Belarus 1969

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

belarus69
Viestit: 1
Liittynyt: 05 Elo 2018, 16:09

Belarus 1969

Viesti Kirjoittaja belarus69 »

Löytyykö keneltäkään Belarus MZ50 vm.1969 sähkökytkentäkaaviota ( 12-sulakkeinen).

asova
Viestit: 122
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: Belarus 1969

Viesti Kirjoittaja asova »

Minulla 525 vm 1983 siinä oli myös 12 sulaketta, tuntematta tuota 1969 mallia, voiko se olla kovin erilainen myöhempiin versioihin. Millainen laturi tasa- vai vaihtovirta. Mielestäni suurin ongelma on tuo hehkutusvirrran kierto tuolta virtalukolta. Itse muutin tehoreleille, vain ohjausvirrat virtalukolta.
Minulla taisi olla ohjaamossa (konsolissa) noin 44 johtoa + lisäledit lisäetutyövaloina. Uusin noin 37 johdinta. Tekemällä johdinluettelon, homma aika "yksinkertainen". Luettelon tekoon meni noin 4 tuntia.

s-kortti
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Syys 2011, 09:47

Re: Belarus 1969

Viesti Kirjoittaja s-kortti »

Samaa olen itsekin koittanut löytää. Kiven alla tuntuu olevan. Vaikuttaisi siltä, että kaksitoista sulaketta on ollut vientitraktoreiden juttu. Superinkin varaosakuvastot kuvaa vain kolmisulakkeiset sähköt.

EJH10
Viestit: 779
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Belarus 1969

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Oli tilaisuus, pitkästä aikaa, katsella Belkku-foorumiaja kysymyksiä siellä. Tarvetta tuntui olevan sähköpuolen kysymyksiin, niin kaivelin arkistoja ja taatusti alkuperäinen 12-sulakkeinen kytkentäkaavio näyttää tältä:
Picture28.jpg
Huono kuva, mutta osviittaa saa. Jos tuntuu, ettei saa selvää, niin kysykää rohkeasti, niin selvitellään.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77

s-kortti
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Syys 2011, 09:47

Re: Belarus 1969

Viesti Kirjoittaja s-kortti »

Kiitos. Ilmeisesti tuota mtz-501/521 kirjasta. Tuolla photobbucketissa oli näköjään tuo luettelokin noista komponenteista. Siinä näköjään virheellisyyksiä alkaen. 32 ja 33 numerot puuttuvat luettelosta. 32 virtalukko,33 ? (virtalukon ja hehkun tarkkailuvastuksen välissä). 31 luettelo väittää akkujen maadoituskytkimen merkkivalo (näyttää kyllä itse päävirtakytkimeltä(massansulku).

Tästä alkuperäisellä hytillä olevasta puuttuu myös ilmeisesti nuo kolme kaavion oikeanpuoleisinta liitinrasiaa. Turvahytillisessä sähköt on Suomessa ilmeisesti jatkettu niistä kun tässä menee suoraan johdoilla. Pitää tutkia lisää.

s-kortti
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Syys 2011, 09:47

Re: Belarus 1969

Viesti Kirjoittaja s-kortti »

EJH10 kirjoitti:
06 Syys 2019, 19:21
Oli tilaisuus, pitkästä aikaa, katsella Belkku-foorumiaja kysymyksiä siellä. Tarvetta tuntui olevan sähköpuolen kysymyksiin, niin kaivelin arkistoja ja taatusti alkuperäinen 12-sulakkeinen kytkentäkaavio näyttää tältä:
Picture28.jpg
Huono kuva, mutta osviittaa saa. Jos tuntuu, ettei saa selvää, niin kysykää rohkeasti, niin selvitellään.
Semmonen kysymys kun ilmeisesti samaisessa kirjasessa mistä kuva on on vaihtovirtalaturin kytkin kaava ja siinä on mukana suojarele mitä tuossa kaavassa ei ole esitettynä? рБ1 eli rb1 malliltaan ilmeisesti.

EJH10
Viestit: 779
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Belarus 1969

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Aivan, tuo kuva on tasavirtalaturin mukainen kytkentä, jossa startin rele maadoittuu pyörimättömän laturin ankkurin kautta.
Vaihtovirtalaturillisessa tarvitaan sitten se RB-1 katkaisemaan startin releen maan, kun laturi tuottaa sille vaihtojännitettä.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77

s-kortti
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Syys 2011, 09:47

Re: Belarus 1969

Viesti Kirjoittaja s-kortti »

Tämä mtz-50 on valmistenumeron perusteella 1966-1967 valmistunut. Sähköt tässä on aika viritykset edellisten omistajien jäljiltä. Laturiksi oli soviteltu ford scorpiosta bosch. Hihnaksi boschiin käypänen, mutta vesipumpulle ja kampiakselin hihnapyörälle liian kapea. Laturin kiristys oli askarreltu vaijerilukolla. Laturista oli vain B+ kytkettynä startin kautta akulle. ehkäpä asennus oli jäänyt kesken.

Laitteen on virtalukko oli korvattu eri paikkaan asennetulla. Startin releestä jäljellä vain koppa. Hehkun lisävastus puuttuu kokonaan. Omia lisäsulakepesiä. Ulkoisesta jännitteensäätimestä ei näy jälkiä eikä merkkivaloreleestä.

Asensin eilen uuden laturin ja oikeankokoisen hihnan. Laturin on radiovolnan г460.3701. siinä on vain kaksi liitäntää takakannessa. + ja д
Laitoin plussaan kiinni sen entisen johdon joka menee sinne startille ja siitä akun plussaan ja koneet käymään. Reiluilla kierroksilla jännite 14.2. Mitenkähän noita kytkentöjä jatkaisi.

asova
Viestit: 122
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: Belarus 1969

Viesti Kirjoittaja asova »

Elä heitä Boschia mäkeen, halkaise rälläkäll siivapyörä ja limuja väliin sovittaen Belkun hihnalle. Lopuksi migyllä liimaus. Minä laitoin 95A Boschin sillä tavalla 525:seen. Lataa noin 14,4V.

Vastaa Viestiin