Öljynpaineventtiilit ja jouset

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Öljynpaineventtiilit ja jouset

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Saisiko joku kaivettua esiin vanhemman mallin suodattimen säätöventtiilien ja jousien osanumerot?

Pääsiäisen pyhinä innostuin avaamaan venttiilit, venttiilimännissä on kulumaa ja jousetkin saattaa olla kuoleentuneet, kun säädöt oli kierretty pohjaan.
Lisäsin prikan öljynjäähdyttimen venttiilin jousen alle, M6 mutterin paineventtiilin jousen alle ja lopuksi kiersin säätöruuvit lähes samoihin syvyyksiin, paitsi lingon venttiilin jätin selkeästi löysemmälle.
Tuloksena oli 1/4 kg korkeampi öljynpaine ja paljon kovempaa pyörivä linko, kaikkiin jäi vielä varaa kiristääkkin.
Belarus MTZ 52 -69
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Öljynpaineventtiilit ja jouset

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Kuva
Osa nro. 25 50-1404081-A Centrifugal filtter valve spring
Osa nro. 29 50-1404083 Drain valve spring
Uudemmissa samoilla varaosanumeroilla ;)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: Öljynpaineventtiilit ja jouset

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Jousen numerot löyty, mites nuo venttiilit/männät :?:
Belarus MTZ 52 -69
joksu
Viestit: 92
Liittynyt: 07 Huhti 2010, 20:17

Re: Öljynpaineventtiilit ja jouset

Viesti Kirjoittaja joksu »

Venttiilit ovat samat 50 ja 80 sarjassa. Kuvan numero 24 varaosa numero on 50-1404071. Kaikki kolme ovat samanlaisia.
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: Öljynpaineventtiilit ja jouset

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Eipä ole tullut hankittua uusia jousia tai venttiilinmäntiä. Aika paljon tuo keväinen jousien kiristely auttoi, nyt kun laitoin uudet öljyt tuli huomattua että paineet ei ole olleet kertaakaan vielä niin korkeat mitä nyt on. Edes kuuma tyhjäkäynnillä ei tipu enään alas niin kuin mitä se oli kun kone ostettiin.

Öljyillä oli ajettu vähän turhan pitkään, noin 2 vuotta ja tunteja varmaan 100-150h luokkaa. Kai ne öljyt pidempäänkin menisi mutta aika pahan näköiset ne jo oli. Lingossa ollut tavara haisi aivan järkyttävän pahalle kuin mätä kananmuna, johtuukohan tuo haju rikistä?
Belarus MTZ 52 -69
Vastaa Viestiin