Sivu 1/2

Sivu-ulosotto

Lähetetty: 12 Helmi 2015, 12:42
Kirjoittaja hermanni
Oletteko asentaneet sivu-ulosottoa?
Millainen välitys, maksimi kierrokset?
Onkohan vastaratas valmiiksi paikoillaan?

:)suuruuden hukkuudessani pohdin metsäbelaruksen pumppuyksikön siirtoa pois takaa; Casappa 33 3*ylentävällä välityksellä.
Etukuormajakin liikkuisi rivakasti.

JOstain tuon motikän saisi varmaan tilattua.?

Re: Sivu-ulosotto

Lähetetty: 12 Helmi 2015, 19:24
Kirjoittaja Vilske
hermanni kirjoitti:JOstain tuon motikän saisi varmaan tilattua.?
Esim. täältä voi tilata.

Re: Sivu-ulosotto

Lähetetty: 13 Helmi 2015, 07:22
Kirjoittaja hermanni
Kiitos vinkistä.

Re: Sivu-ulosotto

Lähetetty: 13 Helmi 2015, 11:10
Kirjoittaja koras
hei

itsekkin suunnittelin vahvasti että siirrän hydr pumpun sivuulosoton pyöritettäväksi.

suurin ongelma oli minun suunnitelmissa se että sivu ulosotto pysähtyy kun kytkimen painaa pohjaan. esim kärryn hydr veto ei oikeen toimi jos kytkimen pitää olla ylhäällä että vetoa voipi käyttää.

toki jos pelkästään tukkikuormaajaa käytää niin sillon voisi onnistua sivu ulosotosta hydr pumpun pyörittäminen. etukuormaajan kans voi olla hankalaa.

ittellä on yks ylimääränen uusi sivuulosotto kotona kyseisen projektin jäljiltä. sen nimellis kierrokset on hataran muistikuvan mukaan noin 700rpm. suunnittelin peuralan ylentävää vaihdetta pumpun pyöritykseen.

t: jussi

Re: Sivu-ulosotto

Lähetetty: 13 Helmi 2015, 12:41
Kirjoittaja Vilske
koras kirjoitti:suurin ongelma oli minun suunnitelmissa se että sivu ulosotto pysähtyy kun kytkimen painaa pohjaan. esim kärryn hydr veto ei oikeen toimi jos kytkimen pitää olla ylhäällä että vetoa voipi käyttää.
Sivuvoimanotossa olevaa hydraulipumpua voisi käyttää myös ulosottoakselissa olevan hydraulimoottorin pyörittämiseen kun ajovoimanotto olisi valittu päälle (saparoveto) tällöin traktorin siirron tehdä vaikka kuormainventtiilistön kautta kuormaustilanteessa.

Re: Sivu-ulosotto

Lähetetty: 13 Helmi 2015, 15:33
Kirjoittaja hermanni
Asiaan tuli hyvä kuvaus.
Ei toimi tarkoituksessani.

eli yksi keskeneräinen homma vähemmän :D

Re: Sivu-ulosotto

Lähetetty: 13 Helmi 2015, 22:12
Kirjoittaja EJH10
Kuva
Sivu-ulosoton tietoja:
- niin kuin tuossa koras jo aikaisemmin mainitsi, voima välittyy ajokytkimen (ja mahdollisesti olemassa olevan pikavaihteen) kautta ykkösen/pakin akselille
- siirrettävä hammaspyörä 4 jolla se kytkeytyy ykkösen/pakin akselilla olevaan rattaaseen (on kaikissa 500-800-900-sarjan pelkuissa)
- pyörintänopeus suoranvälityksen kautta (500-srj, alentavan pikavaihteen nopea-asento tai ylentävän pikavaihteen hidas-asento) 0,334 kertaa kampiakselin kierrokset.
- pyörintänopeus alentavan pikavaihteen hitaan-asennon kautta (yleensä kaikki 2200rpm moottorilla olevat 800-900-srj) 0,243 kertaa kampiakselin kierrokset.
- pyörintänopeus ylentävän pikavaihteen nopean-asennon kautta (yleensä kaikki 1800rpm moottorilla olevat 800-900-srj) 0,442 kertaa kampiakselin kierrokset.
- tuo varaosanumerolla 50-4204010 on 8-uraisella tapilla, se on yleisin ja yleisimmin tarjolla oleva versio, jos siihen tulee esim. 3:1 kertoja jatkoksi, on 8-ur./6-ur. adapteri siinä välissä oiva adapterikappale. 50-4204010-01 on 6-uraisella tapilla.

Mulla on tuossa omassa tuo 8-ur. malli jo paikoillaan. Siihen tulee, joskus kun kerkiää, jatkoksi joku iso pumppu. Tarkoituksena puhalluttaa nykysten maansiirtokärryjen suuritilavuuksiset kipit nopeasti pystyyn...

Re: Sivu-ulosotto

Lähetetty: 14 Helmi 2015, 11:43
Kirjoittaja Vilske
EJH10 kirjoitti:Mulla on tuossa omassa tuo 8-ur. malli jo paikoillaan. Siihen tulee, joskus kun kerkiää, jatkoksi joku iso pumppu. Tarkoituksena puhalluttaa nykysten maansiirtokärryjen suuritilavuuksiset kipit nopeasti pystyyn...
Harmittavasti tulee vastaan tuo rajallinen hydrauliöljyn määrä säiliössä.
Joskushan oli pohdinnassa käyttää näissä vanhemmissa kotimaisissa/agross-hytillisessä versioissa perä/vaihdelaatikon öljyä kun pumpukin olisi kulmavaihteella kiinni kupeessa. Vaatisi vain aika hyvät suodattimet.

Re: Sivu-ulosotto

Lähetetty: 14 Helmi 2015, 13:44
Kirjoittaja hermanni
Erillinen hydrauliöljysäiliö on B:n vahvuuksia. Ei ole riskiä, että vaihteistoon menee likaa salaa.
Säiliön pienuus haittaa ja harmittaa. Lisärakenteet eivät ole aivan helppoja toteuttaa. Kympin säiliön voisi kompaktisti sijoittaa kopin eteen.

Itselläni arvelen pumpun stefan pettäneen juuri siksi, että öljysäiliö oli hyvin täynnä ja paine nousi riittävästi työntämään puristustiiviydellä olevaa tiivisteettä ulospäin.
Maanajossa laskin isoa kippiä roheesti alas. Viimeisestä tuubista pursuaa öljyä nopsaan, kun painava lava avittaa.
Säiliön huohottimen läpäisy lie rakenteen vuoksi heikko.

Re: Sivu-ulosotto

Lähetetty: 14 Helmi 2015, 15:03
Kirjoittaja EJH10
Vilske kirjoitti:Joskushan oli pohdinnassa käyttää näissä vanhemmissa kotimaisissa/agross-hytillisessä versioissa perä/vaihdelaatikon öljyä kun pumpukin olisi kulmavaihteella kiinni kupeessa. Vaatisi vain aika hyvät suodattimet
Ja
hermanni kirjoitti:Erillinen hydrauliöljysäiliö on B:n vahvuuksia
Kyllä, voimansiirron suuri öljytila olis ollu rationaalista hyödyntää kippiöljyn määrässä. Mutta kyllä pelkun erillinen hydr.öljy on asiaa, eipähän voimansiirrosta/jarruista irronnut mura pyöri hydrauliikassa. Lisäsäiliön kyhääminen originaal säiliön rinnalle (esim. kuorma-auton 40L paineilmasäiliö) on loppujen lopuksi pikku juttu...

Re: Sivu-ulosotto

Lähetetty: 14 Helmi 2015, 15:55
Kirjoittaja ukki
Tai sitten isontaa sitä omaa säliötä, kerran olen sellaisen viritelmän nähnyt. Etuosa leikattu pois ja levystä taitettu uusi seinämä ja kansi (ilman suodin siirretty pois). Terratek:n tekemässä proto metsätraktorissa, jossa oli Belarus pohjana, oli hydrauliikka säiliö tosi iso moottorin ja ohjaamon välissä.

ukki

Re: Sivu-ulosotto

Lähetetty: 14 Helmi 2015, 16:02
Kirjoittaja Vilske
EJH10 kirjoitti:
hermanni kirjoitti:Erillinen hydrauliöljysäiliö on B:n vahvuuksia
Lisäsäiliön kyhääminen originaal säiliön rinnalle (esim. kuorma-auton 40L paineilmasäiliö) on loppujen lopuksi pikku juttu...
Mutta mites sitten kun belkkussa on etukuormain?
Jos umpisäiliö niin sen pohjan täytyisi olla vakiosäiliön pohjan kanssa samalla tasolla että tilavuuden saisi hyödynnettyä.
Uudempien mallien pitkä keula sulkee pois keula asennuksen, mutta taasen akkukotelohan hytin takaosassa on tyhjä jos ei metsäohjaamoa halua.
Jarrumujut ei taida mennä vaihteistoon vai onko uudemmissa belkuissa rakennetta muutettu?

Re: Sivu-ulosotto

Lähetetty: 14 Helmi 2015, 17:17
Kirjoittaja Vilske
ukki kirjoitti:Tai sitten isontaa sitä omaa säliötä, kerran olen sellaisen viritelmän nähnyt. Etuosa leikattu pois ja levystä taitettu uusi seinämä ja kansi (ilman suodin siirretty pois). Terratek:n tekemässä proto metsätraktorissa, jossa oli Belarus pohjana, oli hydrauliikka säiliö tosi iso moottorin ja ohjaamon välissä.

ukki
Uudemmissa ei enään tosiaan oo sitä öljykylpysuodinta säiliön kupeessa joten siihen kyllä sais sellaisen pyöreän yli 10L säiliön ympättyä ja hydesäiliön pohjaroppukin on samalla puolella johon tuon lisäsäiliön vois yhdistää tai käyttää valmista säiliön kupeeseen tulevaa yhdettä:wink:

Re: Sivu-ulosotto

Lähetetty: 14 Helmi 2015, 18:04
Kirjoittaja ukki
Vilske "Mutta mites sitten kun belkkussa on etukuormain?"

Ohjaamon lattian alle, kuormaajan taka aisojen päälle. Nimimerkki sirppi ja vasara teki polttoaine tankin lokasuojan syvennykseen ja takarenkaan väliin, sai muistaakseni lähes 100 litraa tilavuudeksi(on vain toisella puolen), joten olisihan siinä jo riittävästi hyde öljyä. On takavanteet käännetty, jolloin jää riittävästi tilaa vielä renkaan pyörä.

Onhan näissä uusissa länsi traktoreissa kaiken näköistä "kilkettä siellä akselin päällä ja vanteen sisällä!

ukki

Re: Sivu-ulosotto

Lähetetty: 15 Helmi 2015, 09:00
Kirjoittaja EJH10
Vilske kirjoitti:Mutta mites sitten kun belkkussa on etukuormain?
Eikös se onnistu silleen, että jos lisäsäiliö on esim hytin alla, niin omasta säiliöstä yhde ensiksi lisäsäiliöön ja pumppu imemään lisäsäiliöstä...
Vilske kirjoitti:Jarrumujut ei taida mennä vaihteistoon vai onko uudemmissa belkuissa rakennetta muutettu?
Juu, ei oo muuttunu, tarkoitin, että muissa merkeissä näin käy.