Öljyn paine 501

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: Öljyn paine 501

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Siellä kannen takalaipassa on moottorinlämmittimen letkuliitin, piti jo täksi talveksi tehdä tuohon uusi laippa jotta saisi tuon putkinipan alaviistoon ja samalla sinne voisi sovitella sen anturin paikan.
Ihmeen paljon kuminkin tuon lämpömittarin näyttämässä on eroa, tuolla alkuperäisellä mittarilla kun vetää lämmöt 90 asteen paikkeille alkaa kansitiiviste olemaan jo aika kovilla.

Täytyy säädellä sieltä säätöruuvista niitä paineita alas. Jos paineet saisi sillain että olisi siellä suodatinjalassa maksimissaan 4-5 barin paikkeilla ja runkolaakerikanavassa paineita saman mitä nyt niin koneen pitäisi olla ok.
Öljypumpun ainakin pitäsi olla kunnossa kun noinkin kovan paineen saa aikaiseksi.

Siis onko tuo suodatinjalan mittauspisteen paine se mikä menee koneella öljynjäähdyttimen kautte? vai miten tuo öljyn jäähdytin on kytketty? Mihinkäs ne muut säädöt vaikuttaa?
Belarus MTZ 52 -69
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re:

Viesti Kirjoittaja Vilske »

tapsa 86 kirjoitti:Päteekös tuo suodattimen räjäytys kuva myös MTZ-52 D50 koneeseen?
Tuossa omassani on öljynpaineet tyhjäkäynillä 1kg ja kieroksilla 1.5kg
Kuinkas tuossa koneessa säädetään öljyn paineet? Onko tuohon belkun öljyn painemittariin luottamista?
Täytyy ensin kyllä vaihtaa öljyt ennen kuin alkaa mitään säätelemään.
Nyt herääkin kysymys että kuinka se D-50 moottori erookin näihin uudempiin, kait sama kuin vanhassakin uudemmassa :!:
tapsa 86 kirjoitti:Laitoin aamusella tämän sähköisen öljynpainemittarin sinne runkolaakerikanavaan mittari seilasi ja värisi miten sattui, sitten hetken mietittyäni että nyt on jotain pikku vikaa jossain. Hetken päästä mieleen tuli anturin maadoitus, kun sovitin letku on tuossa anturissa rasvaprässinletku maadoitus oli aika huono letkua pitkin :lol
Laitoin maajohdon anturiin ja mittari tuli järkiinsä. Tyhjäkäynnillä painetta reilu 1,5bar ja kierroksilla reilu 2bar, moottorin lämpö oli oman mittarin mukaan 60 astetta ja sellaisella sätellä mittaavalla sylinterinkannen lämpö noin 80 astetta ja öljypohja noin 60 astetta.

Lopuksi laitoin mittarin vielä sinne suodatinjalkaan sieltä kyllä löytyi edelleen reilut paineet kuumanakin 5-? bar vaikka maajohdon anturiin lisäsin.

Paineet runkolaakerikanavasta on:
-Belkun oma mittari tyhjäkänti noin 1kg ja kierroksilla noin 1,5kg.
-Sähkömittarillla painetta tyhjäkäynnillä reilu 1,5bar ja kierroksilla reilu 2bar.
Luottaisin suodatinjalassa olevan anturin painelukemiin.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Vilske kirjoitti:
tapsa 86 kirjoitti:Päteekös tuo suodattimen räjäytys kuva myös MTZ-52 D50 koneeseen?
Tuossa omassani on öljynpaineet tyhjäkäynillä 1kg ja kieroksilla 1.5kg
Kuinkas tuossa koneessa säädetään öljyn paineet? Onko tuohon belkun öljyn painemittariin luottamista?
Täytyy ensin kyllä vaihtaa öljyt ennen kuin alkaa mitään säätelemään.
Nyt herääkin kysymys että kuinka se D-50 moottori erookin näihin uudempiin, kait sama kuin vanhassakin uudemmassa :!:

tapsa 86 kirjoitti:Laitoin aamusella tämän sähköisen öljynpainemittarin sinne runkolaakerikanavaan mittari seilasi ja värisi miten sattui, sitten hetken mietittyäni että nyt on jotain pikku vikaa jossain. Hetken päästä mieleen tuli anturin maadoitus, kun sovitin letku on tuossa anturissa rasvaprässinletku maadoitus oli aika huono letkua pitkin :lol
Laitoin maajohdon anturiin ja mittari tuli järkiinsä. Tyhjäkäynnillä painetta reilu 1,5bar ja kierroksilla reilu 2bar, moottorin lämpö oli oman mittarin mukaan 60 astetta ja sellaisella sätellä mittaavalla sylinterinkannen lämpö noin 80 astetta ja öljypohja noin 60 astetta.

Lopuksi laitoin mittarin vielä sinne suodatinjalkaan sieltä kyllä löytyi edelleen reilut paineet kuumanakin 5-? bar vaikka maajohdon anturiin lisäsin.

Paineet runkolaakerikanavasta on:
-Belkun oma mittari tyhjäkänti noin 1kg ja kierroksilla noin 1,5kg.
-Sähkömittarillla painetta tyhjäkäynnillä reilu 1,5bar ja kierroksilla reilu 2bar.
Luottaisin suodatinjalassa olevan anturin painelukemiin.
Niin onkos tuo MTZ-52 Vm-69 muuten jo D-60 koneella, mistä sen erottaa? No etukammiokone se kumminkin on.

Kyllähän tuo suodatinjalan lukema on se mihinkä yleensä luotetaan, kun muuta ei ole. Mutta jos paineet säätelee tuon suodatinjalan paineen mukaan ja runkolaakerikanavan paineet menee nollaa kohti niin saa jäädä tuollain kuin nyt on. Täytyy ostaa vielä uusi mekaanin mittari ja mitata sillä mitä ne paineet on ennen kuin säätelee.
Belarus MTZ 52 -69
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: Öljyn paine 501

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Lisäsin tuon sähkömittarin rinnalle nyt "uuden" mekaanisenmittarin suodatinjalkaan, tämä mekaanin mittari näyttää kylmänä noin 4,5kg ja lämpimällä koneella 3,5-4kg painetta, kun taas tuo sähköinen mittari ei laske alle 5kg edes tyhjäkäynnillä.

Kun tuo sähkömittari näytti sieltä runkolaakerikanavasta sen 0.5kg enemmän kuin omamittari ja nyt tuolta suodatinjalasta se tuntuu näyttävän noin 1,5kg enemmän kuin tämä "uusi" mekaaninenmittari niin tämä eroavaisuus on prosenteissa aikalailla samanverran, joten nuo mekaanisilla mitatut paineet ovat varmaan niitä todellisia paineita.

Mistähän mahtaa sellainen johtua kun kovalla pakkasella tuon käynnistää öljynpaine nousee noin 5s kuluessa mutta paine jää muutamaksi minuutiksi alemmas kuin mitä normaalisti kylmänäpaineet on?
Belarus MTZ 52 -69
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: Öljyn paine 501

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Mittailin nyt vielä ihan uudella mekaanisella mittarilla ja samat paineet tulee kuin sillä aikaisemmallakin mekaanisella, täytyy vielä keväämmällä sovitella nämä mekaaniset sen belkun oman mittarin rinnalle niin näkee mitä siellä runkolaakerikanavassa on paineita, vaikka kovasti vaikuttaa että tuo oma mittari on aikas tarkka.

Moottori näyttäisi olevan D-50.
Onko ne öljypumpun imu ja paine putket kiinnitykset tasotiivisteellä olevia? Onko itse öljypumpussa jokin tiiviste sen päätylaipan alla?
Belarus MTZ 52 -69
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: Öljyn paine 501

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Laitetaas tähänkin vähän päivitystä, paineet on pysyneet tuossa mitä on mittailtukin jo aiemmin. Ajoa on tullut reilu 50h vuodessa, eniten tuohon vaikuttaa lumitilanne, joten joku vajaa 500h tuolla on ajettu meidän aikana, 7v. Öljynä ollut tähän asti 15W-40, yleensä TB SHPD. Nyt laitoin saman merkkiset mutta 10W-40 synteettisen ja ensi kokemuksiin perustuen olisi jo varmaan aiemmin kannattanut vaihtaa tuollaiset, paine nousee kylmänä paljon nopeammin ja kuumanakin pitää paineet, niin kuin tuon tuossa tilanteessa pitäisikin mennä.
Belarus MTZ 52 -69
nokiotta
Viestit: 134
Liittynyt: 15 Tammi 2009, 19:15
Paikkakunta: POHOJANMAA

Re: Öljyn paine 501

Viesti Kirjoittaja nokiotta »

Eroa 5 ja 6 kymppisen välillä on ainakin kampiakselin osalta. Ulkoisesti samanoloinen , mutta 60 akseli leipoo kiinni 50 lohkossa noin 10 min jälkeen :) . Poraukset erilaiset,tuli kokeiltua. Toisinpäin varmaan onnistuukin. :oops:
BELARUS RULES
Vastaa Viestiin