Tarinaa MTZ 50 kunnostuksesta

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

PetriL
Viestit: 29
Liittynyt: 17 Syys 2009, 08:25

Tarinaa MTZ 50 kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja PetriL »

Taustaa

Olen tässä kesän mittaan kunnostellut 60-luvun lopusta olevaa MTZ-50:stä. Kone on aikoinaan lähes kymmenen vuotta sitten hankittu taloon varaosiksi, meillä kun oli tuolloin ja on edelleen kaksi 505:sta 80-luvun alusta. Tuolloin tarvittiin toimivaa moottoria toiseen näistä 505:sta. Siitä kun kampura meni aika syville urille öljypumpun lauettua. Kone ja renkaat sekä paljon muita osia palvelivat siis vuosikausia toisissa traktoreissa ja tämä vanhus sai ilman konetta maata ihan kirjaimellisesti kuusen alla metsän siimeksessä. Vähän oli kevytpressua vedetty päälle, mutta eipä siitä paljoa suojaa ollut.

Koneessa ei ole hyttiä lainkaan, sellainen jäljistä päätellen on kuitenkin joskus ollut. Koko traktori on jostakin syystä maalattu kauttaaltaan valmetinkeltaiseksi. Alkuperäistä pyöreäkeulaista konepeltiäkään ei ollut, vaan se oli korvattu uudemman mallin pellillä.

Kunnostuksen vaiheita

Tuohon 505:een hankittiin kevään korvalla uudempi hyväkuntoinen moottori tuolta Elimäeltä. Tämä vanha kone kun oli jo aika kulunut ja muutenkin kokenut kovia. Edellisvuonna yksi venttiili oli tippunut männän päälle ja saanut aikaan peukalonmentävän reijän mäntään sekä täystuhon kannelle. Vaihtamalla männän ja kunnostamalla toisen kannen koneen sai kuitenkin vielä käyntikuntoiseksi. Kun uusi kone oli asennettu paikalleen 505:een, tuli mieleen tutkia, voisiko tuota vanhusta sieltä kuusen alta vielä elvyttää käyntikuntoon.

Päätin istuttaa tämän jo kuluneen, mutta yhä toimivan koneen takaisin tuon vanhuksen runkoaisojen väliin. Homma alkoi hinaamalla MTZ pois kuusen alta painepesurin käsittelyyn. Aikamoinen määrä sammalta ja havunneulasia sai kyytiä. Kytkinkopan sisällä ollut vanha linnunpesäkin sai lähteä, toinen linnunpesä löytyi mittaristopellin alta. Kytkinvivusto ja painelaakerikin alkoivat toimia perusteellisen puhdistuksen ja voitelun jälkeen. Traktorin katkaisun jälkeen kone sujahti kauhakuormaajalla nostaen paikalleen, vanhat kiinnityspultitkin oli tullut säästettyä.

Jäähdytin löytyi tallin nurkista, kennon alasaumaa joutui vähän paikkailemaan epoksiliiman avulla. Öljynlauhdutinta ei enää ollut tallessa, niinpä korvasin sen liittimestä toiseen menevällä letkunpätkällä. Tokkopa tuota pienessä käytössä tarvitaan. Jopa öljynpainemittarikin eräsi eloon kun vain liitti letkun paineputkeen. Ilmauksen ja muiden osien kiinnityksen jälkeen kone käynnistyi kivutta. Startin kohdalla sovelsin Pelle Pelottoman korjausmenetelmää. Startiksi löytyi yksi vanha startti, jossa bendix luisti ja välillä pyöri tyhjää. Bendixiähän ei ole tarkoitettu purettavaksi, mutta purin sen kuitenkin takomalla kiinniprässätyn kuoren irti. Toimimattomuuden syyksi paljastui likaisuuden lisäksi se, että ”laakerirullia” painavista jousista kolme oli katkennut ja kaksi ehjääkin takelteli koloissaan. Huolellinen puhdistus ja katkenneiden jousien korvaaminen mustekynistä otetuilla jousilla auttoi. Ainakin toistaiseksi tämä viritys toimii ihan hyvin.

Jotta liikkeelle päästäisiin, piti vielä saada olka-akseli kuntoon ja vaihteensiirto toimimaan. Toisen 505:n olka-akseli oli joskus katkennut juurestaan ja se oli korvattu tämän vanhuksen osalla. Onneksi napa ja akselinpätkä oli jäänyt talliin talteen, ne hitsauttamalla saatiin vielä toimiva osa tähän vanhukseen. Vaihteensiirto oli jumissa, mikään vaihde ei mennyt päälle. Arvelin, että siirtohaarukat vaihdekepin alla olivat saaneet vettä rikkoutuneen kepin suojakumin kautta ja ruostuneet kiinni. Näin olikin, liotus CRC:llä ja reipas voimankäyttö sai siirtohaarukat liikkumaan ja vaihteet kytkeytymään. Kuten arvata saattaa, vaihteiston öljyproppujen avauksen yhteydessä ensin tuli jokunen litra vettä, sitten vasta harmaansorttista öljyä. Vettä vaihteistoon oli päässyt myös öljypumpun aukon kautta, kun pumppu käyttörattaineen oli käytetty varaosana toiseen koneeseen.

Ohjauksen tehostus pelaa jotenkuten, siihen täytyy puuttua vielä joskus tulevaisuudessa. Koeajolle kuitenkin päästiin. Piha-alueella edestaas ajellessa tuli havaittua, että kone, vaihteisto, voiman ulosotto ja jarrut toimivat ihan hyvin.

Seuraavaksi tuli vuoro koettaa elvyttää hydrauliikkaa toimivaksi. Pumpun käyttörattaaksi oli tarjolla ratas, jossa oli yksi hammas katkennut. Korjasin rattaan poraamalla reijän katkenneen hampaan kohdalle, laittamalla samanvahvuisen terästapin reikään, hitsaamalla lisää metallia ympärille ja muotoilemalla hampaan kulmahiomakoneella alkuperäisen muotoiseksi. Tuntuu nyt ainakin ensi alkuun kestävän ja pyörivän äänettömästi. Putki pumpulta lohkolle puuttui, sen sain ostettua Raimo Meriläiseltä, kiitokset vaan vielä.

Tähän mennessä tuo putki onkin ainut osa, joka on oikein rahalla täytynyt ostaa, muut ovat löytyneet omista nurkista. Mainittava rahasummia tähän ei ole halua sitoa, eihän sille ole työkäyttöä eikä ole rekisterissäkään. Nostolaitteen hydrauliikan kasaaminen on vielä kesken, puintihommien aikaan ja sen jälkeenkään ei ole oikein ollut aikaa, ja suurin intokin on ehkä päässyt laantumaan.
Kunhan aikaa ja inspiraatiota taas joskus tulee, täytyy saattaa hydrauliikka toimintakuntoiseksi, fiksata ohjausta, rakennella vähän jonkinlaisia valoja ja vaikka maalata konetta punaiseksi.

Näitä hommia tuli tehtyä kesän -09 aikana satunnaisina päivinä. Eipä tuota aina kädet rasvassa viitsinyt olla, varsinkin hellepäiville oli muutakin tekemistä. Työtunteja tai –päiviä en laskeskellut, mitäpä järkeä siinä olisi ollutkaan. Sen kuitenkin havaitsin, että välillä pienenkin homman tekemiseen paloi aikaa melko lailla. Belkku-kerhoonkin tuli liityttyä.

Enpä tiedä oliko tämä kunnostus nyt mikään suuri konekulttuurillinen urotyö, mutta tulipahan tehtyä. Ainakin se säilyy paremmin nipussa ollessaan ja löysi nyt säilytyspaikankin katon alta. Laitan tuossa kuvagalleriaan jokusen kuvan tästä projektista.
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Tarinaa MTZ 50 kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Tervetuloa foorumille PetriL :D
Hieno tarina :D
Näinkin kesällä projektisi ja kiva lukea että olet saanut belkun jo kulkukuntoon :D
Toivottavasti saat jossain vaiheessa belkun kunnostettua kun tuntuu täällä etelässä vanhempien Belarus-traktoreiden saaminen esim. näyttelyihin niin sanotusti kiven alla.
Pohjoisempaa kyllä löytyy mutta rahtikustannukset alkaa olla sitten sitä luokkaa että hirvittää :(
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Tarinaa MTZ 50 kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja ukki »

On "pyöreänokka" saanut uuden elämän. Onnittelut.

t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
pelarusmaisteri
Site Admin
Viestit: 134
Liittynyt: 19 Heinä 2007, 20:31

Re: Tarinaa MTZ 50 kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja pelarusmaisteri »

terveisin ylläpitäjä
PetriL
Viestit: 29
Liittynyt: 17 Syys 2009, 08:25

Re: Tarinaa MTZ 50 kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja PetriL »

Tarinaa belkun kunnostuksesta, jatkoa

Tämä terapiatraktori on aina ajoittain ollut työn alla. Belkku vietti talven -09-10 tallissa katon alla. Muutaman kerran päräytin käyntiin suojakeleillä. Seuraava kesä oli niin kiireinen muiden asioiden parissa, että en ennättänyt tehdä sen hyväksi muuta kuin maalata konepellin.

Kuluvana kesänä olen ollut hieman aktiivisempi. Kevättalvesta rakentelin vetokoukun lukitsijan vivuston. Otin vähän mallia uudemman belkun vivustosta ja näin lattaraudasta, pultista ja putkenpätkästä hitsattu osa löysi tiensä jarrurummun kylkeen kiinnityspultin alle. Yhtenä kesäpäivänä aloittelin maalausurakkaa. Puhdistin konetta ja etuakselia öljystä ja muusta töhnästä ja viimeistelin painepesurilla. Tuli ostettua uusi maaliruisku ja maalasin sillä etuakselin, eturungon ja moottorin punaiseksi. Maalina käytin Hammerite-punaista, vähän kirkashan se on mutta melko lähellä belaruksen omaa maalia. On aika edullistakin eikä tarvitse välttämättä pohjamaalia. Tätä kirjoitettaessa siis etuosa on maalattu, vaihteisto, lokarit ja peräosa vielä putsaamatta ja maalaamatta.

Yksi iltapäivä innostuin purkamaan jarruja. Ne toimivat melko hyvin alunpitäenkin, mutta ajattelin että putsaus ei kuitenkaan ole pahitteeksi. Sieltä paljastuikin iloinen yllätys, edellinen omistaja oli laittanut uutta osaa, levyt ja paisuntalaite olivat ihan uuden näköisiä. Putsauksen jälkeen pito oli tasainen ja hyvä.

Koneessa ei ollut toimivaa laturia. Alkuperäinen vaihtovirtalaturi oli kiinni, mutta ilman piuhoja eikä jännitteensäädintäkään ollut. Sillä siis ei ollut muuta virkaa kuin hihnan kiristäminen. Kuinka ollakaan, paikallisen VPK:n silputtavaksi tarkoitettujen autonromujen rivistöön oli tullut yksi siistinnäköinen Nissan Micra, jonka laturin kävin pelastamassa ennen poikien polttoharjoituksia, ihan luvan kanssa. Se kävi aika helposti kiinnikkeisiin ja halkaistavan hihnapyörän ansiosta levennys leveämmälle hihnalle kävi helposti. Nyt lataa ihan hyvin.

Etulamppuja ei ollut, joten laitoin kaksi vanhaa työvaloa niiden paikalle ikään kuin ”valeeksi”. Eihän niille vielä ole vedetty sähköjäkään, mutta niiden kanssa keula näyttää vähän siistimmältä.

Tarkoitus on inspiraation yllättäessä vielä jatkaa tuota maalaushommaa, yrittää saada ohjausta hieman paremmaksi ja muutenkin ehostaa konetta. Nostovarsistakin puuttuvat vielä rajoittimet.

Keväällä tapasin ”Vilskeen” Lahdessa belarus-kerhon osastolla Historic-messuilla. Silloin tuli puheeksi, josko tällainen projekti kelpaisi näytille johonkin näyttelyyn tai messuille. Mikään entisöity yksilöhän se ei ole, eikä kai kovin kauniskaan, mutta toisaalta voisi toimia esimerkkinä siitä, millaista vanhojen koneiden kanssa puuhaaminen on. Ja tekniikka koko komeudessaan on selkeästi näkyvillä, hyttiä tai kojetaulun suojapeltejä kun ei ole.

Kirjoittelen lisää, kunhan projekti etenee. Ja laitan jonkun kuvan galleriaan.
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Tarinaa MTZ 50 kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Vilske »

PetriL kirjoitti:Keväällä tapasin ”Vilskeen” Lahdessa belarus-kerhon osastolla Historic-messuilla. Silloin tuli puheeksi, josko tällainen projekti kelpaisi näytille johonkin näyttelyyn tai messuille. Mikään entisöity yksilöhän se ei ole, eikä kai kovin kauniskaan, mutta toisaalta voisi toimia esimerkkinä siitä, millaista vanhojen koneiden kanssa puuhaaminen on. Ja tekniikka koko komeudessaan on selkeästi näkyvillä, hyttiä tai kojetaulun suojapeltejä kun ei ole.
Muistaakseni sanoin silloin että kelpaa :D
Etenkään täällä etelässä ei näitä belkkuja oo ihan kauheesti, varsinkaan siistejä yksilöitä ja oon huomannut että valtavirrasta poikkeava yksilö onkin se kiinnostuksen kohde.
Ajan jäljen näkyminen on mielestäni plussaa mutta onhan siistin ja maalatun yksilön esitteleminen mielyttävää itselle sekä koneesta kiinostuneelle näyttelyvieraalle :D
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
pelarusmaisteri
Site Admin
Viestit: 134
Liittynyt: 19 Heinä 2007, 20:31

Re: Tarinaa MTZ 50 kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja pelarusmaisteri »

Uusia kuvia PetriL:n kunnostusurakasta:

http://www.belkku.fi/kuvagalleria/displ ... m=8&pos=42
terveisin ylläpitäjä
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Tarinaa MTZ 50 kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Jatkoa tähän keskusteluun :)
Vilske kirjoitti:
PetriL kirjoitti:Keväällä tapasin ”Vilskeen” Lahdessa belarus-kerhon osastolla Historic-messuilla. Silloin tuli puheeksi, josko tällainen projekti kelpaisi näytille johonkin näyttelyyn tai messuille. Mikään entisöity yksilöhän se ei ole, eikä kai kovin kauniskaan, mutta toisaalta voisi toimia esimerkkinä siitä, millaista vanhojen koneiden kanssa puuhaaminen on. Ja tekniikka koko komeudessaan on selkeästi näkyvillä, hyttiä tai kojetaulun suojapeltejä kun ei ole.
Muistaakseni sanoin silloin että kelpaa :D
Etenkään täällä etelässä ei näitä belkkuja oo ihan kauheesti, varsinkaan siistejä yksilöitä ja oon huomannut että valtavirrasta poikkeava yksilö onkin se kiinnostuksen kohde.
Ajan jäljen näkyminen on mielestäni plussaa mutta onhan siistin ja maalatun yksilön esitteleminen mielyttävää itselle sekä koneesta kiinostuneelle näyttelyvieraalle :D
Kylällämme kyläyhdistys järjesti jo viime vuonna Wanhat Wehkeet-tapahtuman jossa oli vanhoja maatalouskoneita ja esineitä esillä Maakansan seuratalolla, tuolloin 800 ihmistä kiinnostui tapahtumasta ja keväällä suunnittelukokouksessa kävin ilmoittautumassa kerhomme mukaan tapahtumaan.

Nyt tässä topicissa olevan PetriL:n Mtz-50 belkku sai sitten ensiesittelyn näyttelyssä kerhon demostraatio-belkun seurassa :)
http://belkku.galleria.fi/kuvat/Sekalai ... t+Wehkeet/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lisäilen kuvia kuvalinkkiin huomisen näyttelypäivän jälkeen.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
PetriL
Viestit: 29
Liittynyt: 17 Syys 2009, 08:25

Re: Tarinaa MTZ 50 kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja PetriL »

Juu, kävin toki itsekin Seurantalolla katsomassa näyttelyä. Monipuolista nähtävää oli vanhoista aseista ja sahoista aina koneisiin saakka.
Moni ihasteli tätä näytösideaa, eli sitä että halkileikattu malli oli rinnan kokonaisen koneen vierellä.
Huomasin kuntamme paikallislehden päätoimittajan katselevan Belarustani vähän pidempään. Menin juttusille ja kerroin vähän koneesta ja sen historiasta ja kerhotoiminnastakin. Hän teki muistiinpanoja ja pyysi minua istumaan pukille kuvaa varten. Saapi nähdä saako Belkku julkisuutta ihan paikallislehdessäkin.
Tämä näyttely oli hyvä motivaattori saada kone kokonaan maalattua, muutoin sen laitto on monenlaisten syiden ja elämänmuutosten myötä ollut vähän taka-alalla.

Petri L.
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Tarinaa MTZ 50 kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Vilske »

PetriL kirjoitti:Moni ihasteli tätä näytösideaa, eli sitä että halkileikattu malli oli rinnan kokonaisen koneen vierellä.
Tuolla idealla mennään nyt Rauta & Petrooli näyttelyynkin syyskuun 13.-14 päivä :wink:
Pitäiskö laittaa kyltti osastolle missä lukee "Belarus paljastaa sisimpänsä" tai "Itäraudan puolenvuosisadan paljastus" :D
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Timukka
Viestit: 816
Liittynyt: 17 Helmi 2010, 08:41

Re: Tarinaa MTZ 50 kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Timukka »

Vilske kirjoitti:
PetriL kirjoitti:Moni ihasteli tätä näytösideaa, eli sitä että halkileikattu malli oli rinnan kokonaisen koneen vierellä.
Tuolla idealla mennään nyt Rauta & Petrooli näyttelyynkin syyskuun 13.-14 päivä :wink:
Pitäiskö laittaa kyltti osastolle missä lukee "Belarus paljastaa sisimpänsä" tai "Itäraudan puolenvuosisadan paljastus" :D
No täytyypä tulla ihmettelemään lopultakin tuota halkileikattua belkkua. Tarkoitus olisi käydä rauta & petroolissa.
PetriL
Viestit: 29
Liittynyt: 17 Syys 2009, 08:25

Re: Tarinaa MTZ 50 kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja PetriL »

Jatkan tarinaa Belkun kunnostamisesta. Päättyneen kesän aikana tosiaankin tuli vähän joutilasta aikaa ja inspiraatiotakin saattaa 50:nen vähän lähemmäs esittelykuntoa. Rungon ja peräosan perusteellinen puhdistaminen oli suurin työ, siinä tarvittiin vähän ärjympää kemikaaliakin pinttyneen rasvan ja lian poistamiseen. Käytin suihkepulloon laimennettua uuninputsausaineliuosta, hetken vaikutettuaan se kyllä irrotti lian ja rasvan. Huolimattomuuttani asetin suihkepullon konepellin päälle työn jälkeen. Pullon pohjaan oli jäänyt muutama pisara ainetta sillä seurauksella että konepellin kulmassa on nyt pyöreä jälki, josta maali on liuennut pois. No, sattuuhan sitä, pikku paikkaus korjasi asian.

Muutama ilta meni peräosan, lokasuojien sisäosien ja kojetaulun maalaukseen. Vanteisiinkin vetelin kermanvalkoista maalia ihan pensselillä vaan. Näin Belkku oli valmiina esiteltäväksi pitäjämme ”Wanhat wehkeet”- tapahtumassa elokuun lopulla demobelaruksen kaverina. Ja myöhemmin syyskuussa Rauta&Petrooli-tapahtumassa Riihimäellä. Näytteilleasettajapalkaksi sain kerholta korjaamokäsikirjan, sille on varmasti käyttöä.

Pari kertaa olen käynyt tuolla Utissa Ossin traktoripurkamomuseolla katsomassa hänen Belaruksiaan ja kuuntelemassa lennokkaita tarinoita koneiden alkuperästä ja vaiheista. :shock: Harmi vaan, että ne ovat kaikki seisseet niillä sijoillaan ainakin parikymmentä vuotta, tuskin kokonaisista koneistakaan kukaan ihan helpolla saa toimivia. :( Yritin löytää sieltä alkuperäisen pyöreänokkaisen konepellin osia. Sellaisen kanssa tämä olisikin uljaan näköinen. Konepellin keskeltä taittuvia kansiosia olisi ollut useampikin, mutta pelastettavissa olevaa keulakappaletta ei löytynyt, ja kokonaisesta koneesta ei Ossi antanut osia irrottaa. Katsotaan nyt vielä joskus myöhemmin. Jotakin pientä kuitenkin jäi haaviin, mm. alkuperäinen työkalupakki lokasuojan päälle. Siellä oli kyllä kaikenlaista osaa, varsinkin maahantuonnin yhteydessä poispurettuja komponentteja, maatalousvetolaitteitakin metrin korkuinen kasa.

Talven aikana ajattelin vielä viimeistellä ja ehostaa Belkkua, jos vain inspiraatiota riittää. Ainakin se työkalupakki ja etulokasuojat odottavat maalausta ja asennusta tallin nurkassa. Virosta tilatun varaosapaketin mukana tuli mekaaninen lämpömittari, pyöränpultteja ja muuta pikkuosaa, ja sähköjäkin voisi lampuille vetää.

Pyöreänokkaisen nokkaosa ja halkaisijaltaan pienempi ilmanputsari olisivat toivelistalla, jos jollakulla olisi niitä kohtuuhintaan tarjota saattaisin olla kiinnostunut. Se uudempien mallien ilmanputsari kun ei mahdu koneen ja hydrauliikkaöljysäiliön väliin.

Pari valokuvaakin laitoin sähköpostitse galleriassa julkaistaviksi, mutta eivät näytä sinne vielä ilmestyneen.
Timukka
Viestit: 816
Liittynyt: 17 Helmi 2010, 08:41

Re: Tarinaa MTZ 50 kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja Timukka »

Hyvä kun Belaruksen kunnostus etenee. Kävin syyskuussa (tänä vuonna) kouvolassa setto oy:llä, Kaupinkatu 30. Siellä oli pyöreänokkainen Belarus. Enpä osaa sanoa olisiko siitä apua. Varaosina sekin taisi olla.
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Tarinaa MTZ 50 kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja ukki »

Kyllä ne ainakin yhdet pellit lyötyy, mutta saat kyllä tulla itse valkaamaan. Jos minä valkkaan, niin ei kuitenkaan satu mieleiset!

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
PetriL
Viestit: 29
Liittynyt: 17 Syys 2009, 08:25

Re: Tarinaa MTZ 50 kunnostuksesta

Viesti Kirjoittaja PetriL »

Timukka kirjoitti:Hyvä kun Belaruksen kunnostus etenee. Kävin syyskuussa (tänä vuonna) kouvolassa setto oy:llä, Kaupinkatu 30. Siellä oli pyöreänokkainen Belarus. Enpä osaa sanoa olisiko siitä apua. Varaosina sekin taisi olla.
Kävinkin Setto Oy:llä pikimmiten. Siellä oli MTZ 50, mutta ilman keulapeltejä. Hytti oli, mutta ilman takalasia ja tankkia, tankki oli siirretty keulaan. Lieneekö ollut kaivurin alustana. Oli aika rujon näköinen, käyntikunnosta ei tietoa. 800€ oli pyyntihinta noin ensitiedustelulla. Ehkä siitä joku innostuisi vielä käyttö- tai harrastekoneen tekemään, minulle kyllä riittää tarpeeksi puuhastelua näiden nykyistenkin parissa.
Vastaa Viestiin