Mitäpä ootta hommaillu?

täällä saavat belkkumiehet ja -naiset turista kaikista asioista

Valvoja: pelarusmaisteri

Timukka
Viestit: 816
Liittynyt: 17 Helmi 2010, 08:41

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja Timukka »

suonsyrjä kirjoitti: mutta näin raikaan kelin takia reippailtu, uutta kalustoa hankittu ja vammas menossa työmaalle kun nyt paikat kanttaa

Kuva
Siistikuntoselta näyttää tuo 825.nen
Timukka
Viestit: 816
Liittynyt: 17 Helmi 2010, 08:41

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja Timukka »

suonsyrjä kirjoitti:ensimäiseltä omistajlta,käytön jälkeen pesty ja lämpöiseen talliin, sisusta virheetön. edellisen omistajan pahoittelemat viat, nittosilppurin käytöstä johtuvat ruostepilkut vanteessa ja rikkinäinen takaheijastin.
pakko oli kurkkia että onko joka paikassa öljyä kun ei vuoda mistään..
tunteja jotenni kertynyt 4720..
Ihan hyvä löytö sitten. :D kateeks käy kun itelle ei tule vastaavia tyrkylle.
Pelikaani
Viestit: 33
Liittynyt: 10 Heinä 2014, 08:11
Paikkakunta: Puumala

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja Pelikaani »

näyttäisi lämmitys laiteen tehokin olevan land roverin kanssa samaa tasoa--

Tuntushan siellä olevan lämpöä tarjolla, pitäs vaan saada lietsoon lisää kierroksia?
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

suonsyrjä kirjoitti:
Timukka kirjoitti:
suonsyrjä kirjoitti:ensimäiseltä omistajlta,käytön jälkeen pesty ja lämpöiseen talliin, sisusta virheetön. edellisen omistajan pahoittelemat viat, nittosilppurin käytöstä johtuvat ruostepilkut vanteessa ja rikkinäinen takaheijastin.
pakko oli kurkkia että onko joka paikassa öljyä kun ei vuoda mistään..
tunteja jotenni kertynyt 4720..
Ihan hyvä löytö sitten. :D kateeks käy kun itelle ei tule vastaavia tyrkylle.
10 vuoten ehtinän jälkeen kun antoi periksi eikä ehtinyt niin sitten löytyi... tosin moni asia mennyt nykyisin näin, järki hintaista hiekotinta kun ei löytynyt niin annoin olla. virossa nyt noutoa odottaan neukkulainen kadrinan kunnnan vanha yms..
edeleenkin kun sitä mieltä että näistä vanhemista en ala monia tonniloita makselemaan kun 200 luvun saa pikkuisen päälle kympin.. tässä kyllä belkun asaitsema arvostus antoi ison plussa pisteen
ohjauskin jo hydrauli sylinterillä,eikä se agroman myymä läkkipelti korva pulttien alle..poitiivinen seikka kun näitä jostain syystä ollut toteemillakin samoihin aikoihin.
junkkarin hytti taasen pitkä miinus,näyttäisi lämmitys laiteen tehokin olevan land roverin kanssa samaa tasoa--
Siis onkos tätä ohjaamoa saanu orkis toteemi ohjauksella :roll:
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

suonsyrjä kirjoitti:näin ymmärtäisin koska tiedossa on vanhemmalla kantikaalla punaisella junkkari kajuutalla 80 luvun alusta juurikin samanlaisella ohjauksella ja sitten taas vastaavasti tälläine pyöreä lasinen toteemi ohjauksella.. kummatkin taatusti alkuperäisiä
Oho ite oon luullut että ruotsin farmon jälkeen kaikki kaksi ohjaamoa on edes jonkinlaisella orbilla :roll:
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
Timukka
Viestit: 816
Liittynyt: 17 Helmi 2010, 08:41

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja Timukka »

suonsyrjä kirjoitti: suoomi kajuutalla ensimäinen kerta talvi ajoa, hämmästytti miten venakko kapiinin verraten on saatu hengetön lämmitys laiteesta kokonaisuutenaan...
Muistelen että 826:ssa lämpeni koppi ihan mukavasti. Siksi myös on hyvä kuva mulle jääny agross-ohjaamosta. Kovilla pakkasilla oli vielä se lämpöpeite konepellin päällä.
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja 920GL »

Timukka kirjoitti:
suonsyrjä kirjoitti: suoomi kajuutalla ensimäinen kerta talvi ajoa, hämmästytti miten venakko kapiinin verraten on saatu hengetön lämmitys laiteesta kokonaisuutenaan...
Muistelen että 826:ssa lämpeni koppi ihan mukavasti. Siksi myös on hyvä kuva mulle jääny agross-ohjaamosta. Kovilla pakkasilla oli vielä se lämpöpeite konepellin päällä.
Maitokoppisesta 505:stä muistaa että eipä sieltä lämmityslaitteesta paljon henkeä tosiaan löytyny...orkkishyttisistä neljästä kokemusta ja niihin kyllä saa lämpöä mukavasti. Ehkä niitä suulakkeita vois olla vähän enemmän ja toisin suunnattuja mutta pärjää noillakin. Muutenkin mun mielestä tuo hytti on aikalailla onnistunut kokonaisuus...no, äänieristys vois toki olla parempi ja joskus ehkä huolellisemmin asennettu :D Koska se muuten on esitelty ensimmäisen kerran? -80-luvun alussa?
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Rokressi-mallin lämmityslaitteesta kannattaa tarkistaa, että moottorikotelosta tulevat haitariputket ovat pysyneet paikoillaan suulakkeissa. Lisäksi kenno kannattaa katsastaa, ettei ole moskaa ripojen välissä. Jos moottorin sähkökytkin on vaihdettu kojelaudassa, niin kannattaa tarkistaa että siitä tosiaan löytyy kaksi eri puhallinnopeutta. Kyllä sillä ihan hyvin pärjää Suomen pakkasissa, jos vain koneen lämmöt nousevat riittävästi. Kesää ajatellen saisi tosiaan olla enemmän suulakkeita ja puhallustehoa.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja ukki »

"Juu orbi niissä onkin, mutta käyttää toteemissa ohjaustehostimen sylinteriä ohjaus sylinterinä"

Ensimmäinen orbit ohjaus oli jo mallissa 501/521 Fermon ohjaamo, vm -76 (lisä varuste) mallimerkintä H numeron perässä. Varmaankin näitä malleja vietiin ruotsiin ja norjaan, myös muutaman olen nähnyt suomessa. Minullakin on yksi varaosa kone jossa on ollut orbit ohjaus (521). Näissä oli kääntyminen toteemin omalla sylinterillä kuten jatkossa 500/800 sarjassa aina vuoteen -84. Kun tuli ulkopuolinen ohjaussylinteri käyttöön, jäi toteemi vain öljy säiliöksi, lisäksi myös 800 sarjan tasauspyörästön lukko jäi toimita kelpoiseksi.


Mitä sitten tulee 825:n ohjaamon lämpenemiseen, on parasta vaihtaa siihen uuden malli termari+kotelo, niin johan lämpenee. Lisäksi ohjaamo on "pullo", joten sivu ikkunaa kun pitää raollaan, saa ilman kiertämään ja ikkkunat pysyvät sulina.

Tuo on totta mitä Rokressi kirjoitti niistä putkista. On muuten melko pirullinen purkaa se kenno irti ja varsinkin jos on pakkasta -20 tai sitten yli sen. Sitä puhallinta ei voi poista/vaihtaa, muuta kuin irroittamalla ne sivu- ja alaputket, varsinkin ne sivulle lähtevät (menevät tuulilasille) on tosi hankaleesti. On muuten kokemusta siitäkin, tuli tehtyä melko paljon kiro syntiä :twisted: .

Olen laittanut kahteen 825:seen puhaltimen kennon ulkopintaa ja jättänyt sen vanhan puhaltimen sinne sisälle. Hankin kerran se sisämallin Zetorin varaosista, puhalti tosi tehokkaasti, mutta kesti vain 3 kk ja sitten tuli savut ulos, joten se siitä kokeilusta.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Minulla oli se 825 vuodelta 87. Orkkisnappi oli oli tavallaan kolmiasentoinen, pois, ykkösnopeus ja kakkosnopeus. Kun tuo alunperäinen mäni rikki niin en laitoin siihen tavallisen kytkimen (päälle/pois). Kytkin sen siten, että oli käytössä vain se suurempi nopeus. Se ykkönopeus kun oli ihan jonnijoutava
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
kronos
Viestit: 591
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 20:39
Paikkakunta: kotka

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja kronos »

Timukka kirjoitti:
suonsyrjä kirjoitti: suoomi kajuutalla ensimäinen kerta talvi ajoa, hämmästytti miten venakko kapiinin verraten on saatu hengetön lämmitys laiteesta kokonaisuutenaan...
Muistelen että 826:ssa lämpeni koppi ihan mukavasti. Siksi myös on hyvä kuva mulle jääny agross-ohjaamosta. Kovilla pakkasilla oli vielä se lämpöpeite konepellin päällä.
826; sessa on kaksi kennoa ja kaksi puhallinta kyllä tarkenee :D
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

Ajelin 520kotiin koululta ja hyvin kulki :D Tosin eihän tota matkaat kertynyt kun 30km ei ollut matka eikä mikään belkulle 8) .
https://www.youtube.com/watch?v=6VIsJ45NrkY" onclick="window.open(this.href);return false; Tossa vähän pätkää.
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

On se hyvä tuo toteemiohjaus, menee niin suoraan, eikä poukkoile. Mulla kun on tuossa omassa pelkussa se huonoin malli, niin siinä ei ehi nukahtaa, kun pitää sommata kokoajan :)
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

Kivasti tuo menee kun ei liikaa keskity itse ohjaamiseen :D antaa mennä omalla painollaan :lol:
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
hermanni
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Tammi 2009, 20:50
Paikkakunta: KEURUU

Re: Mitäpä ootta hommaillu?

Viesti Kirjoittaja hermanni »

Ja kun päästelee askelmittari taskussa, tulee päivän lenkki plakkariin ihan belkulla ajellessa:)
Belarus- enempi kui sääreväristin
30. Belarus -vuosi täyttyy 10.2014.
Valmet 862 combi Arbro -87
Belarus 825 + Patu 80 -90
Belarus 920 -96, se eka Syncro
Vastaa Viestiin