Ostetaan ILMAjarru hilppeet 952;teen tai vastaavat

ostoilmoitukset

Valvoja: pelarusmaisteri

Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Ostetaan ILMAjarru hilppeet 952;teen tai vastaavat

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Otsikko kertoo jo kaiken tarpeellisen.
Mutta kerrataan vielä

Säiliö
Putket
Paineensäädin
Jarruhana
Jarruliitin

Extraa olisi mittarin taakse tulevat osat kanssa niin näkisi jarrujen paineen mittaritaulusta.
952Gl isme 140L kuormain
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Ostetaan ILMAjarru hilppeet 952;teen tai vastaavat

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Painesäiliötä ei ou, mutta nämä purin joskus 820 vm.82 neliveto Belaruksesta. Liekkö tuossa mitään käyttökelpoista?

Kuva
Kuva
Kuva
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Ostetaan ILMAjarru hilppeet 952;teen tai vastaavat

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Paljonko osilla olisi hintana?

Ja onko ensimmäisen kuvan hana ollut polkimessa kiinni?
952Gl isme 140L kuormain
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Ostetaan ILMAjarru hilppeet 952;teen tai vastaavat

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Oliskoon 50 euroa sopivan pyöreä summa? Tarkempaa muistikuvaa ei ole tuosta yhteydestä jarrupolkimeen. Viitaisi kyllä sokanreikä tuossa nupissa, että tanko jarruilta tulisi juuri siihen. Pieni reikä vastapuolella lienee palautusjousta varten?

Muistikuvat on tosiaan hiukan hataria, alkaa olemaan 15 vuotta siitä kun nakkasin tuo hyllyyn jarrurempan tieltä.
Osaisko joku kaivella netin syövereistä kuvaa siitä miten nuo vermeet on olleet
Viimeksi muokannut Rokressi, 28 Elo 2012, 09:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Ostetaan ILMAjarru hilppeet 952;teen tai vastaavat

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Rokressi kirjoitti: Osaisko joku kaivella netin syövereistä kuvaa siitä miten nuo vermeet on olleet
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... 25&atype=3
http://mtz1.ru/documents/art/book82/book82-49.htm
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Ostetaan ILMAjarru hilppeet 952;teen tai vastaavat

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Ahaa eli iso pahka/jarrukello on polkimen "siirto"voiman regulaattori.

Täytyy kahtella onko pultin paikat noille, hinta ei paha ole jos on toimivat.
952Gl isme 140L kuormain
mtz82
Viestit: 58
Liittynyt: 27 Syys 2007, 09:21
Paikkakunta: Imatra

Re: Ostetaan ILMAjarru hilppeet 952;teen tai vastaavat

Viesti Kirjoittaja mtz82 »

Se kalvorasia on nestejarruja varten, siihen voidaan kiinnittää bajonetilla nestejarrujen pääsylinteri. Hieno systeemi. Paine saadaan ulos jarruille siitä USSR-mallisesta liittimestä hanan takaa ja se toimii niinkuin kuormureissa, normaalisti ulostulossa on paine ja jarrutettaessa paine häviää, kuorma-auton jarrut pitäs kai toimia suoraan.
mtz82
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Ostetaan ILMAjarru hilppeet 952;teen tai vastaavat

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Kattelin konetta eikä siinä ollut paikkaa mihin nuo laittaa :(


Mutta se jarruliitin toimii siten, että jarruttaessa antaa painetta kelloille.
Uudempi liitin toimiin niin, että toisessa on paine kärryn säiliölinjaan ja toisesta tulee/annetaan painetta jarrukelloille.

Käsijarru kellot kuorma-autossa toimii siten, että jousi kytkee käsijarrun kun ilmanpaine käsijarrun irroitus puolelta häviää.
Jarrutus tapahtuu siten, että paine työntää kalvoa samaan suuntaan kuin käsijarrun jousikin ja paine käsijarrun irroitus puolella taas tekee sen pienen eron jotta takajarrut ottaa vähemmän.
Jos kärry jarruttaisi silloin kun paine poistuu olisi tilanne katastrofaalinen letkurikon sattuessa.
Ja jarrupäälaite olisi insinöörin unelma kun siellä pitäisi osaan paikkaan mennä painetta polkimella ja osasta paikasta poistua polkimella, mutta palata progressiivisesti kun poljinpainetta vähennetään ja olla täysi 8-12 Bar välittömästi kun poljin nostetaan.
952Gl isme 140L kuormain
koras
Viestit: 287
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 06:08
Paikkakunta: kuhmalahti / hämeenlinna

Re: Ostetaan ILMAjarru hilppeet 952;teen tai vastaavat

Viesti Kirjoittaja koras »

hei

normaalisti ulostulossa on paine ja jarrutettaessa paine häviää, tämä systeemi on 1 piirinen järjestelmä ja toimii noin. erittäin yleinen belkuissa maailmalla. belkkuun on saatavissa myös kaks piiri järjestelmä jossa joko kahdella koura liittimellä tai duomatic liittimellä kärry kytketään vetäjän jarruihin. joista toinen linja (emergency) syöttää koko ajan ilman painetta kärryyn jolla täytetään jousitus ja jarru piirit ja toinen linja (service) tähän tulee paine jarrupolkimelta kun jarrua painetaan( letku ei tule suoraan polkimelta mutta polkimen painaminen vaikuttaa paineen nousuun tässä liittimessä.) tällä kaks piiri systeemillä kuormautojen kärryt rupeaa tottelemaan belkun poljinta.

nyt belkku miesten täytyis suorittaa yhteis tilaus kakspiiristen jarru osien tiluksen suhteen, saatas asia etenemään.

t :Jussi
Belarus 952(.2) vm 2006
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Ostetaan ILMAjarru hilppeet 952;teen tai vastaavat

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Onkos muka, että paineen hukkumisella jarruttaa :shock: :shock: :?:


Väittäisin toimintaa enemmän esim. zil kuorma-auton tyyppiseksi eli painetta tulee jarruttaessa vaikka on yksi piirinen järjestelmä.


Kelläs belkkulaisella oli jarruhelyt belkussaan hänet velvoitetaan täten ottamaan kantaa asiaan.
952Gl isme 140L kuormain
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Ostetaan ILMAjarru hilppeet 952;teen tai vastaavat

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

koras kirjoitti:normaalisti ulostulossa on paine ja jarrutettaessa paine häviää, tämä systeemi on 1 piirinen järjestelmä ja toimii noin
Ei oo mullakaan original 1-piiri paineilmajarrujärjestelmää omassani, mutta näin se toimii. Jos katsotte tuota kuvaa ylempänä, jossa näkyy jarrukello, siinä tulee putket kalvon molemmille puolille. Kun jarrua ei käytetä, tulee sama paine molemmille puolille, eli kellon jousi vetää männän sisään. Kun jarrua käytetään, paine laskee kalvon männänvarren puolella (ja kouraliittimessä, niin kun kuvasta näkyy) ja säiliöpaine painaa mäntää ulospäin ja tuohon pajonetilla tuleva jarrupääsylinteri sitten nestettä eteenpäin, tai jos kärryssä on ilmajarrut, kärryssä oleva jarruventtiili ohjaa kärryn säiliöpainetta kelloille.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Vastaa Viestiin