825 turbo savuttaa rankasti

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

EJH10
Viestit: 779
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 825 turbo savuttaa rankasti

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

On kuulemma joskus tuommosissa tapauksissa, kun yks elementti on ollu irti, haettu sille oikeaa asentoa ihan vaan jollakin kammella pumppua pyörittämällä aina esim. 100 kierrosta kerrallaan täyskaasuasennossa johonni limpsapulloon. Ensiksi tietenki koitettu paljoko niistä terveistä tulee kustakin :D
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77

kimmoa
Viestit: 714
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: 825 turbo savuttaa rankasti

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Kumma, miten tuo voi löystyä. :shock:

Sorvi varmasti toimisi, normaali pumppupenkkihän ei ole sen kummempi. Sorvissa on monesti asteasteikko pakassa niin sillä pystyy katsomaan myös, onko elementtien seuraajien säädöt oikein niin että ennakko on sama kaikille sylintereille.

Mikäli ajat täydellä teholla (=syötöllä) suht harvoin niin kannattaa pumpun säädössä panostaa enemmän siihen että syöttö on sama kaikille pytyille tyhjäkäynnin tuntumassa. Paljon mukavampi ajella. Noita saa harvoin niin hyvin säädettyä että kaikki elementit ois synkassa sekä tyhjäkäynnillä että täydellä teholla.

=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: 825 turbo savuttaa rankasti

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Samaa operaatiota tehtiin MTZ-2:n pumpulle tuossa taannoin. Suuttimet on kyllä kunnossa, mutta käynti on semmosta ihme räkätystä. Vedätettäessä tasoittuu kyllä. Kätevä oli kyllä kun penikalla sitä pystyi pyörittämään niin pitkään kuin vaan aineita tankissa riitti, sähköstartti olis varmasti sanonu jo sopimuksen irti siinä vaiheessa.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993

arsmu
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Elo 2011, 09:51

Re: 825 turbo savuttaa rankasti

Viesti Kirjoittaja arsmu »

No niin nyt on belkun pumppu säädöissä. Pistin jokaiseen suutinputkeen puolentuuman läpinäkyvää muoviputkea ja pyöritin pumppua käsiporakoneella aksilaan hitsaamastani pultista, oli nätty säädellä ja katsoa kun polttoainepinnat nousi putkissa. tunnin homma ja kone käy paremmin kun uutena. :D

esko101
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Maalis 2013, 19:15

Re: 825 turbo savuttaa rankasti

Viesti Kirjoittaja esko101 »

arsmu kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. Pumppu oli helppo nypätä irti ja takasin(alle tunnin homma) Pumpussa elementin lukitus löyhällä ja yksi elementti siis liikkui omaan tahtiin. Pistin summissa suurinpiirtein samoin kuin muut. Ei aivan onnistunut, mutta kylläkin parani huomattavasti. No onko kukaan koittanut itse säätää pumppua, vaikka porakoneella taikka sorvilla pyörittämällä mittakupit vain suutinputkiin?? Älkää sanoko, ettei kannata, mielenkiinnosta testaisin.
kertokaas tyhmälle mistä elementistä puhutte? oisko kuvaa.

mulla on sama ongelma.

Räsänen
Viestit: 2
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:23

Re: 825 turbo savuttaa rankasti

Viesti Kirjoittaja Räsänen »

Päivää

Vanha ketju mutta jatkanpa silti tähän kun aihe liippaa läheltä.

Minun 505 Progress, D60-moottorilla aloitti vähän kerrassaan käynnistyksen yhteydessä julman savutuksen ja startata piti monta kertaa jonka jälkeen jäi ontuen käyntiin vajailla sylintereillä. Loput sylinterit tulivat mukaan jahka lämpenivät. Minä jahtasin vikaa vaihtamalla suodattimet, letkut ja syöttöpumpun öljyt. Venttiilitkin säädin ja tarkastin. Suuttimiin vaihdoin kärjet ja avautumispaineet säädettiin kirjan mukaan. Siirtopumppu on vaihdettu ja polttoaine vaikuttaisi tulevan pumpulle asti kakistelematta. Hehkuja en älynnyt tarkastaa vaan oletin niiden sarjakytkentäisinä toimivan koska tarkkailuvastus toimii. Vika ei silti siitä mihinkään hävinnyt.

Syksyllä moottorista katkesi kampiakseli ja samassa remontissa moottoriin tuli uudet männät, männänrenkaat ja venttiilit. Samalla vaihtui paljon muutakin hilpettä mikä vaan vaikutti olevan vaihdon tarpeessa. Purkaessa löytyi katkennut männänrengas ja venttiilien seetipinnat näyttivät enimmäkseen karmeilta. Minä olin jo tyytyväinen että nyt korjaantui viat. Remontin koitin tehdä mahdollisimman säntillisesti kirjan mukaan. Tarkistelin laakerivälykset ja männänrenkaitten katkosvälyksetkin tutkin. Remontin jälkeen moottori käynnistyi herkästi ja kävi tasaisesti. Käytin moottorin lämpimäksi ja juottelin samalla jäähdytysnestettä. Tarkkailin samalla jäähdyttimen kuplimista. Ei kuplinut. Tyytyväisyys lisääntyi entisestään. Annoin moottorin jäähtyä ja jälkikiristin kannen. Samalla säädin venttiilit uudestaan. Seuraavalla startilla taas putken täydeltä savua eikä lähde kaikilla sylintereillä käymään. Taas jahtasin vikapaikkoja ja hätäpäissäni käytin männätkin pöydällä. En löytänyt mekaanista vikaa renkaista tai venttiileistä. Kasasin moottorin ja taas moottori käynnistyi moitteetta, kaikilla sylintereillä ja savuttamatta.

Löysin tämän viestiketjun ja intoa puhkuen purin syöttöpumpun pöydälle. No ei, lukitukset ei ole löystyneet ja elementit kääntyilevät tahdikkaasti. Hammastangossa oli tosin melkolailla väljää. Minulla kiinnittyi huomio jokaisen elementin kohdalla oleviin ohuisiin terästappeihin luukun yläreunassa.
Tässä pitäisi olla kuva pumpun sisältä: https://aijaa.com/TYwiu0. Tapit eivät pitele mitään ja lähtevät irti kevyesti vetämällä. Tarkasti kun tihrustaa kuvaa, näkyy tappien kohdilla sylintereiden kyljissä kolot johon tapit voisivat käydä. Olisiko siis niin että sylinterit ovat päässeet liikkumaan ja sen takia syöttö on poskellaan? Kasasin pumpun tekemättä sille mitään ja Belarus käynnistyi taas ongelmitta. Parin päivän jälkeen, seuraavalla startilla ongelma taas palasi. Lämpimänä käynnistettäessä savutusta ja ontuen käynnistymistä ei ole esiintynyt. Pohdin tässä teoriaa että järjestelmän ollessa täysin ilmaantunut, pumppu syöttäisi polttoainetta aivan liikaa. Vajaasti ilmaantuneella järjestelmällä tätä ei tapahtuisi. Vai voiko pumpun ajoitus olla kulumisen takia jo niin pielessä että startit ei onnistu, miksi kuitenkin remontien jälkeiset startit on savuttomia?

Kaikenlaiset vinkit otetaan lämmöllä vastaan.

kimmoa
Viestit: 714
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: 825 turbo savuttaa rankasti

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Tapit löytyvät kannen alta nimenomaan siksi, että ne pitävät elementtien ulkoholkit paikallaan estäen niiden pyörimisen. Jos elementin holkki on päässyt pyörähtämään pesässään, on syöttö todellakin mitä sattuu. Nuo pitää kohdistaa siten, että tappi menee elementin kyljessä olevaan koloon. Varsinaisesti (kai) elementti pysyy paikallaan sillä, kun kiristät korkeapaineputken lähdön paikallensa, se tiivistyy elementin holkkia vasten.

Kun laitat takakannen paikalleen, muista tiiviste väliin. Ainakin yhden pumpun kanssa mulle kävi niin että jos tiiviste oli liian ohut, painoi takakansi tuota lukitustappia, joka taas välitti voiman elementin holkkiin ja elementti alkoi jumia. Vastaavasti voit hioa tapista pois kymmenesosamillin, ehkä kaksikin. Mutta paksu tiiviste lienee pienimmän riesan tie.

Lopullinen syöttömäärien täsmäys tehdään löysäämällä kuvissa näkyviä talttapääruuveja ja pyöräyttämällä elementin mäntää johonkin suuntaan (huomaat kyllä kokeiltuasi, miten päin niitä pitää liikuttaa), jonka jälkeen toivotaan että a) toimenpide vaikutti halutulla tavalla ja b) ettei vastaavasti syöttömäärä yhden kohdalla mennyt vitulleen jollain toisella syötön määrällä.

Koeta sellaista, että parin päivän seisonnan jälkeen teet vertailukäynnistyksen, jossa käsipumpulla pumppaat pumppuun polttoainetta niin kauan, että kuulet paluuputkessa olevan takaiskuventtiilin narahduksen joka kerta, kun työnnät käsipumpulla painetta. Jos nyt käynnistyy kunnolla niin ilmavika tuo sitten on. Ja kai tuo takaiskuventtiili on kunnossa/paikallaan? Ilman sitä toiminta on vielä normaaliakin enemmän mitä sattuu.

Korkeapaineputkien lähdöissä olevat takaiskuventtiilit voivat kanssa vuotaa, kokemusta on siitä että tekee sitä jopa uutena. POL-tahnalla saattaa tulla kuntoon ellei ole sitten oikein sorvinterän tekemiä uria venttiilin tiivistepinnoissa.

Muutenhan tuo kuulostaa ihan normaalilta belkkuremontilta, tulee aivan vanhat ajat mieleen. :D

Vastaa Viestiin