sähköinen tunti/kierrosluku mittari

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

koras
Viestit: 287
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 06:08
Paikkakunta: kuhmalahti / hämeenlinna

sähköinen tunti/kierrosluku mittari

Viesti Kirjoittaja koras »

belkku 952 sessa on sähköinen kerrosluku ja tunti mittari jossa on myös ulosoton kierrokset ilmaistu kenties led valoilla.
belkussa ei tämä mittari toimi lainkaan. ainoastaan kun laitta virran päälle avaimesta ja se jälkeenkääntää päävirrat päälle niin ledit välähtää ja kiekka mittari pompaa
muuten ei virka mitään. ymärtääkseni mittari saa tietoa laturilta. nyt laturina alkuperäinen mutta se ei alakierroksilla jaksa ladata jos pitää useempia työvaloja päällä.
joten olen suunnitellut länsimaista isompaa laturi 70A-90A. saakohan mittaria toimimaan länsimaisella laturilla?
nyt sähköt vieläkin jonkin verran sekaisin. toki jo aika paljon korjattu.
Belarus 952(.2) vm 2006
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: sähköinen tunti/kierrosluku mittari

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Sulla siinä 952:ssa kierroslukumittaukset toimii laturinpulssin avulla, tulee sieltä ~-navasta, vastaa länsilaturin w-napaa. Jos kiekkamittarit ei toimi, on vika mittarissa, tai sen virransyötössä, tai laturissa, tai näitten välisissä kaapeloinneissa. Laturihan pyörii tehtaan jäljiltä liian hitaasti suomalaisella ajotyylillä, jossa nautitaan koneen väännöstä, ovat suunnitellu sen käytettäväksi silleen, että aamulla tempastaan käsikaasu täysin auki ja vasta illalla löysätään. Mutta kun täällä ois tarvis saaha maksimaalinen lataus vähilläkin käytöillä niin, tuolla oli juttua laturin hihnapyörän pienentämisestä:
http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic. ... =119&p=802
Sitten, jos päädyt länsilaturiin, niin periaatteessa jos hihnapyöränkoko ei muutu, pitäs pulssikin pysyä samana, eli ei tarvii rukata mittaristoa.
Jos muutat hihnapyörän kokoa, niin sitten tarvii muuttaa mittariston kalibrointi, oli laturi mikä tahansa.
Kalibroinnista on meillä vain venäjänkielinen ohje, tarvittaessa yritetään tulkata.
Mutta nuilla läpykän 2
Kuva
alla olevilla nappuloillahan se tapahtuu:
Kuva
palataan näihin rukkausohjeisiin, jos ja kun tarvetta ilmenee, samoin jos kiinnostaa se tutkimus hihnapyöränkoon vaikutuksesta
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
koras
Viestit: 287
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 06:08
Paikkakunta: kuhmalahti / hämeenlinna

Re: sähköinen tunti/kierrosluku mittari

Viesti Kirjoittaja koras »

Paljon kiitoksia tiedoista.
Viikonloppuna ajelin taas belkulla. siinä mittarissa näkyy tunti lukema mutta se ei muutu. ja kun kone liikkuu niin nopeus näkyy tunti mittarissa, aika realistisesti.
lieneekö vika nyt w /~ navassa ja /tai sen ja mittarin välillä.
laturin perässä on kahdessa navassa johtoja. toinen lienee B+ josta lähtee muistaakseni 3 johtoa ja yksi pienempi napa josta lähtee yksi johto, olisko D+ eli heräte virta.
Laturin sivusta moottorin puolelta lähtee 2 johtoa samassa suojuksessa, ovat noin 15cm pitkät niiden päässä on yhteinen liitin josta kumpikaan ei jatku mihinkään.
olisko näistä toinen ~ johto, vai onko sekin liitin laturin perässä?
laskeskelin että belkussa on yhteensä 10 halogeenia A 60w ettei taida alkuperäisen laturin teho riittää talvella jos pitää lämpäriä yms päällä.
ajattelin siirtää akut = akuksi jäähdyttäjän eteen. nyt kun ovat takana takalasin takapuolella ei niin näppärässä kotelossa 2kpl noin 80 aH akkua.
jos laittaisi yhden isomman maskin ja jäähdyttäjän väliin. olisi lyhyempi matka vetää laturin ja startin johdot yms.
hytin katolla lämppärin taka puolella on rele häsmäkkä jota en ole vielä pöyhiny. belkussa on joka suuntaan 2 työvaloa ja jokainen suunta oman katkaisian takana.
nyt ei osa toimi kun katkaisiat on sulanu. ei taida virrat mennä releiden läpi. meneekö alkuperäisessä systeemissä?
Belarus 952(.2) vm 2006
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: sähköinen tunti/kierrosluku mittari

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

koras kirjoitti:ja yksi pienempi napa josta lähtee yksi johto, olisko D+ eli heräte virta.
se pitäis olla just se w-johto, jos kerkiän niin huomenna mittaan mitä omassa koneessa antaa siitä ulos, mullahan se ei ole käytössä, kun on vaijerivetonen mittari
koras kirjoitti:Laturin sivusta moottorin puolelta lähtee 2 johtoa samassa suojuksessa, ovat noin 15cm pitkät niiden päässä on yhteinen liitin josta kumpikaan ei jatku mihinkään.
kuulostaa hiukan huolestuttavalta, onkos koneen malli 952 vai 952.3? Meinaan jos ei ole ns. 3-sarjalainen, on todennäkösesti 12A latauspalikalla (jäähdyttimen etupuolella ylhäällä) http://i108.photobucket.com/albums/n27/ ... 006011.jpg (naamapuoli alaspäin, vähän vaikeasti katsottavissa) ja se tarvii ohjauksen em. johdoista. Jos 8A palikka, niin tilanne on toinen.
Valmistajahan ilmottaa tuolle laturille tehoksi 1000W, mutta alkuperäsellä hihnavälityksellä siihen ei päästä, pitää saaha lisää kiekkoja.
koras kirjoitti:ajattelin siirtää akut = akuksi jäähdyttäjän eteen. nyt kun ovat takana takalasin takapuolella ei niin näppärässä kotelossa 2kpl noin 80 aH akkua.
jos laittaisi yhden isomman maskin ja jäähdyttäjän väliin. olisi lyhyempi matka vetää laturin ja startin johdot yms.
Eikös siinä olekkaan 24V startti? (Paljonko on jännite startin päävirtapultin ja rungon välilllä kun päävirta on päällä)

Alkuperäisessä työvalokytkennässä ei oo releitä välissä.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
koras
Viestit: 287
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 06:08
Paikkakunta: kuhmalahti / hämeenlinna

Re: sähköinen tunti/kierrosluku mittari

Viesti Kirjoittaja koras »

Belkku on mielestäni täysin 12v systeemillä. runko numero on 90900853 . teoriassa 2005vm myyty uutena liettuassa. toin sen 2009 joulukuussa suomeen
on uudemmalla etuakselilla 360/70 -24 eturenkaat. kyljessä lukee belarus 952. alennusvaihde startti 12v. jos akut tyhjät niin pikku autosta voipi antaa apuvirtaa startin pää napaan ja auttaa. on ns metsä malli. perässä keslan 10 nd vaunu jonka aisalla keslan 305t nosturi.
siksi työvaloja enempi kun metsä hommissa ollu.
siellä jäähdyttäjän edessä on sellainen laturiin kuuluva palikka mutta mallia en muista. enkä sitä että mihin sieltä johtoja menee.
oman lataus jännite mittarin mukaan lataa ilman kuormitusta kovalla kaasulla noin 15v mutta kun laitta esim 4 työvaloa niin ei juuri yli 13v lataa.
ulos otossa on lisä hydraulipumppu 70L joka käyttää kuormaajaa ja kärryn vetoa. jos käyttää kovia kierroksia niin ei tahdo kuormaaja kokemattoman käsissä
pysyä.
moottori on mielestäni vaihdettu. numero moottorissa ja engine numero hytin takana ei täsmää.
nykyisen moottorin numero oli jotain 245... turbo on ja syöttö pumpussa on ahtopaineen tunnistus.
kansi lienee vaihdettu jälkeen päin kun on punainen. moottorin lohkoa on hitsattu vasemmalta puolen kannen läheltä, liekkö jäätynyt.
öljyn vaihto koneeseen ja syöttöpumpuun paransi käyntiä. öljylinko oli lähes täynnä. noin 2cm paksusti paskaa.
no nyt menee asian vierestä. mut sellanen tausta koneella.
isäni on sepittänyt kaikki perus valot kuntoon ja latviasta olen tuonu uudet koneen sivupellit ja lokarit yms kärsinyttä ja puuttunutta osaa.
Belarus 952(.2) vm 2006
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: sähköinen tunti/kierrosluku mittari

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Ok. Kun siellä jäähdyttäjän edessä on se palikka, niin luultavasti tehtaalta kone on tullut 12/24-systeemillä. On sitten jossakin vaiheessa muutettu 12V ja silloinhan se palikka on siellä edessä tarpeeton, eikä tarvi mitään ohjaustakaan. Mutta molemmissa tapauksissa, laturilta lähtevä w-johto (en ehtinyt tänään konetta käynnistelemään = jäi mittaamatta) menee 15-napaisen liittimen kautta käynnistyksenestoreleelle napaan 4. Siitä samasta navasta lähtee toinen johto joka meneekin sitten sinne kiekkamittarille napaan 8.
Se kiekkamittarin jännitteensyöttö on varmaankin kunnossa, kun kerran tunti/nopeusnäyttö toimii (tunnit ei vaan juokse ja kiekkaluvut ei näy, kun se w-tieto ei mene perille). Nyt pitäis mitata siitä laturin w-navasta onko siinä mitään eloa. Vaihtojännitettähän sieltä tulee, mutta tasajännitemittauksella pitäis tulla kans reilu 6V (mittaan omastani kun ehdin), ja koittaa vielä kahdesti (johto irroitettuna ja johto kytkettynä), jos ei sieltä tule mitään, vika on laturissa. Jos johto kytkettynä ei tule mitään, mutta irroitettuna tulee, vika on luultavammin johdossa. Jos johto on kunnossa, pitäisi jännite olla sama laturin w-navassa ja kiekkamittarin navassa 8.
Kuva kiekkamittarin napajärjestys
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
koras
Viestit: 287
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 06:08
Paikkakunta: kuhmalahti / hämeenlinna

Re: sähköinen tunti/kierrosluku mittari

Viesti Kirjoittaja koras »

Moro.
Paljon kiitoksia EJH10 le tarkoista tiedoista.
Tänään kävin belkkua katsomassa ja viisaampana kuin ennen tutkin laturia, oli aika paskanen, löysin ~ navan. siitä ei lähtenyt johtoa lainkaan.
Hetken ihmeteltyäni löysin johtosarjasta yhden johdo (muistaakseni sininen valkealla raidalla) joka ei mennyt minnekkää ja siitä puuttui liitin.
taas hetken pähkäilin ja rohkenin sen laittaa ~ napaan kiinni. ja johan rupes toimimaan kierrosluku mittari!!! :D
noin tuhannella kierroksella ilman sähkö kuormaa laturi lataa 14v. Samaan aikaan tasajännitteenä mitattuna ~ napa antoi 8.14 V ja D+ napa 12.9 V
kun laittoi ajovalot ja 4 työvaloa päälle niin ei lataa täydellä kaasulla ( 2100rpm ) kuin reilu 12 v.
otin sit laturin irti ja irroitin siivapyörän. täytyy huomenna töissä putsata koko laturi ja tarkastaa hiilet ja laakerit.
siiva näytti sellaiselta ettei taida länsimaisten laturien siivat käydä heittämällä.
taitaa laturi tarvita kokonaan uudet johdot. nykyiset kamalaa myky kytkentää.
Belarus 952(.2) vm 2006
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: sähköinen tunti/kierrosluku mittari

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Oleppa hyvä vaan, hyvä, että asia selvisi.
Sain tuossa illansuussa mittailtua omasta koneesta seuraavaa:
~navasta tuli n. 1000 kiekalla vaihtojännitettä 5,7-5,8V , tasaj. 10,0-10,1V . +navasta tuli 14,3V ilman kuormaa, eikä pysty kuormittaan juuri nyt, kun koppi on pois. Д-navasta tuli 13,9V.
Se alkuperänen siivapyörähän on ulkohalkasiljaltaan 90mm ja moottorin 2200rpm kiertää laturi n. 4000rpm, jolla se kykenee antamaan vain n. 47A virtaa :shock: . Kun siivapyörä vaihdettiin pienempään ulkohalk.65mm, moottorin 2200rpm kiertää laturi 5700rpm (laturin valmistaja ilmoittaa maks. kierrosluvuksi 6000). Tällä välityksellä se jo antoikin 57A moottorin 1600rpm, joka oli maksimi kuorma, mikä silloin saatiin raktorin omilla sähkölaitteilla aikaseksi. Eli ehkä vois vielä aavistuksen pienentää pyörää, tosin ei paljoa, ettei tuu hihnaan ihan mahottoman tiukkaa mutkaa. Ei yllä länsilaturien saavutuksiin, mutta parantaa tilannetta.
Kun purat laturin, niin elä ylläty, siellä ei oo hiiliä, ankkurin magnetointi hoidetaan induktion avulla :D http://www.agrodetale.lt/index.php?opti ... 53&lang=en
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
koras
Viestit: 287
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 06:08
Paikkakunta: kuhmalahti / hämeenlinna

Re: sähköinen tunti/kierrosluku mittari

Viesti Kirjoittaja koras »

Huomenta.
jep. yllätyin kun ei hiiliä löytänyt :lol: . vikaa oli ainoastaan diodisillan päässä olevanlaakerin ulkokoolin pesässä.
pienillä piikin pisteillä ja kunnon laakeri lukitteella sain pesän tiukaksi niin pyörii nyt laakerista eikä koolista.
sen mokan alkujaan tein kun kotona irroitin siivaa, että siivasta roikotin laturia ja rautaa tapilla löin akselin päähän jossa oli mutteri että ankkuri liikui diodisiltaan päin jolloin se rupes napsuttaan johonkin kiinni. kun purin laturin töissä meni hetki ennenkuin hoksasin mistä napse johtuu.
nyt laturi kasattu ja siitä kilo paskaa putsattu pois. vein illalla laturin sukulais miehelle, meinattiin viikonloppuna sepittää siihen uusi siiva.
mikä olis sopiva koko jos päädytään uuden tekoon ? ( jos sopivaa käytettyä ei löydy) olette siis kokeillu 65mm, olisko 60mm sopiva?
Belarus 952(.2) vm 2006
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: sähköinen tunti/kierrosluku mittari

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Terve, alkuperäisen hihnapyörän tilalle voit ostaa tarvike hihnapyörän autovaraosaliikkeestä otat vanhan siivan mukaan ja vertaatte tarjontaa :)
Tai sitten etsit vanhoista autolatureista vastaavalla keskireijällä ( muistaakseni 13 mm ) olevan vanhan peltisen halkaistavan hihnapyörän.
Rikoilla saat sovittua siivan hihnaprofiilin vastaamaan belkun omaa hihnaa.
65mm hihnapyörä on ihan hyvä eikä laturin kestävyydestä ole huolta, omassa on tuon virityksen jälkeen laturi pyörinyt yli 1000 h ilman ongelmia ja virtaa riittää aivan eri lailla kuin alkuperäisellä 90 mm hihnapyörällä :D
Tehdas onkin jo pienentänyt laturin siivaa uudemmissa 3-sarjalaisissa.

Tuon siivan vaihdon jälkeen alkaakin sitten sen sähköisen kierroslukumittarin kalibriointi kojetaulun luukun alla olevista napikoista mutta ohjeet annan kunhan saat ensin sen laturin kiinne :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
koras
Viestit: 287
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 06:08
Paikkakunta: kuhmalahti / hämeenlinna

Re: sähköinen tunti/kierrosluku mittari

Viesti Kirjoittaja koras »

Moro.
kattelin eilen sitä siivaa mutta juuri sopivaa en löytäny. tänään selvis että yksi tuttu on teettänyt omaan belkuunsa pienemmän siivan ja ylimääräinenkin löytyy.
koosta ei tietoa mutta jos se löytyy niin taidan sitä kokeilla. sellaista peltistä pyörää suunnittelin mutta sopivan kokoinen pelli pyörä ei suostunut halkeamaan ja oli uudesta laturista niin en raskinu tuhota. tartte kahtoa mitä viikon loppuna saa aikaan.

Se askaruttaa vielä että mikä valo mittaristossa on latauksen merkki valo? jännitemittarin ylä kulmassa palaa punainen valo aina kun virta päällä.
kierroslukumittarin keskelläkin on punainen valo mikä joskus on välähtänyt syystä tai toisesta.
Laturille menee jälkeen päin vedetty irtonainen johto D+ napaan. se lähtee sulakerasian takaa.
ymmärtääkseni laturin D+ navasta johdonpitäisi mennä latauksen merkkivalolle mutta mihin?
Belarus 952(.2) vm 2006
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: sähköinen tunti/kierrosluku mittari

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Varsinaista latauksen merkkivaloahan ei ole ollenkaan, se merkkivalo siellä latausmittarissa on just sen 24V-palikan merkkivalo. Palikasta kun nappaa keskeltä K-liittimestä johdon irti, niin pitäs sammua. Perinteinen länsimainen kytkentä latausvalolle B+ ja D+ välille ei onnistu, näiden välillä on käydessä jännite-ero (valo jäisi kiilumaan) ja empä hoksannut mitata tuosta omasta "maadoittuuko" se Д-napa sammuksissa.
Sillalaillahan tuon merkkivalon sais valjastettua varsinaisen latauksen merkkivaloksi, että katkaisee K-johdon, laittaa normaaliin vaihtavilla kärjillä olevaan releeseen katkaistun johdon toisen pään 30-napaan, toinen pää 87a-napaan, 85-navasta johto maihin ja 86-napaan virta laturin Д-navasta. Eli laturilta tuleva lataustieto saa releen vetämään, joka katkaisee K-tiedon. Sitten, jos haluat heittää sen palikan kokonaan mäkeen, niin ensiksi pitää mitata siitä K-johdosta, antaako se sille merkkivalolle virtaa vai maata ja miettiä sitten se kytkentä uudelleen.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: sähköinen tunti/kierrosluku mittari

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Hups :D
Tuo EJH-10:n vastaus on aika tärkeä mallivuoden 2001 vm. jälkeiselle belkun omistajalle, jos tuo jäähdyttimen edessä oleva palikka on olemassa :shock:
Ammattimies vastaa ja meikäläinen ei voi kuin ihailla tuota tietämystä :D
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: sähköinen tunti/kierrosluku mittari

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Nooh, ammattimiehestä niin tiijjä :oops: , mutta autosähköjähän sitä päivät räplätään :D
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
jazzy78
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Heinä 2010, 19:28
Paikkakunta: tenhola

Re: sähköinen tunti/kierrosluku mittari

Viesti Kirjoittaja jazzy78 »

mulla on 50.sessä joku vaihtanut lucaksen laturin jossa sisäinen jännitteensäädin tekele oli kyllä kamalasti laitettu kiinni kaikenlaisilla raudoilla mut nyt pienen säätelyn ja rakentelun jälkeen istuu kuin tehtynä mut lataus virta riittää hienosti vaikka tyhjäkäynnillä 13.9v valo on näköjään kytketty amppeerimittarin eteen jonkinlaisella johtohässäkällä ja vedetty maihin täytyy tutustua siihen tarkemmin jahka ehdin kojetaulun avaamaan :D
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95

useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
Vastaa Viestiin