Jarrut

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

kronos
Viestit: 590
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 20:39
Paikkakunta: kotka

Jarrut

Viesti Kirjoittaja kronos »

Jarrujen 20 vuotis huolto putsaus ja uudet levyt niin hyvä tuloo :)
Liitteet
10092011135.jpg
10092011135.jpg (89.66 KiB) Katsottu 15284 kertaa
10092011136.jpg
10092011136.jpg (89.93 KiB) Katsottu 15284 kertaa
antero
Viestit: 61
Liittynyt: 01 Elo 2007, 12:58
Paikkakunta: Meri-Lappi

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja antero »

Onko Kyseessä 525:n jarrut?
Teettääkö paljon töitä,että pääsis edes tuohon vaiheeseen josta kuva?

Minun 525:ssa jarrut tarttuilee kiinni ja se on hankala kun nostaa ahtaasta ovenreijästä puulavaa pannuhuoneeseen.
Pitäisköhän jarruille tehdä vastaava remontti vai onnistuisiko vian poisto helpommalla hommalla?
525:n 22v. vanha ,ajettu vajaat 1700 tuntia, ei ole tehty aiemmin jarruremonttia.
jazzy78
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Heinä 2010, 19:28
Paikkakunta: tenhola

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja jazzy78 »

antero kirjoitti:Onko Kyseessä 525:n jarrut?
Teettääkö paljon töitä,että pääsis edes tuohon vaiheeseen josta kuva?

Minun 525:ssa jarrut tarttuilee kiinni ja se on hankala kun nostaa ahtaasta ovenreijästä puulavaa pannuhuoneeseen.
Pitäisköhän jarruille tehdä vastaava remontti vai onnistuisiko vian poisto helpommalla hommalla?
525:n 22v. vanha ,ajettu vajaat 1700 tuntia, ei ole tehty aiemmin jarruremonttia.
oletko kokeillut säätää omissani ei ole tarvinnut availla vielä säätämällä on saanut jarrut aikaiseksi
jossain vaiheessa tarvitsee varmasti kuitenkin avata nuokin.
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95

useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
kronos
Viestit: 590
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 20:39
Paikkakunta: kotka

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja kronos »

antero kirjoitti:Onko Kyseessä 525:n jarrut?
Teettääkö paljon töitä,että pääsis edes tuohon vaiheeseen josta kuva?

Minun 525:ssa jarrut tarttuilee kiinni ja se on hankala kun nostaa ahtaasta ovenreijästä puulavaa pannuhuoneeseen.
Pitäisköhän jarruille tehdä vastaava remontti vai onnistuisiko vian poisto helpommalla hommalla?
525:n 22v. vanha ,ajettu vajaat 1700 tuntia, ei ole tehty aiemmin jarruremonttia.
:) Tuo on 826:nen taitaa sinun vehkeessä olla samanlaiset jarrut helppo purkaa säätöpultti irti ja tuo käsijarru hässäkkä (oikealla )ja ne 5 pitkää pulttia siitä rummun kehältä tuo paisutin levy tekee sitä että jarrut jää päälle kuulat pikeentyneet :)
Liitteet
073.gif
073.gif (80.78 KiB) Katsottu 15154 kertaa
Vilske
Viestit: 2962
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja Vilske »

525 belkun jarrut on samanlaiset kuin nuo 826:n jarrut jarrupolkimen eli ajosuunnassa oikealla puolella mutta vasemmapuoleiset jarrut onkin sitten anteron belkussa helpommat huoltaa kuin kronoksella koska 525:ssa ei ole tasauspyörästön kytkentäkalvoa jarrukotelon päässä.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
flysurferi
Viestit: 49
Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:13

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja flysurferi »

antero kirjoitti:Minun 525:ssa jarrut tarttuilee kiinni ja
Pieni lämmitysajo saattaa auttaa jos jarrut on heti lukkiutuvaa sorttia.Sopivalla pykälällä eteen tai taakse ajaen jarruttelee hetken niin lukkojarrutusominaisuus voi poistua .Jos on pahasti lukkiutuvaa laatua, niin vauhtia täytyy olla enempi ja tilaa :mrgreen: : (heittääpi minne sattuu). Seuraavana päivänä tehtävä taas uudestaan :roll:
belarusmestari
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Huhti 2011, 15:10

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja belarusmestari »

Juuri noin minäkin teen tuon 920:sen kanssa.Kostea sää edesauttaa tuota lukkojarrutus ominaisuutta.Pakki ensin päälle ja sitten varovasti "hiissataan" jalka jarrulla ensin taakse ja sitten eteenpäin. Tuossa 806:sessa ei jarrut kiusaa,paitsi silloin kun polkimet painuu liki lattiaa,säätämällä korjaantuu.
antero
Viestit: 61
Liittynyt: 01 Elo 2007, 12:58
Paikkakunta: Meri-Lappi

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja antero »

Olen säätänyt jarruja vain polkimen liikettä muuttamalla.
Onko muitakin säätömahdollisuuksia joilla olisi vaikutusta ko.kiinnitarttumisongelmaan??
Kiitos aiakaisemmista neuvoista....
kronos
Viestit: 590
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 20:39
Paikkakunta: kotka

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja kronos »

antero kirjoitti:Olen säätänyt jarruja vain polkimen liikettä muuttamalla.
Onko muitakin säätömahdollisuuksia joilla olisi vaikutusta ko.kiinnitarttumisongelmaan??
Kiitos aiakaisemmista neuvoista....
Ei ole kun tuo säätöpultti 19 jotkut on vaihtannu nuo palautusjouset 7 jäykemmäksi :D
kronos
Viestit: 590
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 20:39
Paikkakunta: kotka

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja kronos »

:D Tommoset kun laittas loppus varmaan jarru murheet :idea:
Liitteet
75.gif
75.gif (48.19 KiB) Katsottu 14874 kertaa
Jones
Viestit: 330
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja Jones »

kronos kirjoitti::D Tommoset kun laittas loppus varmaan jarru murheet :idea:
Onko noi jossain alkuperäisenä? Oon miettiny että tekisin omaan kokeilumielessä märät jarrut, ihan vaan tiivistämällä kotelon ja laittamalla huohottimen. Tai toinen vaihtoehto olis levyjarru, joutuis vaan tasauspyörästön lukon muuttaa. :roll:
mtz-50 501 & 526 HX
diesel
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja diesel »

Varmasti jossain alkuperäisenä.Näitä kuivia jarruja on myöskin kolmilevyisenä,silloin levittäjä viisikuulainen ja kahden jarrulevyn välissä on kiinteä ohut levy.
Itse asensin "vuosia sitten" B826:n viiskuulaiset levittimet samalla jarrulevyt muuttui ohuemmiksi ja halkaisia isommaksi seurauksena säätöpultista piti poistaa lukitusmutterista, ettei säätövaramennyt liian pieneksi. Jarrukotelot meni myöskin uusiksi, (halkaisija isompi)mutta samat pultit sopivat), ei ole tullut jarruremottia sen jälkeen.(tunteja n.3500h)
Vilske
Viestit: 2962
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Sattupa että kuvasin tänään kroksen vihjeen takia luvan kanssa muutosta kuivista levyjarruista märkiin 920S:ään maahantuojan tiloissa :)
Asiaa hoitava asentaja oli lähtenyt kyllä pyhäinviikon viettoon mutta kuvista saa jotain selvää homman laajuudesta, kommettia kiitos kuvien perään. :)
Lisäilen kuvia tähän viestiin latauksen edistyksen mukaan. :D
Tässäpä näitä :D
http://s100.photobucket.com/albums/m4/B ... rkajarrut/
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
kronos
Viestit: 590
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 20:39
Paikkakunta: kotka

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja kronos »

:D vilske 10 plus sulle kuvista nyt varmaan jokainen huomaa ettei ole pikku homma! mutta jos osat löytyy sopivasti ja on joku vaikka vaihteisto remppa niin mikä ettei vois belkkua päivittää 8)
belarusmestari
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Huhti 2011, 15:10

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja belarusmestari »

Kyllä on mainio kuvasarja. :D On paljon apua mullekin,nyt kun täytyy kurkata tonne perään ja kaivaa tuo iso ratas päivänvaloon...
Vastaa Viestiin