Välituki luistaa

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Välituki luistaa

Viesti Kirjoittaja Petri »

825:n välituki luistaa aikas lailla, käytännössä traktori on tällä hetkellä kaksivetoinen. Huolto-ohjekirjan mukaan pystyy kiristämään, mikä voisi reilun vuoden vanhassa kapistuksessa vielä auttaa ilman lisälevyjä? Mutta kun katson ohjekirjan kuvaa ja vierestä sitä mötikkää, niin tulee äkkiä mieleen, että se säätöpultti on jossain piilossa.

Kevättyöt yhä täydessä vauhdissa, joten kaksivetoisenakin parempi kuin ilman... Eli tarvitaanko normiavaimia kummempia laitteita ja paljonko kokeneemmat antavat aika-arviota, jos tällaista ensimmäistä kertaa elämässään tekee? Ja mistä ne säätöpultit oikeasti löytyvät, paljonko pitää purkaa edestä pois?

Petri
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Välituki luistaa

Viesti Kirjoittaja ukki »

Täällä vanhoja keskusteluja, katoppa näistä apua.

http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?f=6&t=1687" onclick="window.open(this.href);return false;

foorumi/viewtopic.php?f=6&t=1699

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Välituki luistaa

Viesti Kirjoittaja Petri »

Kiitos, ei oma haku riittänyt tähän... Nyt toista tuntia pihalla värkänneenä (oli kyllä yksi vähän hankalampi hydeletkukin esiin kaivettavana) se momentin arviointi on "mielenkiintoisia kysymyksiä". 40 cm varrella väänsin "napakaksi", toivottavasti ei mennyt yli...

Petri
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Välituki luistaa

Viesti Kirjoittaja Petri »

suonsyrjä kirjoitti:ja jos tovin luistanut niin kyllä sieltä on levyt vainaat... nimimerkillä kokemuksella..
eteenpäin voi vielä kohtuulisesti kirimällä pitää, mutta pakilla kun pistää tiukille niin luistaa vaikka mitä tekis jos kitkapinnat hävinny
Ja kitkapintoja saa uusia ja on helppo vaihtaa?

Petri
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Välituki kuumenee

Viesti Kirjoittaja Petri »

TÄnään huomasin siirtoajossa outoa ääntä koneen alla. En ehkä muuten olisi paikallistanut, mutta tuo välituki oli kuuma. Saattoi käsin hätnäppää koskettaa, muttei kyllä puristaa. Ja neliveto EI ollut päällä. Purin sitten kardaanit pois, käsin pyörittämällä pyörii herkästi ilman suuria välyksiä (vähän kylläkin on, mutta ihan terveen tuntuisesti..). Pituussuunnassa jousto toimii ihan asiallisen oloisesti. Valutin vanhat öljytkin pois (tuli noin 2 dl, enempää sinne ei kyllä tunnu mahtuvan, pikaisesti täyttösuppilo poisottamalla sain ehkä 3 dl jäämään sisään. Vaan ei auttanut, ääntä tulee ja lämpiää. Keväämmällä kiristin kitkalevyjä vähän (ks. aikaisemmat viestit tässä ketjussa), mutta on mennyt jo pari kuukautta ilman minkäänlaista oiretta, eli tuskin sillä on tekemistä tämän kanssa.

Ideoita?

Petri
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Välituki luistaa

Viesti Kirjoittaja ukki »

Laakerit kuluneet, onko aijemmin ajettu vähillä öljyillä?

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Välituki luistaa

Viesti Kirjoittaja Petri »

Kyllä se näköjään onkin 2 dl, ei pitäisi mitään tehdä muistinvaraisesti... Ei PITÄISI olla ajettu vähin öljyin, mutta mistäs tuon aina tietää. Ja tuki on reilun vuoden ikäinen. Mutta laitetaanpa nyt kuitenkin uusiksi, josko se sillä korjaantuisi.

Petri
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Välituki kuumenee

Viesti Kirjoittaja Petri »

No niin, yksi hullu ehtii kysyä enemmän kuin viisi viisasta vastata... Välituki tuli purettua ja...

- laakerit ovat sormituntumalla ihan terveen tuntuisia. Silti vaihtoon, vai antaa olla?
- ihan kaikkia (kitka)levyjä ei saa ravisteltua pois, jos ei pura sitä takapään tiivistettä pois. Tuntuvat kyllä olevan enemmän "välilevy" -tyyppisiä ilman ulko/sisähammastusta, joten annetaanko olla vaan?
- kitkalevyjä on uusi pakka, mutta se on kokonaisuutena vain noin 43 mm pitkä, kun vanha on noin 50 mm. Siis levyt nipussa ja nipun paksuus mitattuna.
- sen ulomman booriholkin toisessa päässä poorit ovat selvästi matalammat, siis sisin halkaisija isompi kuin muualla. Normaalia vai kulumaa?

Ja olisi kiva saada neliveto taas aktivoitua...

Petri
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Välituki luistaa

Viesti Kirjoittaja Petri »

No niin, laakerit vaihdettiin, pakan pituus lisättiin sellaiseksi kun se siellä olikin, momenttiavainkin löytyi naapurikylästä. Momentithan ovat koulufysiikkaa käyneille tuttuja, mutta jos unohdus on iskenyt, niin onko sille "10 kilon väännölle" joku sopiva nyrkkisääntö, vaikkapa x kg metrin mittaisen varren päässä?

Petri
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Välituki luistaa

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Petri kirjoitti:Momentithan ovat koulufysiikkaa käyneille tuttuja, mutta jos unohdus on iskenyt, niin onko sille "10 kilon väännölle" joku sopiva nyrkkisääntö, vaikkapa x kg metrin mittaisen varren päässä?
Karkeesti sanottuna metrin varren päässä 1 kg tekee tuon 10 kilon väännön kohteeseen.

http://www.kotiposti.net/ajnieminen/mom.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Momentti (M) on sama kuin voima (F) kertaa voiman varsi (d) eli M=Fd. Momentin yksikko on newtonmetri (Nm), josta toki helposti voi päätellä, että voima yksikön on oltava newton (N) ja voiman varren metri (m). Kilogramma on massan yksikkö ja yksi kilogramma vastaa noin 10 newtonin painoa. Paino, joka tässä tapauksessa on se vaikuttava voima, tulee kun kilot kerrotaan maan vetovoimalla (~9,81m/s2). Arjen laskuissa voi aika helposti siis oikaista, että yksi kilo vastaa 10 newtonia (tarkemmin ~9,81 N).

Saavuttaaksesi tuon 10 Nm momentin, niin sinun tulee siis laittaa metrin mittaisen varren päähän noin 1 kilogramman paino. Kahden metrin mittaisen varren päähän taas vastaavasti 0,5 kg. Tässä on myös syytä huomioida, että voiman pitää vaikuttaa kohtisuorassa momentin keskipisteeseen. Toisin sanoen voimavektorin täytyy olla 90 asteen kulmassa momentin keskipisteeseen nähden. Jos voimavektori on jossain muussa kulmassa, niin silloin myös momentti muuttuu. Renkaita kiristäessä tuo helpoiten on tehtävissä kun varsi on samansuuntainen maanpinnan kanssa ja painot laittaa varren päähän roikkumaan. Jos taas voima tulee kiristäjän hanskoista, niin vedon eli voiman pitäisi kohdistua varteen 90 asteen kulmassa.

Yksinkertaista mutta meikäläisen piti googlettaa tuokin tieto :D
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Välituki luistaa

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Selkeä ja paikkansapitävä kuvaus momentin syvimmästä olemuksesta. Lisänä tähän se, että tuo momentti täytyy sitten saavuttaa siten, että ruuvi/mutteri on LIIKKEESSÄ. Mikäli työkalu törmää johonkin ja joudut aloittamaan kiertämisen uudelleen, naksahtaa avain vaikka kiristysmomentti ei vielä olisikaan saavutettua ohjearvoa. Tämä johtuu siitä, että lepokitka on suurempi kuin liikekitka.
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Välituki luistaa

Viesti Kirjoittaja Petri »

Vielä: kuinka lämpimänä välituki mielestänne "käy" normaalissa maantieajossa? Laakerit ja levyt on vaihdettu, mutta ei sitä kovin lujasti auta puristella 10 km tieajon jälkeen. Neliveto ei ole päällä, mikä ehkä rajoittaa vähän kommentointia...
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Välituki luistaa

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Täytyy muistaa että välituen öljytila on aika pieni ja öljyä vatkaavaa rautaa on pienessä tilassa melko paljon.
Tuollainen +50 astetta tuntuu kädessä jo melko polttavalta mutta varmaankin melko tavanomainen tuossa kohteessa tieajon jälkeen.
Olisiko mahdollista mitata lämpötilaa infrapuna mittarilla siintä välituen kuoresta tieajon jälkeen niin saataisiin tarkempaa tietoa.
Eipä oo kyllä itse tullut koskaan kokeiltua tuon lämpimyyttä tieajon jälkeen mutta uskoisin sen olevan normaalia vaikka kättä vähän poltteleekin.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Välituki luistaa

Viesti Kirjoittaja Petri »

75-78 kymmenen ja kahdenkymmenen kilometrin tieajon jälkeen. IP-mittari on juuri hankittu (muiden koneiden tarkkailuun, etupäässä), täytyy ottaa tämäkin seurantaan.
koras
Viestit: 287
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 06:08
Paikkakunta: kuhmalahti / hämeenlinna

Re: Välituki luistaa

Viesti Kirjoittaja koras »

tarkkailin omassa 825 sessa välitukea niittäessä ja pöyhiessä. takavedolla ajoin koko ajan mutta kyllä se välituki lämpiää kättä polttavaksi tunnin ajolla.

tarkastin öljyt (noin vuoden vanhat) oli tarkistus ropun alareunaan. päädyin irrotamaan etukardaanin heinähommien ajaksi kun en ole saanu suojia paikalleen niin välillä takertu heinää etukardaanin ympärille.

etuakselissa tuntuu ns perä lämpiävän vaikkei kardaania mutta kulmat ja navat ei lämpiä nimeksikään.

se kardaanin vapautin etukardaanin etupäähän olisi varmasti oiva ratkaisu ja / tai välitukeen öljyntilavuuden lisääminen/lauhduttaminen. ei varmastikaan ole fiksua yhdistää välitukea laatikko öljyyn. mutta olis mitä kuumentaa.
Belarus 952(.2) vm 2006
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
Vastaa Viestiin