525 hydrauliikka kuoli

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

Sammy
Viestit: 63
Liittynyt: 11 Elo 2007, 11:47
Paikkakunta: Sippola

525 hydrauliikka kuoli

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Tekipä tuo meitin 525 kesken puiden halkomisen sellaisen jullikan että hydrauliikka katosi täysin. Täältä aihetta tutkaillessa sain muutama vinkkejä, joiden perusteella kävin asiaa tutkailemaan ja tein seuraavia lisähavaintoja:
- pumpun kytkemisvipua voi käynnissä ollessa liikuttaa päälle/pois ilman mitään ylimääräisiä ratasääniä. Kuuluu kuitenkin sellaista ääntä että jotain vipu siellä liikuttaa.
- voimanulosotto ei pelaa

Elikkäs, olisikos tuossa käynyt niin että voimanottoa (ja samalla hydraulipumppua) käyttävä akseli olisi katkennut tai booreistaan vaurioitunut? Vaatinee koneen katkaisun tuon vaihto?
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: 525 hydrauliikka kuoli

Viesti Kirjoittaja ukki »

Kyllä, menikö painelevyn tai sitten kytkinakselin päällä oleva ulosoton akselista Boorit.

Ota kytkimen kohdalta pohjalevy irti ja katso näkyykö mitään erikoista. On se peltilevy, joka pitää irroittaa.



ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Sammy
Viestit: 63
Liittynyt: 11 Elo 2007, 11:47
Paikkakunta: Sippola

Re: 525 hydrauliikka kuoli

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Täytyy ottaa tuo luukku auki ja kurkkia jahka keli pikkasen kuivahtaa. Siihen asti pitänee tulla toimeen saksanseisojalla...

Tuossa koetin pikkasen jo osatarjontaakin alustavasti katsella apuna pyöreäkeulaisen MTZ-50:n ja MTZ-80/82 varaosakirjat. Kasikymppisessä taitaisi olla ainakin eri akseli, onko tuon päässä välitys jolla valitaan 540/1000 nopeus? Lieneekö tuo viiskymppisen akseli muuttunut tuossa reilun vuosikymmenen aikana toiseksi sitten vai täsmäisikö vielä tuosta löytyvä osanumero?
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 525 hydrauliikka kuoli

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Otetaanpas tuo 500:n kytkinkopan kuva taas esille:
Kuva
Siellä näkyy onttoakseli nr 6, joka kytkeytyy etupäästänsä paineasetelman koteloon booreilla ja takapäässä kiinteä hammaspyörä, joka pyörittää yläpuolellaan pumppua ja alapuolellaan ulosottoa. Ja yleensähän se on se booritus, mikä hakkaantuu ajan kanssa soseeksi, niin kuin jo arvelittekin. Alaluukusta asian pitäisi pystyä toteamaan. Jos paineasetelman navan juuri on kaput, niin kytkimen kohdaltahan se ois sitten katkaistava. 500:ssa saa kyllä vaihdettua tuon onttoakselin etukautta, eli ei tarvii katkoa enää muualta. Akselin varosanumero 50-1601026 on vielä tänäkin päivänä voimassa ja saatavilla. Se mikä voi sitten muodostua ongelmaksi on sitten paineasetelma, jos sen boorit on sökönä. Kirjallisuuden mukaan v. 1980 on D-60-moottorisissa (500-sarja) alettu käyttää samaa vauhtipyörää ja kytkintä kuin D-240-moottorisissa (80-800-sarja) 340mm levyllä, tähän saa kaikkia osia helposti. Mutta jos on vanhanmallinen vauhtipyörä kautta kytkin 325mm levyllä, niin siihen ei enää tehdä paineasetelmaa Valko-Venäjällä, vaan netissä esillä olevat asetelmat 50-1601090 tuppaavat olemaan jossakin muualla tehty ja laatu on mitä on. Joltakin foorumilaiselta saattais löytyä hyväkuntoinen käytetty tai jopa uusi laadukas. Muussa tapauksessa itse ehkä kunnostaisin vanhan ottamalla osia 800-sarjan asetelmasta, mutta sitten tarvii myös sorvata. Mikä vauhtipyörä/kytkin siellä sitten on, näkyy myös alaluukusta: Jos vauhtipyörä "umpinainen" ja eikä levyn reuna laajasti esillä = vanha pikkukytkin. Jos levyn reuna näkyy pitkästi ja asetelman ja vauhtipyörän välissä on holkit pulteissa = vanha isokytkin. Kytkinlevyjähän sitten kyllä pieneenkin löytyy hyvin.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Sammy
Viestit: 63
Liittynyt: 11 Elo 2007, 11:47
Paikkakunta: Sippola

Re: 525 hydrauliikka kuoli

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Tuo kuva tässä olikin jo päivällä esillä ja sitä tutkailemalla päädyin tuota voimanulosotonkin toimintaa kokeilemaan. isot kiitokset lisäselvityksestä, kun ei koskaan ole luonnossa noita levällään nähnyt niin ei ihan kaikkia täysin hahmottanut. Akseli näkyy sitten olevan sama kuin pyöreäkeulaisessa; sellaisen akseli saattaisi työmaaltakin löytyä ylimääräisenä, vaikka tuskinpa tuo muutenkaan omaisuuksia maksaa.

Tuo kytkin onkin sitten mielenkiintoisempi juttu. Tämä on vuosimallia -79 ja joissakin osissa on valmistuskilpi jopa -77, joten oletusarvo taitaa olla että koneessa on vanhemman mallin kytkin. Se kun kuitenkin on tiedossa että 1988 jälkeen tuohon ei ole kytkimelle mitään tehty, eli osat lienevät alkuperäisen mallisia. Mitään sekundalaatua ei viitsisi laittaa, semminkin kun tuossa etukuormaajakin on... Toisaalta ei se 800-sarjankaan osien soveltaminen ylitsepääsemätön paikka ole, työkavereista löytyy kuitennin aika pätevä sorvari. Noh, turha nyt vielä surra kaatunutta maitoa kun ei ole ehtinyt kurkistaa sieltä alaluukusta sisään. Mutta pystyykö siitä mitään noiden kunnosta päättelemään että kulkupuoli ei ole kärsinyt mitenkään?
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 525 hydrauliikka kuoli

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Korjaamokirja antaa levyn minimipaksuudeksi 8mm. Yks 505 kun avattiin nuitten kytkinkopan hammasrattaiden takia, laitettiin kytkin samalla. Oli kylläkin isolla levyllä ja vaijeritunteja yli 5000, eikä aikasemmin avattu. Levy oli jo finaalissa ja niititkin aika kuluneet, mutta ei siinä kytkimen toiminnassa vielä mitään huonoa ollut. Eli sille välttämättä tarvi tehä mitään, tosin kyllä veikkaan, että asetelman poorit on menny huonoksi... Tästä on kyllä aikaa ja muisti nollattu sen jälkeen moneen kertaan...mutta jos kyseinen isäntä tämän lukee, niin saa korjata muistikuvani siitä rempasta :)
Suosittelen kyllä tuota suonsyrjän mainitsemaa päivitystä, uusimman mallista asetelmaa on mukavampi käsitellä alaluukusta, jos tarvii käpäliä säätää asennuksen jälkeen paikkojen hiukan sijauduttua.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Sammy
Viestit: 63
Liittynyt: 11 Elo 2007, 11:47
Paikkakunta: Sippola

Re: 525 hydrauliikka kuoli

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Muistan kyllä noista kytkinasioistakin lukeneeni palstalta. Noh, nyt täällä Kymessä tosiaan on tuo vedentulo ollut sitä luokkaa että yhtään ei huvita edes muutamaa pulttia mennä traktorin alle aukomaan mutta jahkans kuivuu niin pitää käydä ensidiagnoosia tekemässä. Huoltotilojen avonaisuuden vuoksi varsinainen remontti jäänee keväämpään, ehtiihän sitten suunnittelemaan. Mutta kiitokset vielä kerran; parikin työkaveria noita on aikoinaan ollut "kasaan laittamassa" Kouvolassa ja sitä kautta peruina löytyi korjaamokansiota lainaan, mutta paremmat ohjeet teiltä sain :-)
Sammy
Viestit: 63
Liittynyt: 11 Elo 2007, 11:47
Paikkakunta: Sippola

Re: 525 hydrauliikka kuoli

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Nytpä oli keli sen verran pakkasella että raatsi jo mennä maahan koneen alle makuulleen ja aukaista tuon luukun. Sieltähän näkyi ehytboorinen akseli, joten paineasetelman puoli lienee sitten sökönä. Pitänee vielä saada apuri pyöräyttämään starttia samaan aikaan kun tuolta katsoo; ymmärränkö tuon oikein että akselin pitäisi pyöriä kaiken aikaa jos paikat on ehjät? Tuoltahan löytyi sitten vissiin vielä lisää remonttia. Painelaakeri (eikö tuo osa 3 se ole?) näyttäisi nimittäin olevan melkosen vimosillaan,kun sisä- ja ulkokooli ovetten jo millejä eri linjassa... Noh, sekin sitten menee samalla aukaisulla.

Asiaa hieman vielä sivuten, onko tuossa 50/500-sarjan osiensaannissa ongelmakohtia missä määrin? Tuo kytkinpuoli tuli jo tässä esille, esikammiollisesta kannesta olen lukenut täältä muualta, olisiko muita osunut kohdalle? Töistä nimittäin luvattiin poistettu moottori-kytkinkoppapaketti ihan noudon vaivalla niin ajattelin vaan että mitä siitä kannattaisi ottaa talteen, mikäli ehjiä vielä ovat.
KirveS
Viestit: 14
Liittynyt: 17 Marras 2015, 20:54

Re: 525 hydrauliikka kuoli

Viesti Kirjoittaja KirveS »

Kaikki osat mitä ilmaiseksi/halvalla saa kannattaa ottaa ehdottomasti talteen. Miulle ainakin kelpais MTZ50s halpa ehyt kansi :D
Jospa se siitä
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 525 hydrauliikka kuoli

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Sammy kirjoitti:akselin pitäisi pyöriä kaiken aikaa jos paikat on ehjät?
Juuri näin ja 3 on painelaakeri. Oliko iso vai pieni kytkin? Jos on pieni kytkin, niin uudet asetelmat on hiukan hakusessa. Mutta aina niihin kytkimet on saatu kuntoon. Foorumilaisilta löytyy varmaan uusiakin osia tarvittaessa ja työmaan paketti ota talteen, siitäkin varmaan löytyy monta käyttökelposta osaa.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Sammy
Viestit: 63
Liittynyt: 11 Elo 2007, 11:47
Paikkakunta: Sippola

Re: 525 hydrauliikka kuoli

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Ääh, laho pää niin enhää miä muistannu sitä kytkintä "sillä silmällä" kattoa... No, pitää joka tapauksessa apurin kanssa vielä toisen kerran vilasta niin koittaa muistaa sitten asiaa tutkailla. Eihää tuo luukku iso homma ole aukasta.
jukkanor
Viestit: 30
Liittynyt: 19 Kesä 2012, 12:15

Re: 525 hydrauliikka kuoli

Viesti Kirjoittaja jukkanor »

KirveS kirjoitti:Kaikki osat mitä ilmaiseksi/halvalla saa kannattaa ottaa ehdottomasti talteen. Miulle ainakin kelpais MTZ50s halpa ehyt kansi :D
saisko tämän kautta yhteyttä , kyselit esikammio koneen kantta, se löytyy

jukka.nordman@hotmail.fi
Sammy
Viestit: 63
Liittynyt: 11 Elo 2007, 11:47
Paikkakunta: Sippola

Re: 525 hydrauliikka kuoli

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Jaa, tämäkin projekti pikkuhiljaa lumien sulettua alkaa etenemään... Tosiaan se vanha pikkukytkinhän tuolla oli, niinkun pikkasen epäilyttikin. Tällä viikolla kelit salli jo tuon työmaan paketinkin noutamisen; tänään sitä tuossa käytiin purkamaan ja katsomaan mitä tuo oli syönnyt. Ja äkkiseltään näyttäsi että tuosta saakin tarvittavia osia, joten pitänee pikku hiljaa ryhtyä purkamaan etukuormaajaa pois tuosta traktorista ja ryhtyä valmistelemaan katkaisua.
Sammy
Viestit: 63
Liittynyt: 11 Elo 2007, 11:47
Paikkakunta: Sippola

Re: 525 hydrauliikka kuoli

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Nyt on Belkku poikki ja... ...noh, siellähän oli enemminkin remppaa. Asetelmassa ei booreja ollut enää ollenkaan ja akselissakin oli hammaspeikko jo purrut jonkun verran. Paineasetelman käpälät eivätten olleet enää pyöreämuotoiset vaan ihan teräväkulmaiset. Painelaakeri oli myöskin väljä. Nuo kaikki hoituu osaluovuttajan avulla mutta; kytkinlevy oli jo niiteille asti lopussa. Mitenkäs se oli, saiko suonsyrjältä tuon vanhan viiskympin levyä, 325mm halkasijaltaan?
Storm1
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 14:49

Re: 525 hydrauliikka kuoli

Viesti Kirjoittaja Storm1 »

Mää pistin omaan 52:seen isomman kytkinlevyn ja asetelman.... sorvasin vauhtipyörästä levyn pesän isommaksi (samalla tuli ottipinta putsattua), asetelman kohdistusreunan uudelle asetelmalle sopivaksi ja ne sekajaolla olevat jenkareiät vanhojen väleihin sopivasti. On pitänyt hyvin ja pysyny säädöissään.
Vastaa Viestiin