521 en saa ilmattua

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

asova

Re: 521 en saa ilmattua

Viesti Kirjoittaja asova »

Kuulostaa kyllä oireet samanlaisilta kuin minulla muutama vuosi sitten 525 Belkussa. Suurimmat syylliset oli hienosuodattimen kannen ilma vuoto( siinä oli sellainen kolmitorninen elementti), ohivirtausventtiili( banjopultissa). Hienosuodatin vaihdoin länsimaiseen IKH tekeleeseen, jossa lasikuupa pohjalla. Lasikuupasta näkee, että polttoaine liikkuu ja vesi/jää/liat havaittavissa. Uusi ohivirtaussuodatin ja kannen venttiilien säätö. Ilmavuodon etsimen oli kylläkin kuten viisaat sanoo "haasteellista". Samalla vaihdoin sen käsipumpun sellaiseen jousikuormitteiseen muovihattuiseen 2 euron tekeleeseen, joka ei näytä hikoilevan siitä varresta niinkuin perinteinen malli.
Mixuman
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Joulu 2015, 12:26

Re: 521 en saa ilmattua

Viesti Kirjoittaja Mixuman »

Joo no mulla on just sellainen muovihatullinen malli mikä kusee läpi. Samanlainen uusi tulossa. Mutta pitääpä tutkia lisää.
Mixuman
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Joulu 2015, 12:26

Re: 521 en saa ilmattua

Viesti Kirjoittaja Mixuman »

On käsipumppuu uutta ja suodatinta, ilmanputsari putsattu mut ei tää kun hörähtää vaan.. kohta mulle riittää, ostakee pois
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: 521 en saa ilmattua

Viesti Kirjoittaja ukki »

Ilmavuoto!

Oletko jo tarkistanut tuleeko polttoainetta veden erottajalle, ja onko siihen tankista tuleva letku kunnossa?
Meneekö paineilma läpi putkistosta?
Oleko katsonut veden erottajassa olevat panjoputit, ettei vain olisi roska siinä?
Missä kunnossa ovat niissä panjopulteissa olevat kupari prikat, pitäiskö vaihtaa tai löijätä ne?
Entä siitä letkut hienosuodatimelle, ovatko kunnossa, siis ilma menee läpi ja ei ole ulkopuolisia kulumia?

Tuossa vielä tarinaa

http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?f=6&t=1885" onclick="window.open(this.href);return false;

Tälläiset viat ovat sitten mielenkiintoisia ratkottavia, entäpä jos olisi nykyajan sähkö harpäke kyseessä, siinä sitten olisi vasta otsasuoni paksuna, kun ilma tietokoneen apua ei saa mitään tolkkua mikä rattoria riivaa!

Belarus ja muutkin vanhemmat traktorit on vielä ihan maalaisjärjellä kunnostettavia ja huolletavia. Ei pidä heti ensimmäisen vastuksen edessä antaa HETI periksi!

Lopuksi, jos et sitten millään saa sitä kuntoo ja alkaa ns. vi***a niin tarjoo siitä 200 eskoo eikä mene ulkomaan vientiin!!!!!!

ukki



ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Kulakki
Viestit: 187
Liittynyt: 21 Marras 2015, 18:58
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 521 en saa ilmattua

Viesti Kirjoittaja Kulakki »

Minkäslainen tuon siirtopumpun rakenne on, pystyykös siinä olemaan vikaa?
Storm1
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 14:49

Re: 521 en saa ilmattua

Viesti Kirjoittaja Storm1 »

Itsellä oli uudessa siirtopumpussa toinen venttiili jumissa, kun jousen pää oli menny tehtaalla venttiilin varren väliin, sain kyllä käymään, kun 52:sen tankki oli täynnä, mutta käynti rytkyytti kierroksilla.
lannenmies
Viestit: 172
Liittynyt: 26 Kesä 2010, 12:12
Paikkakunta: Turku

Re: 521 en saa ilmattua

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Tuo minun 80 oli kompuranpyöritys aikana sellainen että piti yöksi jättää nokka alaspäin muuten joutui ilmaamaan-Syynä oli vuotava imuventtiili siirtopumpussa.Nehän ovat jotain muoviseosta.Ostin vuosi aikaa paikallisesta dieselkorjaamosta Boschin pumpun löytyi penkomalla vinttiä mallin mukaan vanhat venttiilit jäivät paikalleen kyllä teho on eri kun orginaalissa.
Kotikylän maatalouskalustosta 35% on meillä.
Kulakki
Viestit: 187
Liittynyt: 21 Marras 2015, 18:58
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 521 en saa ilmattua

Viesti Kirjoittaja Kulakki »

Pitäishän startatessa tulla harmaata haikua putkesta, vaikka ei lupaisikaan, jos kone saa kakkua normaalisti?
tkyngas
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:01

Re: 521 en saa ilmattua

Viesti Kirjoittaja tkyngas »

Vielä tuosta kuulasta... Itse myös olen laittanut katoamisen naapurin piikkiin, mutta kun muillakin on samanlaisia kokemuksia niin täytynee pyytää naapurilta anteeksi. :D Mulla se ilmeni siten, että olin metsätöissä ja kone pelasi niin kuin pitääkin. Olikohan viikko pari väliä kun olin lähdössä ajoon ja ei kirveelläkään käyntiin. Aikani taisteltuani löysin kouluaikaisen BOSCH:n rivipumppu vihkosen ja avot siellähän tuosta venttiilistä puhuttiin.

t. Tapsa
TapsaK

Belarus 820 -84
Belarus 826 -94
Belarus 952.3 -08
Liebherr 911
Ford 6600
Mixuman
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Joulu 2015, 12:26

Re: 521 en saa ilmattua

Viesti Kirjoittaja Mixuman »

Käsipumpulla kun tekee paineen, niin traktori nyt käynnistyy, mutta sammuu muutaman sekunnin päästä. Kävi parhaillaan jo n.5s :shock:

Edistystä vähän, koska aikaisemmin vain hörähti :roll:
HL-Zetor
Viestit: 125
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 21:25

Re: 521 en saa ilmattua

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor »

Olisko jostain laittaa sähköpumppua kokeeks jos sitte kävis nii vika varmistuis. :roll:
Mixuman
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Joulu 2015, 12:26

Re: 521 en saa ilmattua

Viesti Kirjoittaja Mixuman »

Toimii taas. Vaihdoin erilaisen polttoainesuodattimen. Yksinkertaisen lasipohjalla. Eli joku ilmavuoto tai ihme tukos siinä on ollut vaikka ei siltä vaikuttanut. Kiitti vinkeistä ja palataan kun taas pamahtaa :)
asova

Re: 521 en saa ilmattua

Viesti Kirjoittaja asova »

Pakko kysyä, oliko alkuperäinen 3 torninen hässäkkä???
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: 521 en saa ilmattua

Viesti Kirjoittaja ukki »

Siis aivan perus imavuoto, jonka paikantaminen vaatii AINA hermoja.


ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Vastaa Viestiin