belaruksen suuttimien ulosvedäjä

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

belarus525
Viestit: 35
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 14:37
Paikkakunta: sysmä

belaruksen suuttimien ulosvedäjä

Viesti Kirjoittaja belarus525 »

mistäköhän saisi suutin holkin ulosvedäjän ja paljon maksaa.
sais vaihdettua suuttimien o-renkaat. jotka pitää jäähdytys nesteet pois suuttimesta.

käyköhän muuten valmetin ulosvedäjä.
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Vieläkös noi oireet jatkuvat?

http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?t=211
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Valko
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Touko 2008, 08:50
Paikkakunta: Ypäjä

Viesti Kirjoittaja Valko »

Mahtaako olla ko työkalua paljonkaan yleisessä jakelussa, voi joutua tekeen itse? Ruskean Velmutin ulosvetäjällä aikoinaan merkkihuollossa irrotettiin myös Ruskin holkit. Suuttimen kärjiksi sopivat samat tarvikekärjet kuin Valmettiin; okei okei, on muistaakseni muutaman asteen heitto sumutuskulmassa mutta toimii varmasti kuin junan vessa.
Sitten kun ne pirulliset holkit on irti saanut niin kannattaa puhdistaa ja hioa HUOLELLA reiät ja reunat pyöreiksi ettei o-renkaat leikkautuisi poikki. Siellä taisi olla myös alumiiniprikka pohjalla jos muistan oikein? Ja vakio Ruski-metodilla liimaa/silikonia joka väliin niin saattaa pitääkin ensimmäisellä kerralla :wink: Olikoos tuosta holkista muuten joku uusi evo-versio= parannettu kappale myöhemmin, voi olla taaskin väärä muisto..
-Vapaan ajattelun puolesta-
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Viesti Kirjoittaja ukki »

Ulosvetäjä tehdään m 27:n kierretapista. Päähän hitsataan kierretankoa. Sorvataan sopivan kokoinen holkki, jonka sisällä suutinholkki sopii nousemaan ylös. Holkin päähän vahva rikka. Suutinholkin pohjalle laitetaa rättiä silloin kun tappi kierretään paikoilleen, jotta lastut ei tipu männän päälle. Kun tappi tarttuu kiinni, holkki päälle, mutteria pyörittämällä suutin holkki nousee ylös.

Tapista syntyvät urat eivät haittaa jatkossa mitenkään.

Näin tälläisen ulosvetäjän huoltomiehellä vuonna 1970. Tein samanlaisen myöhemmin itselle ja hyvin on kelvannut muillekin lainaan.

t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

"suuttimen holkki"

Viesti Kirjoittaja diesel »

Itse tein ulosvetäjän ko. paikkaan ankkuripultista, (siis tälläisestä joka leviää betoniseinään poratussa reijässä) iso prikka ja 40mmputkenpätkä ja toinen mutteri, silikoonia tai tiivisteliimmaa ei kannata laittaa kumitiivisteeseen(O-ring) mutta,kannen ja holkinväliin voi laittaa ja suuttimeen "CopaSlip, Molygote tai kupari/krafiitti tahnaa. O-renkaan voi myöskin laittaa "vitonista" kestää kuumaa pidempään.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: belaruksen suuttimien ulosvedäjä

Viesti Kirjoittaja katoi »

Vihdoin tuli suutinholkit O-renkaineen vaihdettua. Tässä otin vielä kuvan ulosvetäjästä holkin halk. 40 mm sopiva.
Liitteet
Suutinholkin ulosvetäjä 001.JPG
Suutinholkin ulosvetäjä 001.JPG (275.36 KiB) Katsottu 12958 kertaa
Suutinholkin ulosvetäjä 002.JPG
Suutinholkin ulosvetäjä 002.JPG (273.55 KiB) Katsottu 12958 kertaa
Suutinholkin ulosvetäjä 003.JPG
Suutinholkin ulosvetäjä 003.JPG (230.4 KiB) Katsottu 12958 kertaa
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: belaruksen suuttimien ulosvedäjä

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Voiko nuo suuttimienkupariset holkit kätttää uudelleen, vaikka tapista tuleekin jäljet? Löytyykö noita holkkeja uutena, tarviiko muita tiivisteitä kuin jotkin O-renkaat?

Löytyykö dieselhuolloista näiden suuttimiin D-50kone suutinkärkiä?
Belarus MTZ 52 -69
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: belaruksen suuttimien ulosvedäjä

Viesti Kirjoittaja ukki »

Laitat vain pohjalle paperia tai kangasta, jotta lastut eivät mene männän päälle. Vaihdat vain uuden O-renkaan ja laitat entisen holkin takaisin paikoilleen.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: belaruksen suuttimien ulosvedäjä

Viesti Kirjoittaja katoi »

Tuohon ulosvetäjään ostin ensin kierretapin 27 mm Viron pojilta ja ei sillä tehnyt hevon pask.. :(
Kannattaa ostaa se Suomesta laadukas kierretappi. Sain onneksi lainaa tuon ulosvetäjän mieheltä joka on 30 v. huoltanut traktoreita yrittäjänä. Taisi muuten sanoa, että 80 -sarjaan olisi oltava eri mallinen ulosvetäjä. Onko näin vanhat belkkutietäjät :?:
Nuo messinkiset holkit ja suutinkärjet tilasin Unkarista Kelet-Agrolta. Muualla ei enää ollut.
Käy ne vanhat varmaankin ihan hyvin, mutta kun tilasin muutakin tavaraa niin ostin samalla ne holkit uudet.
Muista laskea jäähdytysnesteet ja laita rasvaa holkkiin ja O-renkaaseen niin menee liukkaammin paikoilleen. :D
Minulla oli yksi holkki niin tiukassa, että piti vetää uhkatiukalle ulosvetäjällä ennenkuin tokeni irti.

Nostin könttänä koko suutinrivin putkineen päivineen, joten en tarvinnut muuta kuin uudet kuparitiivisteet sinne holkin pohjalle. Siinähän ei tarte purkaa muuta kuin polttoaineletkut irti suuttimista 4 kpl ja suutin rungot 2kpl ruuveja / suutinrunko irti ja nostat pois koko homman vähän sivuun ja sen jälkeen holkit pois ja uudet O-renkaat ja kuparitiiviste holkin pohjalle ja kasaan. Kuparitiiviste ja holkki suutinrunkoon työnnetään paikoilleen ennen asenuusta. Suutinkärkiä en vielä vaihtanut kun käy nätisti kone.
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: belaruksen suuttimien ulosvedäjä

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Nestevuotoja ei ole vaan tarkoitus olisi vaihdattaa ja tarkistuttaa suuttimet. Kone savuttaa jonkin verran ja käyntiin lähdössä on selkeää eroa sylinterien välillä, tosin nämä molemmat saattavat johtua vuotavista venttiileistä? Kone ei huohota mutta öljyä kuluu ehkä litran verran noin 10h käyttötuntia kohden, tämäkin saattaa palaa ohjurien kautta?
Belarus MTZ 52 -69
Valko
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Touko 2008, 08:50
Paikkakunta: Ypäjä

Re: belaruksen suuttimien ulosvedäjä

Viesti Kirjoittaja Valko »

Taitaa olla huollon aika..Moottorissa voi olla useampikin vika, huonot suuttimen kärjet aiheuttavat savutusta kuin myös voiteluöljyn pääsy männän päälle. Jos käyntiinlähtö on "ontuvaa" ja kone rykii kylmänä niin sopan jakelussa on häiriöitä. Vanhemmissa yksilöissä voi myös ruiskutuspumppuun tulla vikaa/kulumaa. Helpointa on aloittaa suutinremontilla mutta mutta....Jos noin runsaasti öljyä kuluu niin se karkaa joko männänrenkaista tai venttiilinohjureista (harvoin Valkkarin moottori noin paljon ulos vuotaa). Sylinterikannen kun irroittaa niin pääsee kurkkaamaan että onko pytyssä olkapäätä tai rumia skraaduja. Jos ei niin sitten venttiiliinohjarit tarkasteluun. Paljonko on käyttötunteja, onko päässyt joskus kuumaksi :oops:
-Vapaan ajattelun puolesta-
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: belaruksen suuttimien ulosvedäjä

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Kovemmilla pakkasilla käyntiin lähtö on ontuvaa ja rykivää sekä joskus paukkuu putkeen kylmänä heti satrtin jälkeen kun hehkutuksen lopettaa, käyntiin tuo on lähtenyt -20°C ilman lämmitystä. Lämpöisenä lähtee heti hyvin ja käy todella pienillä kierroksilla tyhjäkäyntiä tasaisesti. Kun tyhjäkäynti kierrokset ovat pienimmillään = kone vielä käy, niin pumpunpaineventtiilien narahdukset kuuluu hyvin ja äänet samanlaisia. Pumpunöljyt ei myöskään ohennu kovinkaan nopeasti öljynvaihtovälillä.

Viime syksynä korjailin tuosta vuotavia öljynjäähdyttimen putkia, niin öljynkulutus on saattanut vähentyä merkittävästi. Ajoa tuon jälkeen ei ole paljoakaan ollut, kun lumityötkin tehtiin tuolla kerran talven aikana. Yksi iso maakasa pitäis levitellä joten täytyy tuota öljynkulutusta seurata kun sen saa leviteltyä ehkä päivän ajelu.

Kone on saattanut joskus käydä kuumana, kun jäähdytin vuoti aika paljon kun tuo meille ostettiin -08. Kone ei kylläkään huohota yhtään, joten kauhean kulunut se ei voi olla, männänrenkaat tietysti voi olla löystyneet. Tunneista ei ole tietoa.

Kansi olisi kyllä helppo ja halpa ottaa pois ja laittaa venttilit ja ohjurit kuntoon / uusiksi, samoin suuttimet kuntoon samalla kertaa. Mitään isoa remonttia ei tuohon nyt kannata tehdä käyttö on kuitenkin niin vähäistä.
Belarus MTZ 52 -69
asova

Re: belaruksen suuttimien ulosvedäjä

Viesti Kirjoittaja asova »

Tein ulosvetäjän Virosta ostetusta 27 mm kierretappisarjasta 2 kpl , siihen ensimmäiseen ns raakkierretappiin hitsasin 12 mm pultin kannastaan kiinni. Katkaisin 40 mm putkkesta noin 10 cm pätkän ja siihen irtokannen 8 mm latasta, jossa 12 mm reikä. Suuttimen holkit on minulla messingin tapaista ainetta, johon kierre tulee kuin kusi poraa pakkaslumeen. Ukin neuvo: ennen kierteen tekoa rattiä tai selstoffia suuttimen pohjalle, ettei kierre jätettä tipu männän pääle. Ulosvetäjä hinnaksi noin 12 euroa.
Vastaa Viestiin