Belkun startti

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

Holomes
Viestit: 37
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 06:09

Re: Belkun startti

Viesti Kirjoittaja Holomes »

Huomenna pitäis lähtee vähä kans laivailemaan, joten pitäiskö sitä käydä tuola saukolla. Pärjääkö sielä suomella? Ja kuinka sinne pääsee satamasta.
Markus
Viestit: 544
Liittynyt: 24 Helmi 2008, 01:26
Paikkakunta: Salo, Eura

Re: Belkun startti

Viesti Kirjoittaja Markus »

Joo tosiaan Tallinnasta kohti Pärnua ja Sauen liittymästä ulos ja Sauen taajamassa on "päätien" varressa viitta "Sauko AS" Varuosad T40, MTZ..." On siellä myös info-kartta niin jos otat osoitteen ylös niin paikka löytyy jo varsin vaivatta...
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
Holomes
Viestit: 37
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 06:09

Re: Belkun startti

Viesti Kirjoittaja Holomes »

Ainavaan on belkku ilman starttia. Tuntuu olevan vaikeeta saada uutta. No maatkoot tuola. :roll:
Holomes
Viestit: 37
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 06:09

Re: Belkun startti

Viesti Kirjoittaja Holomes »

No jos tosiaan haluat auttaa miestä mäessä niin olisihan se todella mahtava homma. Uutta ei saa nyt millään irti, kun tuo irtisanomisuhkakin painaa päälle. Pitää vähä priorisoida leivän ja startin välillä :shock:

Mutta jos sen tosiaan saa pelkillä rahtikuluilla ja jotenkin edes toimii, niin saisin tuon kaluston käymään. 8)
Holomes
Viestit: 37
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 06:09

Re: Belkun startti

Viesti Kirjoittaja Holomes »

Kiitoksia vapenzille vaivannäöstä. Tartti varmaan kolahtaa matkikseen tiistaina 8)
anglia67
Viestit: 55
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:29
Paikkakunta: Elimäki

Re: Belkun startti

Viesti Kirjoittaja anglia67 »

Todella reilua ja harrastehenkistä toimintaa :)
Vua jo on korkee tuo pilvi jonka pommi tekköö
ahven
Viestit: 15
Liittynyt: 26 Loka 2008, 19:49
Paikkakunta: juuka

Re: Belkun startti

Viesti Kirjoittaja ahven »

täytyypä nyt vähän antaa vastinetta kun nyt nuhvimiestä laetettaan vähä halavalla mutta kyseinen startti oli numero sarjoltaan samanlaenen kuin minun ja nyt käätin moisen kapistuksen korjauttamassa ja siellä sanottiin että 24 tämä on ja 12 ei taatusti pyöritä niin paljoo että traktori sillä käännistys,vaen kun kantaa tuohon pelaruksen rotteloon kopin akkuja täteen ja jaksaa helteellä hehkuttoo riittävän kaavan niin kyllä vapinoista ja räminöistä huomoo että pyörii kohta muukkii kuin tartti.vaen tuolla jos kuka leepäsä tienoo se on hatun noston arvonen suoritus,eekä valakoihosen hommii sittenkää.ja en oo halunna kettää pettee koskaa kaupoissa ja laeta tulemaan se tilis numero niin maksan kulut korkoneen joten ollaan sitten sujut sen 12 toistasen kanssa. terv.arvo k. juuvasta
BMC/6 nuhvi KK zetor-25/A 2john deeree 501 pelkku 460 nuhvi ja nappisilimä lada
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Re: Belkun startti

Viesti Kirjoittaja Jones »

Laitappa huvin vuoksi se varaosa numero jos se on sulla jossain ylhäällä niin voi tarkistella onkohan omassa 50:ssäkin samanmoinen kun saapi olla kuorma-auton akku että lähtee kunnialla käyntiin. oon kyllä pärjänny sen kans ihan hyvin kun hehkut on kunnossa ja yhteyksiä K-A porukoihin :wink:
mtz-50 501 & 526 HX
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: Belkun startti

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Ainakin noissa startin kuvissa lukee kummassakin startissa jotta on 12 volttinen.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Belkun startti

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Joskus kun purin noita startteja niin muistelen ettei 24 ja 12 voltin startissa ollu muuta eroa kuin eri nousu bendixpyörän kierteessä. 820:ssä on myös ollu käytössä 12 voltin startti ja kestää se käyttää 24 voltilla ainakin jonkun aikaa :mrgreen:

Ei oo tullu kokeiltua 24 voltin starttia 12 voltilla, mutta jos se nyt oli niin että käämejä on samanverran kummassakin tartissa niin siinähän tuo vois toimia alemmallakin jännitteellä.
Minski traktor paras traktor!
Markus
Viestit: 544
Liittynyt: 24 Helmi 2008, 01:26
Paikkakunta: Salo, Eura

Re: Belkun startti

Viesti Kirjoittaja Markus »

Oli miten oli niin teinpä pienen videon http://www.youtube.com/watch?v=bHb1kYDg0cY :D
Videossa on ulosottokin kokoajan päällä ja perässä on klapikone...
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
Holomes
Viestit: 37
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 06:09

Re: Belkun startti

Viesti Kirjoittaja Holomes »

anglia67 kirjoitti:Todella reilua ja harrastehenkistä toimintaa :)
Näin on. Kiitoksia avunantajalle vielä kerran.
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Belkun startti

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

"Tällä startilla olen omaani käynnistänyt ja varmasti toimiva , mutta pitää muistaa että Belkun startti vaatii virtaa senverran että pelkkä 60A akku ei riitä pitää kytkeä vähintään kaksi 60A rinnan sillä (120A -12v) lla pyörii jo hyvin ja jos on alkuperäinen ( - ) kaapeli niin se kannattaa vaihtaa paksummaksi myös se päävirtakytkimen jälkeen joka liittyy runkoon, näin tulee huomattava ero käynnistykseen itselle vaihdoin myös päävirtakytkimen aikoinaan isommaksi eikä ole koskaan ollut ongelmia käynistyksen kaa. "


Kas kummaa :shock: . Mulla on T40:ssä yksi (1) auton 65Ah:n akku ja lähtee kyllä kesällä käyntiin kuin unelma. Ehkä startti ei tiennyt sitä että akkuja tarvitaan kaksi... Nollakelillä ei kyllä jaksa enää startata 15W40-öljyin ennenkuin vähän lämmittää sylintereitä lämpöpuhaltimella. Traktorin startti on alkuperäinen CT-212 vuodelta -69.

Mielestäni ei kyllä kannata kytkeä useampia akkuja rinnan vaan ostaa yksi isompi. Rinnan kytkettäessä käy niin että toinen akku kuitenkin happanee joutuummin kuin toinen, ja sitten systeemi ei enää toimi kunnolla. Liekö syynä se että toinen akku alkaa purkamaan toista vai mikä lie. Samoin latausvirta pitäisi pystyä jakamaan tasaisesti kahden akun kesken. Noissa pakkaa käymään siten että toinen ottaa virtaa ja toinen ei.

"vaen tuolla jos kuka leepäsä tienoo se on hatun noston arvonen suoritus,eekä valakoihosen hommii sittenkää.ja en oo halunna kettää "

Nämä alkaa jo huvittaa. :D Itse en kyllä näillä enää leipääni tienaa kun tuli valittua toinen ala, mutta vaari ja isäukko kyllä leipänsä repi Belaruksella itelleen + 5:lle muulle aikanaan yli 20v ajan. Ja sikäli kun muistan, kummallakin oli valkoinen naama ilman isompia värivirheitä... Kannattaa aina muistaa että jos puhuu yli 30v vanhasta vehkeestä niin ei ne vertailukohdatkaan siihen aikaan olleet kaksisia, että eiköhän Belarus keskimäärin ottaen tuon ikäisissä vehkeissä selviä siinä missä muutkin.
R.Repomies
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 20:16
Paikkakunta: Oulun Eteläinen

Re: Belkun startti

Viesti Kirjoittaja R.Repomies »

Olenko väärässä,mutta muistelen että 521 belaruksessa olisi alkuperäisesti 2 pirunsuurta 6v akkua?
belkulla perille
Holomes
Viestit: 37
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 06:09

Re: Belkun startti

Viesti Kirjoittaja Holomes »

No niin, koneet käy. Vähä tuotti ongelmaa pendixin säätö, ainakin aluksi. Pöydällä ollessaan tartti lyö kyllä pendiksin ihan pohjaan asti, mutta kiinni ollessaan välillä ainakin kuulostaa siltä että ratas ei mee perille asti.
No koneet käy ja kukkuu ja startti oli juuri sellainen kuin oli kerrottu.
Vastaa Viestiin