525 kytkinremontti alkaa

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

vrt
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 09:40

525 kytkinremontti alkaa

Viesti Kirjoittaja vrt »

Moi täältä Varkaudesta !
Meillä Varkaus Racing Team nimisellä urheiluseuralla on jäärata auraukseen Belarus 525 merkkinen traktori vm.85. Siinä kytkin luistaa kovasti ja olemme talkoilla aloittamassa uuden kytkin paketin vaihtoa. Onko tuon koneen katkasussa mitään vinkkejä olemassa kenelläkään ettei tartteis tehä paljon turhaa työtä. Siihen vaihdetään uusi lövy,asetelma ja painelaakerit.
Tietysti jos on joku ammattilainen joukossanne joka kohtuu hintaan tulisi tänne Varkauteen ko. homman tekemään niin siitä korvaus kyllä maksetaan mielellään.Lämmin hallitila ja työkalut on ja päätteeks lämpiää sauna jos siltä tuntuu.
Meilla Varkauden seudulla on 3 jäärataa joita tällä koneella pidetään puhtaana ja kun jäätäkin on ruvennut tulemaan niin asialla olisi jo kohta kiire. Urheiluseura käyttöön Belarus on HYVÄ ja halpa vaihtoehto ja jos jollain on tiedossa tollainen samallainen kone myynnissä olemme kiinnostuneita. Etunostolaite on oltava muita herkkuja ei kaivata
T: Aake Mustonen Varkaus 040-5568466
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Oletteko koittaneet säätää kytkintä? Jos vapaaliikettä liian vähän tms? Kannattaa varmistua että levy tosiaan on lopuilla, näkeehän sen jo siitä missä asennossa säädöt ovat.

Ite tein juuri vastaavan hommaan saman malliseen koneeseen viime syksynä. Kahteen päivään sen tekee yksin, kun rauhakseen tekee, varmaan kerkiää päivässäkin kun ripeesti toimii ja pelit on valmiina. Kaverin kanssa se hoituu ihan muutamaan tuntiin.

Onhan teillä kunnollinen katkaisurata?
Sen verta iso kone kuitenkin tuo 525 että rata sietäis olla apuna. Ja peräpään hyvä tukeminen on kanssa tehtävä, vähän muutakin kuin pelkkä tunkki, ottettava huomioon että peräosa voi keikata myös taakse päin. Sitten pitää etuakseli kiilata ja katkaisuvaiheessa tarkasti ettei nokka tai perä pääse putoamaan -> saattaa mennä kytkinakseli vihdakselle.

Ja kytkimen säätäminen on kanssa oma hommansa. Helpotusta tuo paljon keskitystyökalu, millä saa levyn osumaan keskelle ja samalla mitattua käpälät oikeaan korkeuteen. Korjauskirjassa on mitat ko. työkalulle, itse sorvasin värkin kun ajattelin että nuita kytkinremontteja joutuu vielä tekemään lisääkin...

Multa löytyy kyllä kuviakin ko. remontista, jos kiinnostaa.
Aika noviisi kai minä vielä olen ja nuori iältäni, mutta kaksi konetta olen katkaissut (kolme jos lasketaan myös tapaturmaiset :twisted:) ja tämä 525:n kytkinremontti on vielä tuoreessa muistissa, että saapi soitella jos haluat tarkemman kertomuksen, 040-5636862.
Minski traktor paras traktor!
Vastaa Viestiin