Ergonomia

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Ergonomia

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Tässä jo hetken ihmetellyt tuota 501:n ohjaamo rakennetta tai lähinnä sitä mitä varten penkki pitää olla keskellä ohjaamoa sivu suunnassa kun ratti ja kaikki muu on toisessa sivussa.No se onkin Fernmon kajuutta ja liekö siellä istuimen paikka suunniteltu.

Käyn kyllä hakemassa Utista täys leveän istuimen parantaa varmaan käytettävyyttä kummasti,olen tässä jo testaillut kaikenlaisilla vanerin kappaleilla asiaa :wink:
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Belkkuinsinöörillä on varmaan ollut ajatuksena antaa repsikalle lisää tilaa siirtämällä rattiakseli oikealle keskilinjasta, sama käytäntö on vielä vallalla tuossa uudessa 3-sarjassa.
Kieltämättä on helppoa ajaa nostolaitteessa olevaa työkonetta esim. niittomurskainta kun on vähän niinkun linjalla seuraamassa niitetyn ja niittämättömän reunaa.
Fermon aikana oli idän ja lännen kohtaaminen ristiriidassa ergonomian kanssa :)
Ei taida olla uudessa jond deeressäkään ratti olla ihan keskellä, kun meinaan naapurin isäntä ihmetteli pojan kylvöjälkeä kun tämä oli sihtaillut ajolinjoja koneen keskikohdasta kylvötyön aikana :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Heitänpä tähän semmosen jutun että näissä leveempi ohjaamoisissa, esim. t-150, on myös kuski vasemmalla. Hyttihän on kaksipaikkainen. Että onko ne englannista vakoillut tuon koneen mallin vai onko siinä tosiaan taustalla joku piennartyöskentely tms.
Minski traktor paras traktor!
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

No eipä tuu ainakaan keskiviivan roikkujia belkkukuskeista :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Pikkasen olen ajellut 80-luvulla 82 missä femmon hytti ja tootemiohjaus,se meni yllätävän vakaasti eikä muistikuvaa että olisi mitenkään "vaikea"
Saan minäkin tutustua 1025 myötä orkinaali suunnitteluun,meinaan aikesammat omistamani on kotimaisilla kopeilla.Se että ratti on pikkasen oikealla ei mua haittaa plussana että apurilla enemmän tilaa,ja mahtuu esm. jääkaappi paremmin.En kuitenkaan ole löytänyt ihan hyvää ajoasentoa tosta grammerista.Olen päättänyt vaihtaa ilmatuoliin missä enemmän säätöjä.Hytin lattia on tässä belaruksen omassa kopissa pikkasen liian korkealla,eikä penkki nouse tarpeeksi.Päävaihdekeppiin ostin tuningnupin, ergonomia parani.
Melua sai aikas paljon alemmas kahdella tuubilla sikaflexillä ja eristysmatolla hytin ja konehuonen väliin.
Joikka on mahtava parannus,mutta nostolaitteen kakstoimivipu sai olla vielä mukana.
Tossa 16/8 vaihdeaskissa on plussana helppo suunnanvaihto,mutta kärryn kanssa isopuolen ykkönen on liian iso lähteä,joutuu pelaan alueen kanssa eikä se ole ihan helppoa kun joutuu heilauttaa oikealle ja eteen ja taas takas vasempaan ja eteen ja samalla päävaihteen sirtää neloselta ykköselle.Neljä päävaihdetta sujahtaa sitten kun tyhjää vaan vaikka onkin synkronoituja ei ois uskonut.
Pikkasen meni ohi alkuperäisen jutun.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Oottkos huomannut että grammerissa on 3 korkeus asentoo, löytyy kun nostaa penkkii ilman painoo. Varmaan tiedätkin tuon jutun :)
826:ssa on pienet korotuspalat penkin ja hytinpohjan välissä.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Joo hyvin se tuokin menee ei siinä senpuoleen mutta pikku hiljaa alkanut häiritsemään.Alunperinhän ollut leveä penkki näin vaan tuolla traktori purkaamolla niitä,tiedä vaikka ton munkin istuin siellä seassa.

Taas menty pilaamaan hyvä suunnittelu länsimaisella hapatuksella :D
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Vilske kirjoitti:Oottkos huomannut että grammerissa on 3 korkeus asentoo, löytyy kun nostaa penkkii ilman painoo. Varmaan tiedätkin tuon jutun :)
826:ssa on pienet korotuspalat penkin ja hytinpohjan välissä.
Ei vissiin ole mun tuolissa,piti oikein valosaan aikaan katella, en ole mitään korkeusvipua bongannut.Missä sen kuuluis olla? jos vaikka ois mennut poikki?
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Otat vaan istuimen reunoista kiinne ja nostat ylöspäin, ei siinä mitään vipuu sille korkeussäädölle oo.
Jotain 60mm pitäis löytyy sitä korkeussäätöä.
Näin ainakin grammerin penkeissä.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Mulle välähti kun olin mitä tarkoitit kun olin kirjoittanut viestini ja menin ulos.Mulla kun on 20v aukko progressin jälkeen,en esm.ole ajanut 920;sella.Jo vain nyt tuntuu ajoasento hyvälle,penkki kun oli ala-asennossa,kiitti sulle en olisi hoksinut tuota ite.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Mä päätin vaihtaa 1025;seen ilmajakkaran.Simon Porin traktoriosalla sattui olemaan samanlainen spearsi kun on nyykkäri ensiasennuksessa.
Teetti kyllä sovittamista saada se sopimaan,nyt oli ongelmana liika korkeus.
Kun pulttasin suoraan lattialle ja poistin muutamat holkit sain sopivalle korkeuden,tosin pohjaluukkua ei enään saa auki.No sinne ei tässä mallissa olekaan oikein asiaa.
Mä pulttasin tuolin kolme senttiä rattilinjasta keskellepäin jotta olisi enemmän tilaa nostolaitevivulle.
Kokeilin päivän eikä tuntunut oikein hyvälle,siirsin sitten jakkaran ratin taakse ja nyt on hyvä istua.
Nostolaitevivun hallinta kyynärnoja alhalla on pikkasen hankalaa,mutta nostamalla noja ylös ei tuota ongelmaa.
Mukavuus nousi kyllä huomattavasti.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Tänään tuli lingotessa kommenttia onks Belaruksessa suunnanvaihdin kun noin vikkelää vaihtuu kulku suunta :D
Onneksi on keskellä toi vaihde kampi ei tarvi ihmetellä,vasurilla vaihteet ja oikealla nostolaite/etu kuormain.

Eli ei se huono voi olla jos traktoreita tuntemattomien kommentit tota luokkaa.Joku uudempi viereisellä tontilla ja kuulemma liikekkin lakkas alvariinsa :shock:
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
nuffieldmaster
Viestit: 97
Liittynyt: 27 Heinä 2007, 19:33
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuffieldmaster »

Vilske kirjoitti:Belkkuinsinöörillä on varmaan ollut ajatuksena antaa repsikalle lisää tilaa siirtämällä rattiakseli oikealle keskilinjasta, sama käytäntö on vielä vallalla tuossa uudessa 3-sarjassa.
Kieltämättä on helppoa ajaa nostolaitteessa olevaa työkonetta esim. niittomurskainta kun on vähän niinkun linjalla seuraamassa niitetyn ja niittämättömän reunaa.
Fermon aikana oli idän ja lännen kohtaaminen ristiriidassa ergonomian kanssa :)
Ei taida olla uudessa jond deeressäkään ratti olla ihan keskellä, kun meinaan naapurin isäntä ihmetteli pojan kylvöjälkeä kun tämä oli sihtaillut ajolinjoja koneen keskikohdasta kylvötyön aikana :)
Nuhvissakin ratti on tunnetusti "sivussa", ja mielestäni se on todella hyvin siinä! Tieajossa käden saa lepäämään polven päälle, valmetissa ei yllä samalla tavalla.
Vastaa Viestiin