Öljyt

täällä saavat belkkumiehet ja -naiset turista kaikista asioista

Valvoja: pelarusmaisteri

tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: Öljyt

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

EJH10 kirjoitti:Kuukletin löytääkseni valmiin kopioitavan vastauksen ja löysin tuolta http://keskustelu.suomi24.fi/node/9031570 seuraavaa:
"Hypoidivetopyörästö on eräänlainen normaalin kartiopyöräparin ja ruuvi- eli kierukkavedon välimuoto. Hampaankorkeuden suuntaisen liukumisen lisäksi siinä tapahtuu myös hampaankyljen pituussuuntaista liukumista, joten resultoiva liukuminen on tasoittuneempaa ja koko hammastuksen käynti rauhallisempaa. Pienen vetopyörän laakerointi kuormittuu huomattavasti myös aksiaalisesti, ja voitelu vaatii erikoisöljyn (hypoidiöljyt). Pienen vetopyörän spiraalikulma valitaan tavallisesti 50 asteiseksi - lautaspyörän vastaava kulma on silloin 30-35 astetta."
Hypoidin vetopyörästöstä tekee se, että akselilinjat ei ole samassa tasossa, yleensä pienen vetopyörän akselilinja on hieman suuren vetopyörän akselilinjan alapuolella. Ja Pelaruksen vetopyörästöt on kyllä kaarevilla hampailla ja kartiot, mutta minun käsittääkseni akselilinjat on samassa tasossa, eli ei-hypoidit. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Öljyhommahan tässä nyt itteäki mietityttää, kun alkaa tuo voimansiirto olla taas nipussa ja öljynosto edessä. Hypoidiöljyä kun ei sinne passaa laittaa, kun sinne jäi vielä parit pronssilaakerit, vaikka parit jo päivitty neulalaakereiksi. Ja mulle on opetettu, että hypoidiöljyn lisäaineistus on myrkkyä pronssilaakereille ja synkronoinnille...
Öljysuositushan on kyllä hypoidiöljy joten tuskin sen käytöstä mitään ongelmaa muodostuu, olen kyllä lukenut ja kuullut tuosta hypoidiöljy ja pronssilaakerien yhteen sopimattomuudesta mutta onko siitä olemassa mitään selkeää faktaa :?:

Jos vetopyörästön rattaidenhampaat on samallalinjalla mutta kaarevat niin eikös silloin tapahdu juuri sitä liukumista mikä edellyttää hypoidi öljyä. Ja viisaammat sitten korjaa :wink:
Belarus MTZ 52 -69
johannes
Viestit: 83
Liittynyt: 23 Loka 2009, 18:09
Paikkakunta: halikko

Re: Öljyt

Viesti Kirjoittaja johannes »

Laskin vaihteiston vanhat öljyt pois ja mukana tuli sellasia pellinpalasia.
Onhan sitä joillakin ruuvimeisseleitäki tullu (:
Ni ei oo hypoidien kanssa kellää tullu ongelmiavai?
Belarus 820 1982
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

Re: Öljyt

Viesti Kirjoittaja diesel »

Pellinpalat voi olla pumppusiivestä mikä huiskii öljyä vaihdelaatikon pohjalta tasauspyörästöön ja alennusvaiheisiin (ei kaikissa malleissa)
Hypoidi ja Kloboidi on hapmaan ryntöpinnan muoto ja siis liittyy hampaiden geometrisiin muotoihin niiden kosketuspinnassa .Hyvintehdyssä hammaskosketuksessa ei pitäisi olla paljon liukumaa eikä ääntä.
UUDESTAAN hypoidi hampaan muoto tulee siitä kun hammaspyörän jaokehälle kierretään naru jonka päässä on kynä,kun vetää kynää ulospäin se piirtää hampaan muodon.

kloboidi siitä kun jakokehälle pistetään lieriö missä on kynä kiinni ulkokehällä ja pyöritetään piirtyy paperille klopoidi hampaan muoto
Vastaa Viestiin