526 HX:n vaihdekeppi

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

526 HX:n vaihdekeppi

Viesti Kirjoittaja ukki »

Vaihdekepin isokertoja hyppii päältä ajoittain, mikä vikana??
Onko kellään tapahtunut vastaavaa ja miten korjataan??



t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Mun 826 HX:ssä hyppi taasen hidas puoli vaihdekepissä, laatikon kansi auki ja katsoo onko siirtäjän haarukka taipunut siten ettei kytke aluetta kunnolla samoin lukituskuulien toiminta kannattaa tarkistaa.
Omassa belkussa haarukan taivutus auttoi.
Myös kannattaa katsoa ettei ohjaammon rakenteet (äänieristeet) estä kunnolla kytkeytymistä.

Asiasta kolmanteen :)
Katsos onko siinä 526 HX:ssä sitä 1000 r/min nopeutta voimanulosottoakselille jos oot kyseisen belkun lähellä, kun se asia on vaivannut :roll:
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

"VÄLITYSSUHTEEN VALITSI VIPU"

Viesti Kirjoittaja diesel »

VARMAAN PITÄÄ UUSIA KUULAT JA JOUSET VAIHTEENSIIRTIMEN TANKOISTA JOTKA ON VAIHDELAATIKON KANNESSA
Valko
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Touko 2008, 08:50
Paikkakunta: Ypäjä

Hammastaako?

Viesti Kirjoittaja Valko »

Eli kun vaihteistoon kurkkaa keppikotelon irrotettuaan niin voi havaita että kytkeytyykö siirtohammaspyörä 100% oikeaan asemaan. Jos näin tapahtuu kepillä, niin ei pitäisi luiskia kertojaa pois päältä; jollei sitten kulissista ole kuula jumissa tai jousi poikki/kuoleentunut.
Muistoja pohjolasta: Joskus oli 820:n kulississa sellainen vika että oli tehtaalla jyrsitty siirtäjän "kapulaan" kuulan kolo väärään paikkaan...eli sitten hahmotetaan oikea paikka, merkataan ja jyrsitään=viilataan uusi kolo ja täytetään vanha kolo hitsillä. Kolo voi olla myös viallinen eli matala tai liian pyöreäreunainen.
Enivei, ensimmäisellä vilkaisulla laatikkoon selviää paljon :idea:
-Vapaan ajattelun puolesta-
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Pikkupuoli mullakin on hypännyt pois etenkin kolmosella ja nelosella.Lukitusongelmaa määkin veikkaan.Pysyy paremmin kun vomalla ja vauhdilla runnoo pikkupuolen päälle.Kuitenkin isopuoli on aina pysynyt tähänmenessä.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Pikkupuoli mullakin on hypännyt pois etenkin kolmosella ja nelosella.Lukitusongelmaa määkin veikkaan.Pysyy paremmin kun vomalla ja vauhdilla runnoo pikkupuolen päälle.Kuitenkin isopuoli on aina pysynyt tähänmenessä.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Viesti Kirjoittaja ukki »

Vika löytyi!!

Hammaspyörän ("ison- ja pikkuperän") siirtohaarukan ura liian väljä. Siirtohaarukka pääsee liikkumaan liikaa aksiaali suunnassa (2 x haarukan paksuus). Matka jatkuu ilman korjaus toimenpiteitä.

t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Vastaa Viestiin