820 Sammui

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

820 Sammui

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Koneessa 3000h,ja kävi tyhjääkäyntiä kunnes sammui kun ois sammuttanut normaalisti,Mä olin ulkona hytistä enkä kuullut mitään kolinaa,kuitenkin kaveri oli kuulevinaan kilahduksen juuri kun se sammui,ääni voi myöskin olla viereisestä betonimyllystä.

Ei edes yritä mitään kun starttaa,seuraavat toimenpiteet olen tarkistanut:
Ei ilmaa systeemissa.
Avasin pumpun jakopäisen luukun,pultit ovat paikoilaan.
Avasin suutinputken ,löpöä ruiskuu,avasin vielä pumpun säätäjänkannen,ei havaittavaa vikaa ja kun painan säätäjän tankoa ruiskuaa reulusti löpöä suutinputkesta startatessa.
Avasin venttiilikopan kannen, venttiilit liikkuvat.

Ainoa mikä mun järkeen käy on pumpun ajoitus mennyt kuitenkin persilleen.
Onko ideoita vian korjaamiseksi?
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

No johan vaivan lykkäs :(
Kone siis pyörii normaalisti ja kaikista suutinputkista tulee löpöö startatessa tasaisesti sykkien suutinputken mutteria löysätessä?
Polttoaineen tuloputki varmasti auki?
Tuloputken ensinmäiseen banjoliitokseen tankilta joka on vedenerottimen päällä tahtoo kerääntyä sakkaa estäen normaalin virtauksen.
Tosin tuo tukkeutuminen ilmenee kuormituksessa yleisemmin.
Vettä polttoaineen seassa?
Tässä nyt ensimmäisiä helppoja vika mahdollisuuksia ja toivotaan ettei moottorissa itsessään oo mitään isompaa vikaa :roll:
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Velu
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Loka 2007, 18:00
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Velu »

Onhan se varmasti polttoainetta, jota se ruikkii. Joskus tuolla tavalla oirehtivat koneet ovat ruikkineet vettäkin.

Kiilan pettäminen jakopäästä tekee nuo oireet. Jos ruikustus on kunnolla pielessä niin ei tule juuri edes savua startatessa.
Valmet 361 II
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Ei ole ikävä kyllä polttoainelaatu eikä määrään liittyvä ongelma.
Kiilan pettäminen on lähempänä totuutta,etenkin kun ei tosiaankaan savuta kun nimeksi startatessa.
Pölttoainetta tulee kyllä riittävästi,ja on puhdasta.
Eihän siinä muuta auta kun nypätä etukuormain poes ja sisälle verstaaseen jatkotutkimuksiin.
Sytytysennakon tarkistus ja jakopään aukaisu.
Meinaan jos sytytys on muuttunut niin paljon että ei enään käy,ei pelkkä säätö riitä,vaan on myös korjattava syy,vaikkakin pumppu pyörii.
Jos löytyy se ennakon säätö koneelta olisi kiva jos saisi sen tähän,kertaukseksi,on 15v kun viimeksi tein sen.
Muistikuva on että ykkösen puken sijaan muoviletku ja pyörittää täyteen naftaa.sitten vähän naftaa pois ja avaimella pyörittää kampiakselin päästä kunnes pinta nousee putkessa.Silloin pitäisi vauhtipyörässä oleva kolo mennä tappiin joka työnetään jostain startin alta,jos ei niin säädetään pumpun päästä että menee.Oliko suunilleen näin?
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Kuva
Kuva
Kuva
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Kiitos.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Oleppa hyvä, tätä toimintaa vartenhan tämä voorumi on. Että porukalla ruoditaan. Tuppaa vaan välillä olemaan sen verran kiireitä, ettei ite pääse talkoisiin. :)
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Piti ruista puida, mutta sadekuurot pilasi aikeen.Purin sitten Belkusta jakopään,ei siinä mitään havaittavaa vikaa ole.Kiilat ovat OK.
Onko jossain kirjassa mainintaa hammaspyörien merkinnöistä?
Pumppu on nyt epäylyksen alla,vaikkakin ruiskuttaa.
No kahtellaan kun saan värkin koottua ,jos vaikka pelaisi.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Öhöm oli taas pieniä vaikeuksia tuolla kuvarintamalla, mutta tuommonen kuva nyt ois
Kuva
Siinähän välipyörässä on merkit K niinku kampiakselin ratas, T niinku syöttöpumpun ratas ja P nokka-akseli.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Kiitti taas vaivannäöstä sulle.
En ole toimentunut jatkaa projektia,tuntuis että ei ne merkit ollut ihan niin kun pitäs,mutta kun kiilat on jees en ymmärrä muuta kun että syöttöpumpussa on se vika.Olisikohan sytytys sittenkin päässyt muuttumaan?Mä pistän rattaat paikoileen ja sytytyksen paikoileen kait sitten selvii toivottavasti.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Jusi
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 22:33
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja Jusi »

Mitenkä on joko Belarus käy?
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Moikka.
On ollut niin paljon kaikenlaista viime aikana että kaikki projektikt on seis.
Joulu pyhinä ois ensimmäinen mahdollisuus syventyä projetkiin.
Mikäköhän siihen tuli?On vielä arvoitus,Vois sen pumpun viedä tarkastukseen,ei siinä mitään hävisi.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Kämä
Viestit: 11
Liittynyt: 18 Marras 2008, 20:09
Paikkakunta: Ruukki

Re: 820 Sammui

Viesti Kirjoittaja Kämä »

Hasse kirjoitti:Koneessa 3000h,ja kävi tyhjääkäyntiä kunnes sammui kun ois sammuttanut normaalisti,Mä olin ulkona hytistä enkä kuullut mitään kolinaa,kuitenkin kaveri oli kuulevinaan kilahduksen juuri kun se sammui,ääni voi myöskin olla viereisestä betonimyllystä.

Ei edes yritä mitään kun starttaa,seuraavat toimenpiteet olen tarkistanut:
Ei ilmaa systeemissa.
Avasin pumpun jakopäisen luukun,pultit ovat paikoilaan.
Avasin suutinputken ,löpöä ruiskuu,avasin vielä pumpun säätäjänkannen,ei havaittavaa vikaa ja kun painan säätäjän tankoa ruiskuaa reulusti löpöä suutinputkesta startatessa.
Avasin venttiilikopan kannen, venttiilit liikkuvat.

Ainoa mikä mun järkeen käy on pumpun ajoitus mennyt kuitenkin persilleen.
Onko ideoita vian korjaamiseksi?
Onhan se mahdollista, että pumppu pukkaa polttoainetta suoraan suutinputken päästä, mutta suutin paikallaan ei tule mitään (pumppu ei jaksa nostaa tarpeeksi painetta, että suurtin avautuu). Kokeileppa siten, että irrotat suuttimet ja laitat sitten suutinputket paikalleen, niin näät tuleeko suuttimista löpöä.

Minulla oli Natikassa tällainen vika. Piti löysätä suuttimien jousia, niin rupes löpö liikkumaan. Eihän tämä ole oikea tapa korjata, mutta sainpahan kuitenkin sen jälkeen koneen käyntiin. Tämähän tarkoittaa, että ruiskupumppu on väsynyt.

Toinen vaihtoehto testaukseen on vetäistä traktori käyntiin (kone pyörii huomattavasti lujempaa silloin, jolloin suuttimet jaksaa avautua).

Tietenkin kone pyörii silloinkin lujempaa, kun suuttimet on irti. Säädin seuraavasti:

siis suuttimet irti koneesta ja suutinputket kiinni suuttimiin, etsin joka suuttimelta jousen kireyden, jossa se juuri jaksoi pukata polttoainetta. Tämän jälkeen käänsin vielä vähän löysemmälle, jotta se pukkais löpöä vielä puristuksienkin kanssa. Nyt käy ja kukkuu...
Vastaa Viestiin