belarus 525

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

jonttu
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Helmi 2008, 19:23

belarus 525

Viesti Kirjoittaja jonttu »

mistähän rupeis vikaa ettimään kun uusi kytkin ei irrota kunnolla vaikka kaikki säädöt on kohdallaan...välillä toimii kummiskin hyvin??...miten lie se käpälien säätö
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Käpälät kannattaa säätää hyvin jo koneen ollessa poiki levyy vaihdettaessa,
meinaan paljon helpompi tehdä siinä vaiheessa.
Alaluukusta vaan taskulampun valossa katsomaan että onko käpälät samalla korkeudella kaikki, säätökin onnistuu kyllä sen luukun kautta.
Kytkimen poikkiakseli :) saattaa olla myös murtunut ja painaa painelaakeria vähän poikittain kytkinasetelmaan kohti.
Se aiheuttaa samoin tuota kytkimen takertelua ja huonoa kytkimen irroittamista.

Itse olen tehnyt se akselin takii 2 kertaa turhan koneen katkaisun peränjälkeen kun aattelin että kytkimen asennuksessa meni jotain väärin kun ei kunnolla irroittanut.
Viimeisen katkaisun jälkeen vaivat jatku kunnes akseli meni lopullisesti poikki.
Uuden akselin vaihdoin sitten sieltä alaluukun kautta ja johan alkoi irroittaa :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
TB825
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 00:34
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TB825 »

ja voi olla että on se käpälien ns. lukitus jäänyt ottamatta pois... ainakin meillä jäi...entiiä miten se tapahtuu kun en itte sitä tehny... :)
Progress 825 Turbo, Vilske 1405 ek. -87
Progress 825 -87
jonttu
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Helmi 2008, 19:23

Viesti Kirjoittaja jonttu »

oli unohtanu kiristää jonkun niistä käpälien säätö ruuviloista...siitä johtu se irroitus ongelma..kiitokset vinkkilöistä eikun kovaa ajoa..entinen belarus läks tällä viikolla ukrainaan
jonttu
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Helmi 2008, 19:23

Viesti Kirjoittaja jonttu »

siis latviaan :)
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Sinne meni se mun 826:nenkin Polmot etukuormaimella ja kahdella kauhalla, hölmö olin kun annoin pois ne kauhat :(
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Vilske kirjoitti: Kytkimen poikkiakseli :) saattaa olla myös murtunut ja painaa painelaakeria vähän poikittain kytkinasetelmaan kohti.
Se aiheuttaa samoin tuota kytkimen takertelua ja huonoa kytkimen irroittamista.

Itse olen tehnyt se akselin takii 2 kertaa turhan koneen katkaisun peränjälkeen kun aattelin että kytkimen asennuksessa meni jotain väärin kun ei kunnolla irroittanut.
Viimeisen katkaisun jälkeen vaivat jatku kunnes akseli meni lopullisesti poikki.
Uuden akselin vaihdoin sitten sieltä alaluukun kautta ja johan alkoi irroittaa :)
Minulla on edessä tämän akselin vaihto.
Toissa syksynä alkoi oireileen, säädin tankoista niin paljon kuin mahdollista, mutta irroittaa edelleen huonosti.
Nyt kysynkin oletko vaihtanut tämän akselin siinä vaiheessa, kun
se on taipuneena, ennen poikki menoa? Saako akselin ulos, kun se on
mutkalla, vai tarviiko se akseli katkaista?
Katkaisu kai mahdotonta ilman katkaisua?
Olen kiitollinen tiedosta, kun olisi tarkoitus tehdä homma luukun kautta.
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Enhän tuota vikaa huomannut ennenkuin tuo poikkiakseli meni poikki ohennuksen kohdalta.
Akselin saa vedettyä kytkinpolkimen puolelta ulos kun on löysännyt painelaakerin käyttöhaarukat akselista luukun kautta.
Akselissa olevat kiilat täytyy poistaa ennen akselin poisvetoa etteivät pääse häviämään.
Uutta akselia työnnettäessä paikalleen haarukat pujotetaan kiiloineen akselille luukun kautta avustaen.

Kannattaa laittaa vaseliinia akselin päähän että voitelee samalla jarrupolkimien puolella olevan pesän mihinkä akseli menee.
Ei olis hassumpi idea laittaa rasvanippa siihen kuppiin ulkopuolelle kun on vaan liukulaakeri kyseessä :idea:

http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... 25&atype=3

http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... 25&atype=3
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Jos irrottaa huonosti, niin se voi johtua muustakin kuin tuosta käyttöakselin murtumisesta. Yhdessä 825:ssa oli irrotusongelmia, mutta siinä olikin kytkinlevy väljä niiteistään. Kytkinkäpälät ja käyttöakseli näyttivät olevan kunnossa, joten ei siihen oikein muuta syytä keksitty, kuin että kytkinlevyn puoliskot irtautuivat kytkintä painettaessa ja jäivät hankaamaan.

Mutta näkeehän sitä tilannetta kytkinkopan luukusta...
Minski traktor paras traktor!
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Kiitos tiedoista. Se epäillyttää, kun akseli on vääntynyt ja poraukset
on jäptit niin voi olla vaikeuksia, mutta sittehän sen näkee.
Joudun tekeen remontin kylmässä tilassa, voi olla, että jää kevääseen.
Remontti on sen tähden vähän hankalampi, kun joudun ottaan kuormaajan tupet tieltä pois ja se taas edellyttää pyörien poistamista. :evil: :evil:
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Vilske kirjoitti:Käpälät kannattaa säätää hyvin jo koneen ollessa poiki levyy vaihdettaessa,
meinaan paljon helpompi tehdä siinä vaiheessa.
Alaluukusta vaan taskulampun valossa katsomaan että onko käpälät samalla korkeudella kaikki, säätökin onnistuu kyllä sen luukun kautta.
Kytkimen poikkiakseli :) saattaa olla myös murtunut ja painaa painelaakeria vähän poikittain kytkinasetelmaan kohti.
Se aiheuttaa samoin tuota kytkimen takertelua ja huonoa kytkimen irroittamista.

Itse olen tehnyt se akselin takii 2 kertaa turhan koneen katkaisun peränjälkeen kun aattelin että kytkimen asennuksessa meni jotain väärin kun ei kunnolla irroittanut.
Viimeisen katkaisun jälkeen vaivat jatku kunnes akseli meni lopullisesti
poikki.
Uuden akselin vaihdoin sitten sieltä alaluukun kautta ja johan alkoi irroittaa :)
Näkeeköhän siitä akselista onko viallinen.
Tilasin hankkijalta puheena olevan akselin.
Lähettivät käytetyn, uskataikohan laittaa sen.
Kaiken lisäksi hinta oli sama kuin uudessa.
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Jos akselissa ei näy murtumia niin kait se ehjä on.
Jos varma haluut olla niin kait jossain metallisorvaamoissa ym. on tietotaitoo todeta akselin virheettömyys.
Ehjän kappaleen mun käsityksen mukaan pitäisi "soida" sitä sopivasti kopauttamalla :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Vilske kirjoitti:Jos akselissa ei näy murtumia niin kait se ehjä on.
Jos varma haluut olla niin kait jossain metallisorvaamoissa ym. on tietotaitoo todeta akselin virheettömyys.
Ehjän kappaleen mun käsityksen mukaan pitäisi "soida" sitä sopivasti kopauttamalla :)
Minä epäilen, että jos akseliin tulee sellainen vika jota epäilen minun tapauksessani, että akseli kiertyy eikä murru niin sitä kiertymistä on varmaan vaikea todeta, koska sen ei montaa astetta tarvitse olla.
Taidan odottaa uutta, jos ei sitä ennen ole pakottavaa tarvetta vaihtaa.
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Voisko se olla niin pehmeää että kiertyisi niillä voimilla mitä kytkintä poljetaan. :? Voihan sitä kokeilla viilalla että kuinka kovaa se on, että onko sitä yleensäkkään karkaistu, vai mitä räkärautaa se on.
Minski traktor paras traktor!
Vastaa Viestiin