Belarus 525 syöttöpumpun O-renkaiden vaihto
Valvoja: pelarusmaisteri
Belarus 525 syöttöpumpun O-renkaiden vaihto
Onkohan vaikea homma?
Ohjekirjassa ei ole kuin jonkinsorttinen kuva syöttöpumpusta.
Onko monta O-rengasta ja minkä kokoisia.
Olen tullut siihen tulokseen, että polttoainetta sekoittuu moottoriöljyyn jakopumpun voitelun/syöttöpumpun kautta??
Löytyiväthän nämä Belkkusivut, toivottavasti tulee myös helppiä...
Ohjekirjassa ei ole kuin jonkinsorttinen kuva syöttöpumpusta.
Onko monta O-rengasta ja minkä kokoisia.
Olen tullut siihen tulokseen, että polttoainetta sekoittuu moottoriöljyyn jakopumpun voitelun/syöttöpumpun kautta??
Löytyiväthän nämä Belkkusivut, toivottavasti tulee myös helppiä...
Moi ja tervetuloa foorumille
Tuossa ensimmäiseksi vähän suttuinen hajoituskuva ruiskutuspumpusta:
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... 25&atype=3
Yleensä syy tuohon polttoaineen öljyjen sekaan menemiseen löytyy siirtopumpusta:
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... 25&atype=3
Ei muuta kuin uusi siirtopumppu tilalle Agri-kymiltä 020 743 2045 varaosat.
Linkit päivitetty 3.9.2008
Tuossa ensimmäiseksi vähän suttuinen hajoituskuva ruiskutuspumpusta:
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... 25&atype=3
Yleensä syy tuohon polttoaineen öljyjen sekaan menemiseen löytyy siirtopumpusta:
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... 25&atype=3
Ei muuta kuin uusi siirtopumppu tilalle Agri-kymiltä 020 743 2045 varaosat.
Linkit päivitetty 3.9.2008
Viimeksi muokannut Vilske, 03 Syys 2008, 09:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eiköhän siirtopumppua vois vois korjata??
Tuo Vilskeen lähettämä räjäytyskuva on kyllä aika hyvä,kiitos vaan, mutta ei arvais lähteä sitä hajottamaan ennenkuin on varma,että sen saa pelaamaan senkin jälkeen.
Olisko kellään kokemusta korjaamisesta/O-renkaiden vaihdosta.
Tuli toinenkin vika pahemmaksi. Pari vuotta on ollut ettei heti eka yrittämällä starttaa=ei puhu mitään, merkkivalo vähän himmenee.
Tähän asti on kuitenkin startannut toisella tai kolmannella yrittämällä.Nyt on pari kertaa tehnyt totaalisen stopin rassaamalla saanut viimein starttaamaan tuomalla toisella akulla virtaa solenoidiin? niin on lyönyt päälle.
Virtalukon ym. liittimet olen käynyt läpi, ei pitäisi olla hapettumia.
Epäilen virtalukkoa? Onkohan virtalukossa ollut yleensä vikaa.
Sitä ei saa näköjään hajoitettua tai ei ainakaan kasaan hajotuksen jälkeen. Taitaa tuo virtalukkokin olevan arvokas vehe, ei viittis investoida ennenkuin on varma että vika on siinä....
Tuo Vilskeen lähettämä räjäytyskuva on kyllä aika hyvä,kiitos vaan, mutta ei arvais lähteä sitä hajottamaan ennenkuin on varma,että sen saa pelaamaan senkin jälkeen.
Olisko kellään kokemusta korjaamisesta/O-renkaiden vaihdosta.
Tuli toinenkin vika pahemmaksi. Pari vuotta on ollut ettei heti eka yrittämällä starttaa=ei puhu mitään, merkkivalo vähän himmenee.
Tähän asti on kuitenkin startannut toisella tai kolmannella yrittämällä.Nyt on pari kertaa tehnyt totaalisen stopin rassaamalla saanut viimein starttaamaan tuomalla toisella akulla virtaa solenoidiin? niin on lyönyt päälle.
Virtalukon ym. liittimet olen käynyt läpi, ei pitäisi olla hapettumia.
Epäilen virtalukkoa? Onkohan virtalukossa ollut yleensä vikaa.
Sitä ei saa näköjään hajoitettua tai ei ainakaan kasaan hajotuksen jälkeen. Taitaa tuo virtalukkokin olevan arvokas vehe, ei viittis investoida ennenkuin on varma että vika on siinä....
Ei kai venäläinen virtalukko paljoakaan kustanna. Tai saahan se olla joku tarvikemallikin, ei ne kovin kalliita ole.
Mutta varmista asia yhdistämällä esim. ruuvimeisselillä tai kiintoavaimella solenoidin napa, johon tulee virta akulta, herätevirtanapaan eli siihen pieneen jolle tulee ohut piuha virtalukolta. Jos starttaa näin suoraan yhdistämällä paikallistuu vika virtalukkoon tai muihin liitoksiin herätevirtajohdolta akulle. Jos taas oikkuillee näinkin, seuraavaksi voikin ottaa solenoidin suurennuslasin alle. Mutta tarkista ihmeessä että vaihde on VAPAALLA, ettei käy vahinkoa, kun pelarus lähtee kuitenkin kuin palmun alta käyntiin.
Mutta varmista asia yhdistämällä esim. ruuvimeisselillä tai kiintoavaimella solenoidin napa, johon tulee virta akulta, herätevirtanapaan eli siihen pieneen jolle tulee ohut piuha virtalukolta. Jos starttaa näin suoraan yhdistämällä paikallistuu vika virtalukkoon tai muihin liitoksiin herätevirtajohdolta akulle. Jos taas oikkuillee näinkin, seuraavaksi voikin ottaa solenoidin suurennuslasin alle. Mutta tarkista ihmeessä että vaihde on VAPAALLA, ettei käy vahinkoa, kun pelarus lähtee kuitenkin kuin palmun alta käyntiin.
Palatakseni vielä Vilsken aiemmin lähettämään räjäytyskuvaan SYÖTTÖPUMPUSTA.
Onko totta että syöttöpumpussa on vain 2-tiivistettä??
-O-rengas 15.8 x 2.5 mm
-kupari- tai alumiinitiiviste sisä halk. 17mm x 2mm
Kaikki tieto otetaan kiitollisuudella vastaan!
Jos joku osais venäjää niin eiköhän se räjäytyskuvan osaluettelosta selviäisi?
Onko totta että syöttöpumpussa on vain 2-tiivistettä??
-O-rengas 15.8 x 2.5 mm
-kupari- tai alumiinitiiviste sisä halk. 17mm x 2mm
Kaikki tieto otetaan kiitollisuudella vastaan!
Jos joku osais venäjää niin eiköhän se räjäytyskuvan osaluettelosta selviäisi?
"siirtopumppu"
Kysymäsi O-rengas on käsipumpun männästä ko. pumppu on polttoainepumpun kyljessä. 2,5mm on ainevahvuus ja 15,8 sisahalkaisija
(muunmittaista männäntiivistettä ei kannata laittaa, ei toimi)
Polttoaineen ruiskutuspumppua EI kannata avata kotona ainakaan niin että joutuisi säätöjä muuttamaan, yleensä kun B:n pumpun vie tarkastukseen ,säädöt on kohdallaan.
Tämä käsipumpun O-rengas ei aiheuta polttoainevuotoa öljynsekaan.
(muunmittaista männäntiivistettä ei kannata laittaa, ei toimi)
Polttoaineen ruiskutuspumppua EI kannata avata kotona ainakaan niin että joutuisi säätöjä muuttamaan, yleensä kun B:n pumpun vie tarkastukseen ,säädöt on kohdallaan.
Tämä käsipumpun O-rengas ei aiheuta polttoainevuotoa öljynsekaan.
"syöttöpumppu"
Ei ole samanlainen syöttöpumppu 525 ja 826.
525 -pumpussa on roiskevoitelu (oma oljytila ja ylivuotoputki pumpun takasivulla), kun 826-pumpussa on painevoitelu (moottoriöljy kiertää syöttöpumpussa)
Tässä "Anteron" kuvailemassa tapauksessa polttoaine pääsee siirtopumpusta tai aukijääneestä suuttimesta öljytilaan (auki jäänyt suutin perin harvinainen ,mutta niitäkin ainakin yksi tuli muistista)
525 -pumpussa on roiskevoitelu (oma oljytila ja ylivuotoputki pumpun takasivulla), kun 826-pumpussa on painevoitelu (moottoriöljy kiertää syöttöpumpussa)
Tässä "Anteron" kuvailemassa tapauksessa polttoaine pääsee siirtopumpusta tai aukijääneestä suuttimesta öljytilaan (auki jäänyt suutin perin harvinainen ,mutta niitäkin ainakin yksi tuli muistista)
No niin, siitähän se alkaa asia vähitellen ruotiutumaan. Tuli tuossa vähän hätäisesti kommentoitua sitä pumppujen samanlaisuutta, asiahan on tosiaankin voitelun osalta näin, sen takia tyrkytin nuita kuvia, että pääsee tietokoneella hyvin zoomailemaan ja on suomenkieliset varaosa nimikkeet ja sitäkautta tutustumaan pumpun rakenteeseen tarkemmin.
Mutta itse asiaan: Tuolla alussahan antero kirjoittaa, että moottoriöljyn sekaan menee polttoainetta. Meneeköhän sitä kuinka paljon? Muita reittejähän sille ei voine olla kuin nuo eellä mainitut siirto-/syöttöpumppu ja aukijääneestä suuttimesta männän ohi öljypohjaan. Aukijäänyt suutin kuitenkin aiheuttaa varmaan senverran käynnistys- ja käyntivaivaa, että sen huomaa helposti. 500-sarjan pumppu kun on omalla, erillisellä voitelullaan, niin sen sisäinen vuotohan tulee ylivuotoputkesta ulos, kun öljytila täyttyy. Jos tästä pumpusta menee polttoaine moottorin öljytilaan, niin sittenhän siinä täytyy olla sisäinen vuoto, ylivuotoputki täytyy olla tukkiintunut ja paine purkautuu jakopäähän. Raatipa kommentoi ja oikasee, jos olen kirjottanu taas pastaa
Mutta itse asiaan: Tuolla alussahan antero kirjoittaa, että moottoriöljyn sekaan menee polttoainetta. Meneeköhän sitä kuinka paljon? Muita reittejähän sille ei voine olla kuin nuo eellä mainitut siirto-/syöttöpumppu ja aukijääneestä suuttimesta männän ohi öljypohjaan. Aukijäänyt suutin kuitenkin aiheuttaa varmaan senverran käynnistys- ja käyntivaivaa, että sen huomaa helposti. 500-sarjan pumppu kun on omalla, erillisellä voitelullaan, niin sen sisäinen vuotohan tulee ylivuotoputkesta ulos, kun öljytila täyttyy. Jos tästä pumpusta menee polttoaine moottorin öljytilaan, niin sittenhän siinä täytyy olla sisäinen vuoto, ylivuotoputki täytyy olla tukkiintunut ja paine purkautuu jakopäähän. Raatipa kommentoi ja oikasee, jos olen kirjottanu taas pastaa
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Öljyn lisääntyminen ei ole ollut tähän mennessä kovin suurta. Vähäisellä ajolla sen huomaa että öljy lisääntyy, vaikka sen täytyisi vähentyä. Vuoden aikana ajoa n. 20 tuntia jonka jälkeen öljyä oli niin paljon että ei hirvennyt ajaa enää ennenkun laittoi uudet sisään.
Selvitysteni mukaan pumpussa on on automaattivoitelu. Ei löydy huohotinputkea eikä proppua öljypinnan max. määrän tarkastusta varten.
Sisäänkaato ja öljyn poistoproput ovat.(traktori rekisteröity 1990, valm no. 250949 moottori 375769)
Vaihdoin öljyt pumppuun, sieltä tuli pois vanhaa n.2dl. panin uudet öljyt koemielessä 4 dl ja laskin taas öljyt pois niin tuli vain 2dl. Siis ylimääräinen öljy meni moottoriin.
Tässä oli lisätietoja... Vika pitäis saada pois päiväjärjestyksestä koska näyttäisi olevan pahenemaan päin. Öljymäärä moottorissa on niin iso ettei sitä viitti kovin useinkaan vaihtaa...
Selvitysteni mukaan pumpussa on on automaattivoitelu. Ei löydy huohotinputkea eikä proppua öljypinnan max. määrän tarkastusta varten.
Sisäänkaato ja öljyn poistoproput ovat.(traktori rekisteröity 1990, valm no. 250949 moottori 375769)
Vaihdoin öljyt pumppuun, sieltä tuli pois vanhaa n.2dl. panin uudet öljyt koemielessä 4 dl ja laskin taas öljyt pois niin tuli vain 2dl. Siis ylimääräinen öljy meni moottoriin.
Tässä oli lisätietoja... Vika pitäis saada pois päiväjärjestyksestä koska näyttäisi olevan pahenemaan päin. Öljymäärä moottorissa on niin iso ettei sitä viitti kovin useinkaan vaihtaa...
Kyllä se siirtopumppu (polttoainepumppu) nyt vuotaa löpöä syöttöpumpun öljytilan kautta moottorin öljyjen sekaan, se uloke pumpun kupeessa josta käsin ilmataan polttoainejärjestelmä.
Ei muutakun uutta siirtopumppua tilaamaan, se on kaikkein varminta
Belkun iästä saa osviittaa tai ainakin valuajankohdan moottorissa olevan valmistuspäivä leiman mukaan, löytyy syöttöpumpun ja startin välistä muodossa päivä, kk ja vuosi esim. 100491= 10.4.1991.
Vastaavia merkintöjä löytyy osakokonaisuuksien yhteydessä esim. kytkinkotelon ja vaihteiston kyljistä
Ei muutakun uutta siirtopumppua tilaamaan, se on kaikkein varminta
Belkun iästä saa osviittaa tai ainakin valuajankohdan moottorissa olevan valmistuspäivä leiman mukaan, löytyy syöttöpumpun ja startin välistä muodossa päivä, kk ja vuosi esim. 100491= 10.4.1991.
Vastaavia merkintöjä löytyy osakokonaisuuksien yhteydessä esim. kytkinkotelon ja vaihteiston kyljistä
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Lähetin sinulle antero yksityisviestin.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Sain vaihettua siirtopumpun, ei ollut vaikea homma. Liittimet jäivät vähän ihistämään polttoainetta, pitänee vaihtaa prikat.
Saa nähä sitten vaikuttaako vikaan, eli moottorin öljyn lisääntymiseen, sen näkee vasta kun ajoa on tullut riittävästi.
Startti on pelannut paremmin jo toisella yrittämällä kylmänäkin starttaa.
Suihkuttelin virtalukkoon CRC tä, liekö sitten virtalukossa vika?
Kiitokset kaikille neuvoja antaneille !
Saa nähä sitten vaikuttaako vikaan, eli moottorin öljyn lisääntymiseen, sen näkee vasta kun ajoa on tullut riittävästi.
Startti on pelannut paremmin jo toisella yrittämällä kylmänäkin starttaa.
Suihkuttelin virtalukkoon CRC tä, liekö sitten virtalukossa vika?
Kiitokset kaikille neuvoja antaneille !
Jos sulla siinä on kupariprikat niin ne voi hehkuttaa uudelleen pitäviksiantero kirjoitti: Liittimet jäivät vähän ihistämään polttoainetta, pitänee vaihtaa prikat.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa