Moottoriöljyä hydrauliöljyksi?
Valvoja: pelarusmaisteri
Moottoriöljyä hydrauliöljyksi?
Belarus MTZ-521 vm 1975, Vilske-etukuormaajalla.
Maatalouden yleisöljyhän käy koneeseen, perään ja hydrauliikkaan. Yleensä 10w30-öljyä, jossa saattaa olla jotain lisäaineita, jotta käy myös perään ja hydrauliikkaan.
Voisiko tuonne hydraulijärjestelmään laittaa ihan tavallista 15w40-moottoriöljyä? Sitä kun olisi jouten pari pönikkää. Tai 10w30 (ei siis tuota maatalouden yleisöljyä, kun sitä ei ole hyllyssä)?
Maatalouden yleisöljyhän käy koneeseen, perään ja hydrauliikkaan. Yleensä 10w30-öljyä, jossa saattaa olla jotain lisäaineita, jotta käy myös perään ja hydrauliikkaan.
Voisiko tuonne hydraulijärjestelmään laittaa ihan tavallista 15w40-moottoriöljyä? Sitä kun olisi jouten pari pönikkää. Tai 10w30 (ei siis tuota maatalouden yleisöljyä, kun sitä ei ole hyllyssä)?
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
Re: Moottoriöljyä hydrauliöljyksi?
omassa 50.sessä on tavallista moottori öljyä 15w 40 hydrauliikassa ja toimii hyvin talvella tietysti pitää koneen antaa ensin lämmetä jotta nostolaitteisiin tulee normaali toiminta nopeus
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95
useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95
useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
Re: Moottoriöljyä hydrauliöljyksi?
Käy ja käy itse pidän omissa osastoissaan sinne kuuluvia öljyjä enkä mitään yleisöljyjä. Minkäs takia yleisöljyt ei ole korvanneet kaikkia muita öljyjä jos niitä kerran voidaan käytää moottorissä, vaihteistossa ja hydrauliikassa...osilpi kirjoitti:Maatalouden yleisöljyhän käy koneeseen, perään ja hydrauliikkaan.
10W-30 käy hydrauliikkaan 15W-40 on jo liian paksua ainakin talvella kuten edellä kerrottiinkin
ps. mitähän öljyä lie aikanaan käyttäneet, kun ovat kerran niitä pumppuja halkoneet pakkasella
Re: Moottoriöljyä hydrauliöljyksi?
Kummasta kaarelta vai etuvivilta? Ei tuo 506:n liian nopea ollut kymppi kolme kympilläkään ainakaan kaarelta käytettynä ja lasku tyhjänä suorastaan olemattoman hias.jazzy78 kirjoitti:normaali toiminta nopeus
Etu vivulta toimi eri joutuin jos sieltä kehtas käyttää. Tokihan näissä voi olla yksilö eroja toisissa ei pysy nostolaite ylhäällä kuorman kanssa tuossa taas pysy
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 29 Heinä 2009, 20:16
- Paikkakunta: Oulun Eteläinen
Re: Moottoriöljyä hydrauliöljyksi?
Minulla on semmoinen käsitys että yleisöljy käy kaikkialle paitsi perään, vaihteistoon,etuperään ,etukulumiin ja etupyörien napoihin. Voimansiirtoon mielestäni pitää olla 80-90 hypoidiöljy.Jotkuthan meinaa että sopiva moottoriöljy olisi hytrauliikkaan parempaa kuin liru hytrauliikkaöljy, meinaavat että moottoriöljy voitelee paremmin?osilpi kirjoitti:Belarus MTZ-521 vm 1975, Vilske-etukuormaajalla.
Maatalouden yleisöljyhän käy koneeseen, perään ja hydrauliikkaan. Yleensä 10w30-öljyä, jossa saattaa olla jotain lisäaineita, jotta käy myös perään ja hydrauliikkaan.
Voisiko tuonne hydraulijärjestelmään laittaa ihan tavallista 15w40-moottoriöljyä? Sitä kun olisi jouten pari pönikkää. Tai 10w30 (ei siis tuota maatalouden yleisöljyä, kun sitä ei ole hyllyssä)?
belkulla perille
Re: Moottoriöljyä hydrauliöljyksi?
Sanovat, että yleisöljy lasittaa sylinterit tiedä sitten käyttäkööt ketkä haluaa ja missä haluaa.
Uudemman Belaruksen ohjeessa on tosin myös tuo yleisöljy homma mainittu, että se käy muualle paitsi etuakselin kulmavaihteisiin vaativat aina SAE 80-90 öljyä.
Oikeat öljy laadut mitä mihinkin tulee ja minkä verran oli mainittu selvästi tuo yleis homma oli mainittu siinä alla.
Jotkut sanoi muuten, että laatikkoon mitä paksumpaa sitä parempi tiedä sitten kohtuus kai siinäkin 80W-90:ä sinne kuitenkin laitoin
Millonkas nuo yleisöljyt alkoivat yleistyä, kun tuntuu, että 80-luvun vehkeissä on vähän kaikissa mainittu niiden käypäsyys?
Tosiaan moottoriöljy voitelee kuulemma paremmin, kun hydr.öljy.
Uudemman Belaruksen ohjeessa on tosin myös tuo yleisöljy homma mainittu, että se käy muualle paitsi etuakselin kulmavaihteisiin vaativat aina SAE 80-90 öljyä.
Oikeat öljy laadut mitä mihinkin tulee ja minkä verran oli mainittu selvästi tuo yleis homma oli mainittu siinä alla.
Jotkut sanoi muuten, että laatikkoon mitä paksumpaa sitä parempi tiedä sitten kohtuus kai siinäkin 80W-90:ä sinne kuitenkin laitoin
Millonkas nuo yleisöljyt alkoivat yleistyä, kun tuntuu, että 80-luvun vehkeissä on vähän kaikissa mainittu niiden käypäsyys?
Tosiaan moottoriöljy voitelee kuulemma paremmin, kun hydr.öljy.
Re: Moottoriöljyä hydrauliöljyksi?
Ite kanssa sitä mieltä että moottoriöljy käy hyvin hydrauliikkaan, tietysti viskositeetin pitää olla sopiva, niin kuin varsinaista hydrauliöljyäkin käytettäessä.
Eikö hydrauliikkaan ole hydrauliöljy sen takia että sillä ei ole niin korkeita vaatimuksia kuin moottoriöljyillä, jolloin sinne käy vähän heikompi - ja halvempi öljy. Moottoriöljy on tavallaan liian hyvää hydrauliikkaan, joten sitä ei ole isommassa mittakaavassa siellä järkeä käyttää.
Eikö hydrauliikkaan ole hydrauliöljy sen takia että sillä ei ole niin korkeita vaatimuksia kuin moottoriöljyillä, jolloin sinne käy vähän heikompi - ja halvempi öljy. Moottoriöljy on tavallaan liian hyvää hydrauliikkaan, joten sitä ei ole isommassa mittakaavassa siellä järkeä käyttää.
Minski traktor paras traktor!
Re: Moottoriöljyä hydrauliöljyksi?
Monissa traktorikaivurien ohjekirjoissa käsketään käyttämään 10w-30 moottoriöljyä hydrauliikassa sen parempien voiteluominaisuuksien takia. Näin on myös omassa 80-luvun Valtrassa. Testasin siinä 32 öljyä, mutta se oli selvästi ohuempaa ja kone muuttui heti väsyneen oloiseksi. Ohut öljy ja paljon tunteja on huono yhdistelmä. Jostain luin että 10w-30 olisi paksuudeltaan suunnilleen 32 ja 46 hydrauliöljyn välimaastossa.
Minusta hydrauliöljy kuuluu niihin hydraulijärjestelmiin jotka on sille suunniteltu. Isot pumput, kovat virtaukset, ohuet painelinjat ja ahtaat sihdit imupuolella varmasti toimivat paremmin luirulla hydraluiöljyllä, jossa on hyvät mm. vaahtoamisen esto-ominaisuudet. Moottoriöljy tai yleisöljy on traktorin hydrauliikkaan soveltuva öljy, eikä siellä muuta voi edes käyttää, jos samoja työkoneita käytetään myös jollain muulla koneella.
Minusta hydrauliöljy kuuluu niihin hydraulijärjestelmiin jotka on sille suunniteltu. Isot pumput, kovat virtaukset, ohuet painelinjat ja ahtaat sihdit imupuolella varmasti toimivat paremmin luirulla hydraluiöljyllä, jossa on hyvät mm. vaahtoamisen esto-ominaisuudet. Moottoriöljy tai yleisöljy on traktorin hydrauliikkaan soveltuva öljy, eikä siellä muuta voi edes käyttää, jos samoja työkoneita käytetään myös jollain muulla koneella.
Valmet 361 II
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
Re: Moottoriöljyä hydrauliöljyksi?
Jostain luin, että yleisöljy on perusöljyä jossa on enemmän lisäaineita, jolla on saatu soveltuvuutta vähän kaikkeen.
Pöntön kyljestä itse tavasin mitä kaikkea olikohan farmoil kattaa näky olevan melkein kaikki muut paitsi GL-5/hypoidi, kyseisen lisäaineen sai tilaamalla erillisenä. Lisä liukasteena taisi olla sinkki joka passaa kaikille metalleille.
Ainoa mihin periaatteessa tarvii erikoisempia öljyjä on raskaassa ajossa kuumeneva erillinen perä. jos vaihdelaatikko on samassa öljytilavuudessa ei mielestäni perään tarkoitettua öljyä ole kannattava vaihteistoon laittaa.
Koska tietääkseni belkun hydrauliikka on rakennettu jatkuva kiertoiseksi, eli öljy kulkee hydelohkon läpi säiliöön koko ajan
Venäläinen raakaöljy on huonosti voitelevaa eli on todennäköistä, että belkku toimii kaikilla toleranssissa olevilla öljyillä, kunhan ei nyt teräketju öljyä sentään laita koska sitä ei ole tehty voitelemaan vaan pesemään ja jäähdyttämään.
Pöntön kyljestä itse tavasin mitä kaikkea olikohan farmoil kattaa näky olevan melkein kaikki muut paitsi GL-5/hypoidi, kyseisen lisäaineen sai tilaamalla erillisenä. Lisä liukasteena taisi olla sinkki joka passaa kaikille metalleille.
Ainoa mihin periaatteessa tarvii erikoisempia öljyjä on raskaassa ajossa kuumeneva erillinen perä. jos vaihdelaatikko on samassa öljytilavuudessa ei mielestäni perään tarkoitettua öljyä ole kannattava vaihteistoon laittaa.
Koska tietääkseni belkun hydrauliikka on rakennettu jatkuva kiertoiseksi, eli öljy kulkee hydelohkon läpi säiliöön koko ajan
Venäläinen raakaöljy on huonosti voitelevaa eli on todennäköistä, että belkku toimii kaikilla toleranssissa olevilla öljyillä, kunhan ei nyt teräketju öljyä sentään laita koska sitä ei ole tehty voitelemaan vaan pesemään ja jäähdyttämään.
952Gl isme 140L kuormain
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 29 Heinä 2009, 20:16
- Paikkakunta: Oulun Eteläinen
Re: Moottoriöljyä hydrauliöljyksi?
Kyllähän teräketjuöljynkin päätehtävä on voidella.Motolla hakkaaminenkin metsässä loppuisi äkkiä jos teräketjyöljy ei voitelisi.Se on jämptijuttuNikuzai kirjoitti:
Venäläinen raakaöljy on huonosti voitelevaa eli on todennäköistä, että belkku toimii kaikilla toleranssissa olevilla öljyillä, kunhan ei nyt teräketju öljyä sentään laita koska sitä ei ole tehty voitelemaan vaan pesemään ja jäähdyttämään.
belkulla perille
Re: Moottoriöljyä hydrauliöljyksi?
Laatikoissakin on eroja esim. valmetin 70-l painevoidellussa tahtoo olla voitelun puute tieajossa ihan peräöljyillakin puhumattakaan, että jos joku laittaa sinne nuukuuksissaan jotain yleiskuraa Voi muuttua tuossa tapauksessa se muutaman euron säästö useiden satasien menoksiNikuzai kirjoitti:Ainoa mihin periaatteessa tarvii erikoisempia öljyjä on raskaassa ajossa kuumeneva erillinen perä. jos vaihdelaatikko on samassa öljytilavuudessa ei mielestäni perään tarkoitettua öljyä ole kannattava vaihteistoon laittaa.
Re: Moottoriöljyä hydrauliöljyksi?
R.Repomies kirjoitti:Kyllähän teräketjuöljynkin päätehtävä on voidella.Motolla hakkaaminenkin metsässä loppuisi äkkiä jos teräketjyöljy ei voitelisi.Se on jämptijuttuNikuzai kirjoitti:
Venäläinen raakaöljy on huonosti voitelevaa eli on todennäköistä, että belkku toimii kaikilla toleranssissa olevilla öljyillä, kunhan ei nyt teräketju öljyä sentään laita koska sitä ei ole tehty voitelemaan vaan pesemään ja jäähdyttämään.
Motoon ei kuitenkaan laiteta sitä puuilossa/tokmanni ketjussa myytävää koti moottorisahan öljyä?
952Gl isme 140L kuormain
Re: Moottoriöljyä hydrauliöljyksi?
Belkussa ei mahda olla paine voideltua laatikkoa? Lähinnä tarkoitin sitä, että jos mökkitien linkoaa ja motin puita päivässä ajaa voi huoleti laatikkoon ja perään laittaa yleis öljyä. Itsellä on perässä/laatikkossa perä/laatikko öljyt koska oma käyttö on suhteellisen raskasta silloin kun on muutakin käyttöä kuin paalien nostelu hevoselle ja kunnollisten öljyjen vaihto väli on pidempi. Mutta perus harraste käyttöön yleisöljy soveltuu hyvin.50696 kirjoitti:Laatikoissakin on eroja esim. valmetin 70-l painevoidellussa tahtoo olla voitelun puute tieajossa ihan peräöljyillakin puhumattakaan, että jos joku laittaa sinne nuukuuksissaan jotain yleiskuraa Voi muuttua tuossa tapauksessa se muutaman euron säästö useiden satasien menoksiNikuzai kirjoitti:Ainoa mihin periaatteessa tarvii erikoisempia öljyjä on raskaassa ajossa kuumeneva erillinen perä. jos vaihdelaatikko on samassa öljytilavuudessa ei mielestäni perään tarkoitettua öljyä ole kannattava vaihteistoon laittaa.
952Gl isme 140L kuormain
Re: Moottoriöljyä hydrauliöljyksi?
Tuota noinNikuzai kirjoitti:
Belkussa ei mahda olla paine voideltua laatikkoa?
Löytyy painevoideltu vaihteisto 1025 mallisarjasta lähtien ja kaikkein uudemmissa jo pienimmistäkin.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Moottoriöljyä hydrauliöljyksi?
Mitä mieltä olette? Jokus kaunan sitten oli puhettä yhden öljystä jotain titävän kanssa hyrauliikassa käytettävästä öljystä.
Olin sitä mieltä, että moottoriöljy väljässä hammaspyörä pumpussa kuumana pitää vikositeettinsä paremmin, kui hydrauliöljy.
Kaveri oli erimieltä ja väitti esimerkiksi moottoriöljyn vuotavan herkemmin tiivisteistä.
Silloin,kun ajoin enemmän käytin yksiaste sae 10 oli mielestäni talvella notkeampaa, kuin moniasteöljyt.
Ainakin 60-70 luvulla varsinkin TB:10 oli talvella paras hydrauliikkaan.
Tämä minun mielipiteeni on olettamus, en ole kokeillut hydrauliöljyä. Käsittääksen kokeilu oli edellyttänyt
hydrauliikan huuhtelua.
Olin sitä mieltä, että moottoriöljy väljässä hammaspyörä pumpussa kuumana pitää vikositeettinsä paremmin, kui hydrauliöljy.
Kaveri oli erimieltä ja väitti esimerkiksi moottoriöljyn vuotavan herkemmin tiivisteistä.
Silloin,kun ajoin enemmän käytin yksiaste sae 10 oli mielestäni talvella notkeampaa, kuin moniasteöljyt.
Ainakin 60-70 luvulla varsinkin TB:10 oli talvella paras hydrauliikkaan.
Tämä minun mielipiteeni on olettamus, en ole kokeillut hydrauliöljyä. Käsittääksen kokeilu oli edellyttänyt
hydrauliikan huuhtelua.