Aikaisemmissa viesteissä mainittiin
katkaisurata ja katkaisuraudat, mitkä ne on ja kuinka niitä käytetään,
kun Belkku pistetään poikki ?
Kertokaapa tietäjät vielä kuinka oikealla
traktorikorjaamolla ns. ammattilaisten tekemänä
homma hoidetaan.
Ääni kytkimestä
Valvoja: pelarusmaisteri
Katkaisurata on kaikessa yksinkertaisuudessaan sellainen, että siinä on kaksi raidetta (tehty usein järeähköstä kulmaraudasta tms.) Jotka sitten on parista kolmesta kohden liitetty toisiinsa, jotta kokonaisuus pysyy kasassa ja aloillaan.
Tämä rata laitetaan pitkittäin traktorin alle, ja radan päälle asetetaan rullilla liikkuva kelkka, jossa on yleensä tavallinen pullotunkki. Nyt kun traktorin takapää on hyvin tuettu, etuakseli kiilattu ja etupään painoa varattu radalla liikkuvan kelkan päälle, samoin kuin takapään paino on varattu tunkille tai kiilojen avulla jonkinlaiselle pölkylle, voidaan ruveta aukomaan kytkinkopan pultteja. Kannattaa avata kaikkia pultteja tasaisesti, ja jos pultit ahdistaa, niin sillon pitää etupään ja takapään tunkeilla koittaa passailla.
Kannattaa olla tarkkana ettei kumpikaan puoli pääse tipahtamaan kun pultit on auottu, sillä silloin vähintään kytkinakseli on vaarassa mennä vihdakselle. Kun kaikki pultit on auki, voidaan etupää näppärästi rullata etupyörien ja katkaisuradan kelkan varassa irti takapäästä. Kokoonpanokin onnistuu näppärästi, kun rata ja takapää pysyy paikoillaan, jolloin puoliskot osuu linjassa toisiinsa.
Mitä minä oon pari kertaa nähny kamppeita "oikeilla" traktorikorjaamoilla katkottavan, niin samaan tyyliin homma on näyttänyt menevän.
Tämä rata laitetaan pitkittäin traktorin alle, ja radan päälle asetetaan rullilla liikkuva kelkka, jossa on yleensä tavallinen pullotunkki. Nyt kun traktorin takapää on hyvin tuettu, etuakseli kiilattu ja etupään painoa varattu radalla liikkuvan kelkan päälle, samoin kuin takapään paino on varattu tunkille tai kiilojen avulla jonkinlaiselle pölkylle, voidaan ruveta aukomaan kytkinkopan pultteja. Kannattaa avata kaikkia pultteja tasaisesti, ja jos pultit ahdistaa, niin sillon pitää etupään ja takapään tunkeilla koittaa passailla.
Kannattaa olla tarkkana ettei kumpikaan puoli pääse tipahtamaan kun pultit on auottu, sillä silloin vähintään kytkinakseli on vaarassa mennä vihdakselle. Kun kaikki pultit on auki, voidaan etupää näppärästi rullata etupyörien ja katkaisuradan kelkan varassa irti takapäästä. Kokoonpanokin onnistuu näppärästi, kun rata ja takapää pysyy paikoillaan, jolloin puoliskot osuu linjassa toisiinsa.
Mitä minä oon pari kertaa nähny kamppeita "oikeilla" traktorikorjaamoilla katkottavan, niin samaan tyyliin homma on näyttänyt menevän.
Minski traktor paras traktor!
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
- Paikkakunta: Tampere
Niin toi katkaisu pitää ja
kannattaa tehdä. Mutta onko jotain
syytä tai etua liikuttaa etupäätä
olisiko helpompi rullata takapäätä
poispäin ,niin silloin ei olisi vaarana
etuakselin keikahtaminen kun se jo olisi kunnolla tuettuna.
Etukuormaimella varustettu traktori pitäisi osaltaan
lisäksi etupäätä sivusunnassa suorassa.
Taka-akseli kun on jo jäykkä niin
tuntuisi että takapään liikuttelu olisi turvallisempaa.
kannattaa tehdä. Mutta onko jotain
syytä tai etua liikuttaa etupäätä
olisiko helpompi rullata takapäätä
poispäin ,niin silloin ei olisi vaarana
etuakselin keikahtaminen kun se jo olisi kunnolla tuettuna.
Etukuormaimella varustettu traktori pitäisi osaltaan
lisäksi etupäätä sivusunnassa suorassa.
Taka-akseli kun on jo jäykkä niin
tuntuisi että takapään liikuttelu olisi turvallisempaa.
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
- Paikkakunta: Tampere
Ei oo niin takapainoinen, mutta jos alkaa purkaa kytkinkopasta taaksepäin niin varmaan alkaa olla vaarana tuo kippaaminen.
Mutta ei kai se pöllin laitto vetokoukun alle niin vaikee työvaihe oo ihan varmuuden vuoksi
Mutta ei kai se pöllin laitto vetokoukun alle niin vaikee työvaihe oo ihan varmuuden vuoksi
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Meidän 825.seen kun vaihdettiin kytkintä, niin se vaihdettiin ihan tavallisin kotikonstein. Kuormaaja kun siinä on kiinni, niin tehtiin vain vanhan äkeen kannatinpyöristä pyörät kuormaajan taka-akselille meneviin metallipalkkeihin. Sitten vain toinen raktori kiinni etukuormaajaan trukkihaarukan avustuksella ja tunkki ja pölkky raktorin alle...perälevy oli varmistuksena muistaakseni perässä, ettei pääse kippaamaan hytti taaksepäin. sitten vaan katkasemaan rattoria ja etupäätä on helppo liikuttaa toisella raktorilla ja kerralla vaihettiin kaikki osat, niinkun kannattaa, meinaan ei sitä kovin montaa kertaa viitsi rupemaan raktoria katkasemaan
Progress 825 Turbo, Vilske 1405 ek. -87
Progress 825 -87
Progress 825 -87