Kytkin akselin jarru

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja katoi »

Torsti kirjoitti:Eihän se varmaan pitäis. Joka tapauksessa tunnen yhden tapauksen, jossa käyttöakselin vääntymän takia ei kytkin irrottanut kunnolla. Toisaalta on se akseli joskus mennyt poikkikin.

Tuohon en osaa ottaa kantaa, kuinka paljon se saa olla väärä että rupeaa haittaamaan.


Yksi kytkinasetelma oli sellainen ettei irrottanut, johtui siitä, että yksi runkolevyssä oleva aukko, josta painelevyn korvakko tulee läpi, oli liian kapea (siis se korvakko, mihin käpälät kiinnittyvät toisesta päästään). Kun kytkintä painoi, tökkäsi tuon korvakon koneistetun osan reuna asetelman runkolevyyn, ja painelevy ei irroittanut yhdeltä kulmalta. Tämä huomattiin vasta asetelma lattialla polkemalla jalalla kytkinkäpäliä. Oli nopea korjata viilaamalla sitten kun älysi missä vika on.
Ei tuossa takerra korvakot kun toinen painelee kytkintä ja toinen katsoo aukosta. Vetää painelevyä irti hyvin.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja katoi »

kronos kirjoitti:
katoi kirjoitti:Nyt on piru merrassa ruukasivat ennen sanoa kun ei mistään tullut mitään. Uusi toinen levy paikoillaan ja ei vieläkään irrota kytkin. Akseli jossa painelaakeri kiinni on hieman kiero (1- 2 mm) eikai se pitäisi niin paljon vaikuttaa ?
Herää kysymys onko tuo uusi Kelet-Agron paineasetelmakin "susi". Ei tässä oikein muitakaan vaihtoehtoja ole.
:?: Voisko tuota testata että toinen painaa kytkintä ja toinen katsoo alta luutusta kun kieroon vetää voi akseli antaa periksi siitä kevennyksen kohdalta :?:
Sekin on katsottu. Millin heittää akseli ei enempää. Kaikesta huolimatta tilasin uuden akselin aamulla Virosta.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja katoi »

Vilske kirjoitti:Nitkautas piruuttas runkon liitospultteja kytkinkopan kohdalta hieman löysälle ja kokeile sitten kytkimen toimivuutta tietysti molemmat päät tuettuina kevyesti.
Aikoinani belkun kytkimen kanssa temuttuani 3:n katkaisukerran jälkeen alueen belkkuhuoltomies sanoi että laita lavalukot kupeisiin niin on helpompi katkaista :D
Miten se voi auttaa jos löysää vähän pultteja ?
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja Vilske »

No eihän se mitään auta jos totta puhutaan mutta uuden akselin tilaaminen ei varmaan ollut hassumpi idea jos vanhassa on heittoa.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja katoi »

Olisko tuossa uudessa paineasetelmassa painelevy kiero ja siksi jäisi laahaamaan. Muutenkin se on niin maanantaikappale. Säätöruuvikin yksi menee juuri ja juuri toppari tapin reunaan ja pulttien reiät oli 1.5 pienemmät kuin alkuperäisessä ja yksi reikä ei sattunut ihan kohdalle. Reikiä piti avartaa poralla. Laittelin jo vanhaan asetelmaan katkenneen käpäläjousen tilalle uuden ja jos ei tuolla akselin vaihdolla korjaannu vaihdan vanhan asetelman paikoilleen. No se olisi vasta 4 katkaisu. Mikähän lie belkkumiehillä katkaisujen ennätys yhdessä remontissa. Vilske jäi jo toiseksi 3 :lla katkaisulla.
kronos
Viestit: 591
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 20:39
Paikkakunta: kotka

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja kronos »

Tuossa 340mm kytkimessä hyvä puoli luukusta näkee miten paineasetelma irroitaa pystyy vaikka levyä messelillä pyörittelemään jos toinen painaa kytkintä :!:
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja katoi »

kronos kirjoitti:Tuossa 340mm kytkimessä hyvä puoli luukusta näkee miten paineasetelma irroitaa pystyy vaikka levyä messelillä pyörittelemään jos toinen painaa kytkintä :!:
Se olisi kyllä nyt tarpeen. Tuossa on vauhtipyörässä reikä ja nyt muuten hoksasin, että onhan siellä pieni reikä sen luukun etupuolella saiskohan sen tällättyä vauhtipyörän sivussa olevan reiän kohdalle. Silloin näkisi irtoaako levy.
Pitääpä tutkia asiaa.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja katoi »

Ei tällä uudella paineastelmalla tehnyt mitään. Vaihdoin alkuperäisestä asetelmasta käpälien säätöruuvit niin ne uppoaa vastintappeihin kun niin pehmyttää rautaa. Muutaman kytkimen polkaisun jälkeen käpälien säätö heittää monta milliä.
Nyt laitoin kyselyn toisesta uudesta paineasetelmasta Newtec:ltä (valmistettu Valko-Venäjällä). Sanokaapa mikä ero on siinä vahvistetussa asetelmassa verrattuna alkuperäiseen kuin että on tuplajouset. Paljonko pitää olla käpälien säätö vahvistetulla kun alkuperäisellä 12 mm. Belkku on poikki 4. kerran ja yhteen ei mene ennenkuin saan uuden käyttöakselin ja paineasetelman.
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Täytyy nostaa hattua Katoin sitkeydelle. :shock: Joku muu olisi saattanut jo tilata tontille ison kuorma-auton, joka syö metalliromua, ja työntää Belaruksen kyytiin.

Täytyypä itsekin turvautua alkuperäisosiin kun ottaa joskus hamassa tulevaisuudessa 805:n katki...
rouveri
Viestit: 57
Liittynyt: 27 Helmi 2012, 19:48

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja rouveri »

itsekun säädin vahvistetulla asetelmalla 12mm ton etäisyyden niin asetelma kantoi painelaakeria vasten varmaan 5mm. Löin kasaan ja säädin rakotulkilla käpälät siitä luukusta 4mm ero painelaakeriin "OLI VITTUMAINEN SÄÄTÄÄ SIITÄ LUUKUSTA...." Mutta tulipahan tehtyä.... sen jälkeen pelannu kuin uusi : ) tai no kaikkihan siellä uutta onkin...
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja ukki »

Mitenkä sinä rouveri säädit? Ei oikein selvennyt.

Muutit käpälien asentoa pienenmäksi? Painelaakeria etäisyyttä säädetään sillä kytkin polkimelta tulevalla tangolla.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
tkyngas
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:01

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja tkyngas »

Oliko uudessa levyssä poikkiurat kitkapinnassa? Onko kitkapinta vauhtipyörässä kuin lasittunut? Aikoinaan kun Samarat tulivat markkinoille piti kaikkien kytkin rempata ja tehdä nuo urat ja karhentaa kitkapinta. Kaikissa rusahti pakki kytkettäessä se päälle. Olen huomannut saman, että tarjolla on monen laatuista varaosaa. Huippu omalla kohdalla on polttoaineputket, jotka ensinnäkin olivat liian lyhyet ja menivät alipaineesta littuun.

t. Tapsa
TapsaK

Belarus 820 -84
Belarus 826 -94
Belarus 952.3 -08
Liebherr 911
Ford 6600
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja katoi »

tkyngas kirjoitti:Oliko uudessa levyssä poikkiurat kitkapinnassa? Onko kitkapinta vauhtipyörässä kuin lasittunut? Aikoinaan kun Samarat tulivat markkinoille piti kaikkien kytkin rempata ja tehdä nuo urat ja karhentaa kitkapinta. Kaikissa rusahti pakki kytkettäessä se päälle. Olen huomannut saman, että tarjolla on monen laatuista varaosaa. Huippu omalla kohdalla on polttoaineputket, jotka ensinnäkin olivat liian lyhyet ja menivät alipaineesta littuun.

t. Tapsa
Oli poikkiurat levyssä. Onhan ne lasittunut vauhtipyörän pinta, mutta ei havaittaa kuluneisuutta.. Miten se lasittunut pinta vaikuttaa ? Huonommin irroittaa vai huonommin pitää vai imaiseeko se levyn helpommin kiinni ?
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja katoi »

rouveri kirjoitti:itsekun säädin vahvistetulla asetelmalla 12mm ton etäisyyden niin asetelma kantoi painelaakeria vasten varmaan 5mm. Löin kasaan ja säädin rakotulkilla käpälät siitä luukusta 4mm ero painelaakeriin "OLI VITTUMAINEN SÄÄTÄÄ SIITÄ LUUKUSTA...." Mutta tulipahan tehtyä.... sen jälkeen pelannu kuin uusi : ) tai no kaikkihan siellä uutta onkin...
Hommahan menee niin, että kytkin kasaan ja asennusruuvit pois ja sitten käpälien säätö 12 mm tai jotain muuta ? Kone yhteen ja sen jälkeen vapautetaan servojousi löysälle ja säädetään polkimen vapaaliike 45 - 55 mm tangon pituutta muuttamalla. Lopuksi servojousi (polkimen palautusjousi) säädetään jousen säätöruuvista niin että polin palautuu hyvin ylös kiinni lattiaan. Jos säädöt tehty tässä järjestyksessä oikein pitäisi painelaakerin ja käpälän välissä olla automaattisesti se 4mm välys.
Nyt täytyisi vain saada tietää mikä pitäisi olla käpälien välys vahvistetulle asetelmalle 12 mm vai 13 mm vai joku muu ? Onko 800- sarjan belkussa vahvistettu asetelma ja mikä säätö arvo 13 mm ? Käviskö sama 500 sarjalaiseen ? Mielellään tekisin säädön oikein ja tarkasti jo silloin kun laitan kytkimen kasaan. Sieltä aukosta on kyllä hankale saada säädettyä tarkasti 0.5 mm tarkkuudella.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja katoi »

kimmoa kirjoitti:Täytyy nostaa hattua Katoin sitkeydelle. :shock: Joku muu olisi saattanut jo tilata tontille ison kuorma-auton, joka syö metalliromua, ja työntää Belaruksen kyytiin.

Täytyypä itsekin turvautua alkuperäisosiin kun ottaa joskus hamassa tulevaisuudessa 805:n katki...
Joo kyllä sitä sitkeyttä on tullut vuosien aikana kun itse yrittää tehdä kaiken säästääkseen. Emännän hermot taitaa olla lujemmalla kuin minulla. Olen ihan tarkoituksella kertonut tänne forumille, jotta eivät toiset menisi tuohon samaan vipuun kuin minä ostaessani osat Kelet-Agrolta.
Vastaa Viestiin