Kytkin akselin jarru

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

jukkanor
Viestit: 30
Liittynyt: 19 Kesä 2012, 12:15

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja jukkanor »

Tarkastitko vauhtipyörän, laita kytkinpinnalle viivoitin ja katso onko se kulunut "kupille", olen korjannut raskasta kalustoa ja oireet viittais tohon, on käynyt mulle tolleen, avasin kerran volvoa 3 kertaan ennen kun löyty.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja katoi »

Pitääpä vielä tarkistaa tuo vauhtipyörä. Uudella paineasetelmalla syö uutta kytkinlevyä reunoilta puoliväliin ja loppu levy ei kosketa ollenkaan painin pintoihin. Asetelman painelevy on 1 - 1.5 mm kovera eli ulkoreunalta korkempi ja muutenkin säädöt ei pysy paikoillaan. Asetelman paininlevyn pinnasta huomaa paristaa kohtaa kun on kulunut kirkkaaksi ja muualta ei joten se uusi asetelma vaikuttaisi tuon perusteella ottavan epätasaiseen (kiero ?).
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja katoi »

Suora on vauhtipyörä, joten ei siinä ole vika. Tuo lasittuminenhan aiheuttaa minun mielestä pito-ongelmaa jota tässä ei ole. Edelleen kaipaan kokemuksia tuosta vahvistetusta asetelmasta ja sen säädöstä käykö se 12 mm säätö.
m_kane
Viestit: 230
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 10:22

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Tähän liittymättä kysyisin, että minkä verran vaihteiden kytkeytymiseen toi öljy vaikuttaa?
Entinen omistaja oli vaihtanu justiinsa ennen myyntiä laatikkoon ilmeisesti monitrat. Vähän on sellasta oiretta, että paikallaan ollessa vaihdetta kytkiessä traktori nytkähtää, ja saattaapi rutistakin rattaat. Lämpimänä tuota enemmän tekee.

Auttaisikohan 80w-90 öljy tuohon? Kytkin on säädetty, joten tuskin siitä lienee kysymys.

Turhaan ei viitsisi 40 litraa öljyä ruveta vaihtamaan..
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja katoi »

Ei vaikuta öljyt mitenkään siihen jos nytkähtää. Öljyt vaikuttaa siihen aikaan kuinka nopeasti voi vaihtaa. Sulla sama vika kuin minulla eli kytkin ei täysin irrota kun nytkähtää ja rutisee.
Viimeksi muokannut katoi, 20 Kesä 2012, 09:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja katoi »

rouveri kirjoitti:itsekun säädin vahvistetulla asetelmalla 12mm ton etäisyyden niin asetelma kantoi painelaakeria vasten varmaan 5mm. Löin kasaan ja säädin rakotulkilla käpälät siitä luukusta 4mm ero painelaakeriin "OLI VITTUMAINEN SÄÄTÄÄ SIITÄ LUUKUSTA...." Mutta tulipahan tehtyä.... sen jälkeen pelannu kuin uusi : ) tai no kaikkihan siellä uutta onkin...
Oliko tuo vahvistettu asetelma minkä ostit 325 mm vai 340 mm. Minulla ei käy 340 mm kun vanhan mallin vauhtipyörä. Saako yleensäkään tuota vahvistettua 325 mm ? Kyselin belaruksen kokeneelta huoltomieheltä ja ei ole kuullutkaan 325 mm vahvistettua asetelmaa.
m_kane
Viestit: 230
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 10:22

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja m_kane »

katoi kirjoitti:Ei vaikuta öljyt mitenkään siihen jos nytkähtää. Öljyt vaikuttaa siihen aikaan kuinka nopeasti voi vaihtaa. Sulla sama vika kuin minulla eli kytkin ei täysin irrota kun nytkähtää ja rutisee.
Okei, ajattelin vaan kun tuo esiintyy lähinnä lämpimänä, että jos vaihteistoöljyt ei jarruta lämpimänä, ts. se kytkinakselin jarru ei toimisi noilla yleisöljyillä kunnolla.

En keksi mikä muu voi muuttua kun vehje lämpiää? Luulisi ettei kytkinlevyn ominaisuudet ainakaan?
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja katoi »

Kokeile pitää ensin kytkintä pitkään pohjassa jolloin rattaat varmasti on pysähtynyt ja jos sen jälkeen laitat ykkösen päälle ja nytkähtää niin minun mielestä kytkimessä vika ei irroita kokonaan.
rouveri
Viestit: 57
Liittynyt: 27 Helmi 2012, 19:48

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja rouveri »

kovasti ainakin oli tuo asetelma mikä tuli niin jämäkämmän näköinen kuin alkuperäinen ja 325mm oli. Erot oli nämä: Tuplajousilla, Asetelman se päälilevy oli varmaan 2-3mm paksummasta tavarasta tehty, Boorienkohdalta oli jonkinnäköinen vahvistus tehty niittaamalla...
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja katoi »

rouveri kirjoitti:kovasti ainakin oli tuo asetelma mikä tuli niin jämäkämmän näköinen kuin alkuperäinen ja 325mm oli. Erot oli nämä: Tuplajousilla, Asetelman se päälilevy oli varmaan 2-3mm paksummasta tavarasta tehty, Boorienkohdalta oli jonkinnäköinen vahvistus tehty niittaamalla...
Kiitos tiedoista. Nyt uskotaan, että vahvistettuakin on olemassa. Tärkeä tieto minulle kun Newtec parhaillaan selvittää löytyykö vahvistettua mallia minulle.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja katoi »

No niin nyt on juhannuksen jälkeen taas saatu uutta virtaa ja tehty 5. katkaisu belkkuun. Vaihdettiin uusi käyttöakseli eli nyt on kaikki osat uusittu kytkimeen paitsi vauhtipyörä. Silti ei irrota kytkin. Nyt alkoi säädöt pysymään tuossa asetelmassa kohdallaan kun sinne vastintappeihin painui kolot säätöruuvien kohdalle. Asetelmassa oli käpälän kiinnitystapin sokka laitettu asentoon jossa se jäi kantamaan ja se vika korjattu.
D 50 mallin asetelmaa ei saa alkuperäisenä sanoivat Agri-Kymillä ja yleensäkään mitään asetelmaa tuohon ei saa ei edes vahvistettua. Painelevyn ja jouset ja käpälät saa jos kunnostaa vanhan. Vauhtipyörä on tasainen ja lasittunut, mutta ei kai se vaikuta niin paljon. Eikö lasittuminen yleensä aiheuta sen että luistaa :?:
Tuossa on jo 70- alkuisella numerolla kytkinkoppa joten siinä kai pitäisi 80-sarjan kytkin mahtua pyörimään. Joutuisi vaihtamaan vauhtipyörän uudemman mallisen.

Näin jälkiviisaana olisi heti alkuun pitänyt vaihtaa uudempi vauhtipyörä ja se olisi mahdollistanut asentaa uudemman mallisen asetelman (340 mm) jota saa alkuperäisenä ja vielä halvalla.
Nyt ei saa asetelmaa muualta kuin Kelet-Agrolta vanhan mallista.
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Ottaapa lujille. En nyt jaksanut lukea tätä ketjua alusta lähtien kun olisi mennyt koko päivä, mutta ilmeneekö kytkimen irroittamattomuus siten että vaihteita on hankala saada päälle pelkästään, mutta sen jälkeen irroittaa kunnolla? Vai huomaako, että kytkin "kantaa" myös pohjaan painettuna niin että traktori pyrkii nykimään eteenpäin? Ottaako kytkin ylhäällä vai alhaalla?
Mietin vaan kun tuo mun T-40 on vähän samanlainen että vaihteet aina karahtelee päälle laitettaessa, mutta kytkin silti ottaa ja irroittaa melkoisen ylhäällä. Voisikohan vuosien käyttö vaan hioa vaihteiston hammaspyörien hampaiden päät sellaisksi ettei ne meinaa kunnolla mennä toistensa lomaan kun pyörimisnopeusero on suuri? Jos siinä onkin vain tällainen "ominaisuus" ja ajon aikana vaihteet toimii hyvin?

Eihän silmälaakeri takertele niin että pyörittävää voimaa kytkinakseliin tulisi sitä kautta? Taikka traktorin runko olisi jotenkin pois linjastaan niin että akseli kampeaa sivuttain ja se saisi silmälaakerin jumittamaan? Ja entä jos kytkinlevyn materiaali on vain sellaista että se painuu jousikuorman alla kasaan ja vaatisi hieman pidemmän kytkimen työliikkeen ennenkuin irroittaisi sitten kunnolla? Oletko kokeillut sitä että säädät käpälien välyksen tylysti nollaan taikka johonkin luokkaa milliin, niin kanittaako sittenkin? Jos säädät nollaan ja silloinkaan ei vaihteet meinaa päälle mennä niin ei jää paljoa muuta selitystä kuin se että pyörittävä voima vaihteistoon pääsee jotain muuta kautta, ja se on niin vähäinen että riittää juurikin pyörittämään tyhjää akselia, mutta et sitä sitten enää huomaa kun on vaihde päällä ja koko traktorin massa pistää pyöritykselle hanttiin.

Tai voisiko kytkinakselin pää mennä vauhtipyörän sisään silmälaakerin läpi niin pitkälle että ottaa kontaktin kampiakseliin ja saa sitä kautta pyörittävän voiman vaikka kytkin onkin poljettuna pohjaan?
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja katoi »

Kyllä se vika on edelleen tuossa uudessa paineasetelmassa. Olen yrittänyt saada toista uutta asetelmaa, mutta ei saa enää mistään muualta kuin Kelet-Agrolta josta en uskalla sitä enää tilata ja rahti on 100 e.
Eilen kun säädin kytkimen ennen liittämistä 12 mm niin ei saanut ollenkaan vaihteita päälle. Tänään kiristin säätöruuveja niin vaihteet jotenkin sai päälle rusahtaen. Kiristin säätöruuvit niin tiukalle kuin riitti kierrettä (käpäliin suurin mahdollinen säätö). Ei irrota kunnolla. Jos laitan vaihteen päälle ja sitten käynnistän traktorin sormella painaen varokatkaisijaa nytkähtää traktori hieman ja sitten pysyy paikoillaan. Tässä 501:ssä ei ole silmälaakeria vauhtipyörässä, tosin saisi kyllä olla nimittäin kytkinakselin laakerille tulee kova rasitus.
Virosta saa 16 e uuden painelevyn ja vaihdan sen tuohon vanhaan asetelmaan ja uudet jouset ja käpälät tuosta Kelet-Agron asetelmasta. Sen huomasin, että tuo paineasetelman keskellä oleva booriholkkikin on kierossa ja kun siitä booriholkista mitataan ne käpälien etäisyys 12 mm niin eihän se onnistu millään. Jokin tuossa asetelmassa mättää vieläkin kun ei irrota vaikka käpälät säätää kuinka kauas booriholkista ja painelaakerin iholle käpäliin.
m_kane
Viestit: 230
Liittynyt: 29 Maalis 2012, 10:22

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Oot sä kyllä katoi sitkeä kaveri. Hatunnosto täältä.
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Kytkin akselin jarru

Viesti Kirjoittaja ukki »

Laitetaampa taasen lusikka sopaan!

Tein kerran kaverille MTZ 50:seen kytkin remontin, levy loppu ja samoin paineasetelma. Tilasi paikallisesta hankijasta osat (tulivat Agri-kymiltä). Levy passasi, mutta paineasetelma päällyslevy liaan iso? Ei saanut sitä osaa oikeilla mitoilla, ei muuta tarjolla. Kaveri vei sen koneistamoon ja siellä sorvasivat sen sopiville mitoille. Muistelen, että paineasetelman pultin reikiä ei tarvinnut muutella (tää on sitten ihan muistikuva), kytkin nippuu ja toimiin tänäpäivänäkin,vaikka aikaa on kulut kohta 10 vuotta.

Muisteli ukki.
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Vastaa Viestiin