startin ongelmat
Valvoja: pelarusmaisteri
startin ongelmat
Onko startista mennyt puhti kun ei jaksa lämmintä konetta pyöräyttää tulille kylmä kone kyllä käynnistyy .Akut on täydessä latingissa ,vaan oisko kuummassa konessa puristukset niin jymäkät.Beukku 425
jukkis
Olikohan siinä semmonen ilmiö, että kun startista on puslat kuluneet, niin kylmänä pyörittää jotenkin, mutta lämpimänä huomattavasti huonommin. Tuntuis jossain määrin loogiseltakin, ja käytännöstäkin olen tällaisia kuulopuheita kuullut.
Olisko se sitten se startti otettava tutkittavaksi, silmämääränen tarkastus ja mahollisesti sitten se puslien vaihto, ehkä myös hiilet...
Ei oo kovin vaikia homma se startin purku, eikä kasauskaan niin maailman vaikee...
Olisko se sitten se startti otettava tutkittavaksi, silmämääränen tarkastus ja mahollisesti sitten se puslien vaihto, ehkä myös hiilet...
Ei oo kovin vaikia homma se startin purku, eikä kasauskaan niin maailman vaikee...
Minski traktor paras traktor!
Sellaisen vian olen yhdestä startista korjannut. Pyöritti kylmänä vähän paremmin ja hyytyi aina muutaman sekunnin stattauksen jälkeen. Lämpimänä ei jaksanut käynistää moottoria. Korjautui puslan vaihdolla. Pusla oli selvästi kulunut, sen näki jo ennen startin purkamista.
Toinen juttu on, että lämmin kone on, ainakin meillä olevat ovat, huomattavasti tiukempi pyörittää käyntiin kuin kylmä. Siihen vaikuttavat toki osaltaan startin käämityksien lämpeneminen ja sen resistanssin kasvu. Niin vain on, että vähän heikolla akulla startti jaksaa kyllä pyörittää tuollaista 0-20 asteista konetta ihan hyvin, mutta lämmintä konettapa ei jaksa. Akun kunto ja liitokset on viisasta testata ennen kuin alkaa mitää purkamaan. Helpoiten homma lähtee käyntiin, kun mittaa jännitteen startin päästä käynnistyksen aikana. Ei mikään startti jaksa konetta pyörittää, jos se ei saa kunnolla virtaa.
Toinen juttu on, että lämmin kone on, ainakin meillä olevat ovat, huomattavasti tiukempi pyörittää käyntiin kuin kylmä. Siihen vaikuttavat toki osaltaan startin käämityksien lämpeneminen ja sen resistanssin kasvu. Niin vain on, että vähän heikolla akulla startti jaksaa kyllä pyörittää tuollaista 0-20 asteista konetta ihan hyvin, mutta lämmintä konettapa ei jaksa. Akun kunto ja liitokset on viisasta testata ennen kuin alkaa mitää purkamaan. Helpoiten homma lähtee käyntiin, kun mittaa jännitteen startin päästä käynnistyksen aikana. Ei mikään startti jaksa konetta pyörittää, jos se ei saa kunnolla virtaa.
Valmet 361 II
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
Valmet 465-4
Valtra C1112-4