Sivu 1/1

Belarus 820 sähköt hukassa

Lähetetty: 25 Helmi 2014, 19:49
Kirjoittaja jammu
Meille jäi perinnöksi käyttöön Belarus 820 vm -82. Traktori toimi hyvin tähän aamuun saakka. Aamulla se lähti vielä käyntiin nätisti mutta pienen sahauksen ja lastauksen jälkeen se ei enään inahtanutkaan. Päävirran merkkivalo vilahti muutaman kerran mutta sammui aina viimeistään virta-avainta kääntäessä. Myöhemmin merkkivalo ei sitten enään edes yrittänyt vilahdella. Luulin vian olevan päävirtakytkimessä ja ohitin sen mutta lopputulos oli sama. Sulakkeet on ehjät ja akut hyvässä kunnossa ( varmuuden vuoksi ladattu vielä tänään ). Osaisiko joku neuvoa mistä vikaa voisi alkaa etsimään ? Luulisin että sähköt ovat alkuperäistä vastaavassa kunnossa. Akut ovat kuskin penkin takana.

Re: Belarus 820 sähköt hukassa

Lähetetty: 25 Helmi 2014, 21:38
Kirjoittaja ukki
Olisikko tästä mitää apua aluksi?

Kopio palstalta, voi siellä olla muitakin samaa aihetta käsiteleviä viestiketjuja.

http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=789

ukki

Re: Belarus 820 sähköt hukassa

Lähetetty: 25 Helmi 2014, 21:43
Kirjoittaja ukki
Tuosta vielä hoksasin toisen

http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?f=6&t=2096

Kato onko startti jumissa?

ukki

Re: Belarus 820 sähköt hukassa

Lähetetty: 25 Helmi 2014, 22:36
Kirjoittaja katoi
Oletko puhdistanut akun navat ja kaapelikengät jos eivät saa kunnon kosketusta napoihin.

Re: Belarus 820 sähköt hukassa

Lähetetty: 26 Helmi 2014, 10:38
Kirjoittaja jammu
Akunnavat ja kaapelikengät ovat kunnossa. Akkujen viereiselle mötikällekin tulee sama jännite kuin akuillekin. Mikä tämän mötikän tarkoitus on ? Noista muista topiikeistä löytyi kyllä hyvää tietoa.
Kuva

Sulakkeille ei tule kuin jotain hukkajännitettä ja päävirran merkkivalo saattaa syttyä hetkeksi palamaan mutta sammuu virta-avainta käännettäessä. Startille tulee samankaltainen 0,15V jännite. Kaveria ei ollut käytettävissä, joten en pystynyt mittaamaan tuleeko sinne mitään virta-avainta käännettäessä.

Re: Belarus 820 sähköt hukassa

Lähetetty: 26 Helmi 2014, 14:48
Kirjoittaja flysurferi
Mötikän tarkoitus on antaa startille käynnistäessä 24v jännite.Osaa kyllä aiheuttaa ongelmia.Siinä pitäisi olla päällä molemmilla sivuilla isot sulakkeet ruuvilla kiinni. Ne palaa jos yrittää meisselillä käynnistää startilta.Mötikän sisällä on iso rele joka kytkee akut sarjaan statrtatessa. Siellä on myös pari pienempää relettä joita myös tarvitaan startissa.Napakka kopautus mötikkään samalla kun kääntää avaimesta voi herättää sen henkiin.CRC- suihkaus mötikän sisään pitää sen virkeänä pakkasillakin.Mötikän sielunelämää en sen tarkemmin osaa selittää mutta startatessa pitäisi kuulua ison releen napsaus jotta startti saa 24v.Jos rele napsahtaa päälle niin silloin voi releen päällä ollessa onnistua solenoidilta meisselikäynnistys. Meisselistartti voi onnistua mötikästäkin kun oiket navat yhdistää.Siinä touhutessa täytyy varoa ettei räjäytä akkuja.Se että sulakkeille ei tule kuin hukkajännitettä viittaa kyllä siihen että vika voisi olla johdotuksessa muualla kuin mötikässä.

Re: Belarus 820 sähköt hukassa

Lähetetty: 26 Helmi 2014, 15:43
Kirjoittaja k1200rs
uusi rele
uusi rele
uusi rele 002.jpg (85.99 KiB) Katsottu 10062 kertaa
vanha rele
vanha rele
rele 001.jpg (84.29 KiB) Katsottu 10062 kertaa
Itsellä oli käynnistin rele rikki niin teki tuota latauksen valo sytty kun laitto virrat, mutta sammu ku yritti startata. Tuossa juttua http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?f=6&t=1864 . Releen sai tavallisesta autosähkö ja varaosa liikkeestä.
Lähti starttaamaan ku yhditisti tosta boxista jotku piuhat en muista mitkä. Jos sulla on kaveri niin voihan sen startti releen testata yleismittaria käyttäen.

Re: Belarus 820 sähköt hukassa

Lähetetty: 27 Helmi 2014, 07:55
Kirjoittaja jammu
Kiitoksia avusta. Täytyy hankkia toi starttirele varmuuden vuoksi ja testata auttaako kun reilun viikon päästä menee taas maalle.

Re: Belarus 820 sähköt hukassa

Lähetetty: 27 Helmi 2014, 20:15
Kirjoittaja jammu
Ongelma ratkesikin jo. Starttireleelle menevässä johtoliitoksessa oli kosketushäiriö.