Veto läks 425:sta

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

DslCat
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:59
Paikkakunta: N-järvi

Veto läks 425:sta

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Voi kempele, pikku-pelmontti jäi keskelle tietä, eikä ohi päässyt :twisted: - noh, onneksi oli oma tie...

Juuri kun olin lingonnut risteyksen tyhjäksi ja peruuttamassa konetta ympäri. Päävaihteistossa oli 2. päällä, ja suunnanvaihtajasta pakki päälle, kytkin ylös - ei tapahtunut mitään :shock: Ei rohise eikä rahise... vain linko jäi pyörimään 8) eli VOA toimi ok!

Ei liikkunut millään vaihteella, eikä missään suunnanvaihtajan asennossa :( Vaihteita ei kylläkään saanut ilman kytkintä päälle (sulut tosin estävät), eikä suunnanvaihtajakaan liiku kun kytkin ylhäällä (rattaat haraa vastaan kuin normaalisti). Eli ilmeisesti kytkin/kytkinakseli ehjä :roll:

Ilmeisesti vika ei ole perässäkään, koska ajovoimanotto toimii - käsin lingon siivikosta peruutin konetta ensimmäiset 5 m, mutta sitten alkoivat vaikeudet (aavistus ylämäkeä). Jotta autolla ohi pääsisi, niin loppu 20 m; linko niin ylös kuin sain, liina kiinni takarenkaaseen, kiristys, linko alas, kässäri kiinni. Liikku aina jotain 0,5 m kerralla. Perän lukkoakin piti polkea kun lipsuumaan rupesi - aikaakin kärvähti n. 2 h kun yksin olin..

Linkoa nostaessani laatikon oikealta puolelta kuului pari kertaa rohahtelua kun nosti kierroksia - vaihde oli vapaalla :?

Olisikohan suunnanvaihta/kertoja -paketista särkynyt jotain? Ensiö- ja toisioakselin kalut ehken ehjiä..
Tuon suunnanvaihta-akselin kait saa irti lootan vasemmasta kyljestä katkaisematta konetta. Takapyörät, kopin lattia ja nostol. sylinteri pois.

Vai mikähän olisi mennyt? Toinen asia on sitten 400:n osien saanti - kunhan vika löytyy..
DslCat
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:59
Paikkakunta: N-järvi

Väliaikatietoa..

Viesti Kirjoittaja DslCat »

No, nih! Nyt syykin löytyi..
Kuva
Suunnanvaihtaja/kertojan siirtohaarukka on mennyt poikki 8) Loppupätkä makaa laatikon pohjalla - toivottavasti :roll: Pitänee yrittää onkia..
Olihan tuo pakki oireillut jo, vaan eihän sitä usko ennen kuin sattuu..

Positiivista tässä on, että mitään katkaisuhoitoa tai takapyörien iroituksia ei kenttä oloissa tarvise tehdä. Ilmeisesti hoituu ao. vaihteensiirtäjien/kepin aukosta. Tai sitten joutuu irroittaa nostolaitteen sylinterin kiinnikkeen, jotta siirtäjän tangon saa pois..

Tuli pimeää - jatkuu toisena pävänä..

Onko kellään kokemusta vaihto-operaatiosta?

Toinen asia on vielä, saako osaa Agrikymi tai Käyttökone? Soittokierros tulossa,, pahimmillaan pitää kokeilla sähköliimaa :lol:
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Voi olla kyllä kiven alla tuo haarukka, mutta mahtaahan sen saaha liimattua.
Minski traktor paras traktor!
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Näytti olleen Agri-kymillä hyllyssä 400-sarjan korjauskäsikirja hintaan 50€
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Hyvä kun löysit vian.
Miksei kestäisi hitsattuna,kun vielä vahvistat sopivan kokoisella teräksellä,ja sovitat että mahtuu.
Mulla on pitkävartinen magneetti,semmosen taipuisalla varrella,sillä on kätevä onkia just tuollaista kappaletta.Pitää vissiin päästää öljyt pois niin helpottuu etsintä.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Soitapa Ylivieskaan Huttusen Konehuoltoon. Sillä vois olla 400-sarjalaisen runko sisuskaluineen, taikka ainakin osia siitä. Itse olen löytänyt sieltä kutakuinkin kaiken tarvittavan.

Kysy numero tiedustelusta. En viitsi laitella toisten numeroita yleiselle foorumille, kun ei tiedä miten ne siihen suhtautuu. Vaikka maalaisjärjellä vois kuvitella olevan tyytyväinen kun myynti kasvaa. :D
DslCat
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:59
Paikkakunta: N-järvi

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Kiitokset tiedoista!

Mulla on jo suomenkielinen korjauskäsikirja..

Mitänee onkia ylös tuo haarukan pätkä jokatapauksessa - voihan olla, ettei siitä ole paljoa jäljellä :cry:
Pitänee soitella vaihtoehdot läpi.

Jos ei muu auta, niin pitää tehdä ite uusi osa :lol:

Suunnanvaihtajan- ja vaihdekepinkoteloa purkaessa tuli mieleen, että olisiko tolkkua siirtää suunnanvaihtajan keppi viikseksi ratin viereen vaikka vaijeri/pianolankavälitteisenä :roll:
On tuo lattiakeppi niin matalalla, eikä kädet riitä siihen, rattiin ja hydr.vipuihin...
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Lisäis kyllä varmaan huomattavasti käyttömukavuutta jos saisi sen suunnanvaihtajan vivun jonnekkin muualle. 426:ssahan se on siirretty oikealle kädelle, ja vipua käytetään pitkittäin. Minkälaiset vipuviidakot sitten siinä vai onko se justiin jollain vaijerilla tehty.
Minski traktor paras traktor!
DslCat
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:59
Paikkakunta: N-järvi

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Tuokin jo auttaisi paljon, jos se oli oikealla puolella, käsijarrun vieressä.. ei ottaisi nuttu kiinni oviaukossa kulkiessa :lol:
Ainakin helppo toteuttaa tuo muutos.

Suunnanvaihtajan keppi on vastaava kuin tuo VOA:n keppi (poikittainen tanko kuvassa) - paikka tuossa lähempänä laatikkoa.
Kuva
Laatikossa oleva vivun tynkä liikkuu poikittain ja lattialla oleva keppi pitkittäin.

Siirtohaarukka löytyy hyllystä (Suomen Käyttökone) ja hinta26€. Pitänee kotiuttaa..
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Noin äkkä ajatellen ei se olisi vivustollakaan mahoton siirtää, mutta kannattaako nähdä vaivaa jos vaijerilla pääsee samaan helpommin. Vaijerissa vaan saattaa tulla jäykkyyttä? Minusta se oli siinä oikealla ihan näppärä käytellä, mukavasti nostolaitteen vipu sillä samalla suunnalla...
Minski traktor paras traktor!
Vastaa Viestiin