825 takasillan kotelo murtui...

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Viesti Kirjoittaja Petri »

Upea tällainen foorumi! Räjäytyskuva on myös siinä korjausoppaassa, joka pyörii nyt keittiön pöydällä kaikkien taukojen aikana. Tuo akselin ulosvetäisyohje on juuri se, mitä hain, korjaamokäsikirjan tekstistä saattaa saada käsityksen, että koko perämurikan kansi pitäisi avata... Hyvä, että löytyi vähän yksinkertaisempi vaihtoehto!

Viimeöinen kylvörupeama puoli neljään asti on vienyt kaiken järjellisen tekemisen kyvyn tältä päivältä, mutta ihan tyytyväinen olen, 10 ha herne-kaura-härkäpapu-heinänsiemen -seosta tuli kylvettyä loppukesän paalaamista varten. Tosin pitäisi vielä jyrätä, saattaa viedä pari päivää siihen hetkeen... Tämän sateen jälkeen pitää taas pari päivää kärvistellä jäljelläolevien 15 ha painaessa mieltä.
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Petri kirjoitti:Upea tällainen foorumi! Räjäytyskuva on myös siinä korjausoppaassa, joka pyörii nyt keittiön pöydällä kaikkien taukojen aikana. Tuo akselin ulosvetäisyohje on juuri se, mitä hain, korjaamokäsikirjan tekstistä saattaa saada käsityksen, että koko perämurikan kansi pitäisi avata... Hyvä, että löytyi vähän yksinkertaisempi vaihtoehto!

Viimeöinen kylvörupeama puoli neljään asti on vienyt kaiken järjellisen tekemisen kyvyn tältä päivältä, mutta ihan tyytyväinen olen, 10 ha herne-kaura-härkäpapu-heinänsiemen -seosta tuli kylvettyä loppukesän paalaamista varten. Tosin pitäisi vielä jyrätä, saattaa viedä pari päivää siihen hetkeen... Tämän sateen jälkeen pitää taas pari päivää kärvistellä jäljelläolevien 15 ha painaessa mieltä.
Kiitoksia kehuista :D
Pyyteettömästi ollaan koitettu auttaa belkkumiesten tekniikka- ja käyttökysymyksissä ja rautaisella kokemuksella kuten nimimerkki "ukki" tulee todella asiantuntevia neuvoja antaen sekä vinkkejä vanhemmista belarusmalleista.

Tänään koilisesta vyöryneet sateet säästivät onneksi kymenlaakson läntisemmän kulman ja tuorerehupaaleja saatiin tehtyä tänään 211 kpl :)
Vasta klo. 20 aikoihin alkoi sade kastella jäljellä olevaa karhetta mutta viikonlopuksi on luvattu taas puotaisempaa sekä lämpöä.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Pienviljelijä
Viestit: 907
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

Hyvä kun ukin kautta selvisi, että tuo akselipuolikas tulee vetämällä pois (itse en ole koskaan vielä tarvinnut avata oman mtz-50:n takasiltaa saatikka aiempia 820:sia).

Minun hieman varovaisempi neuvoni perustui niihin kokemuksiin, joita minulle kertyi pari vuotta sitten DT-75:n takasillan purkutyön kanssa (sama vika muuten: uloin laakeri hajosi ja sen mukana kotelo...). Ihmettelin melko pitkään kun booriakseli ei lähtenytkään vetämällä: ilmeni, että sisällä on ovelat lukkolevyt (tämä vinkkinä ukille ja muille DT:n omistajille, jos joskus tulee remppa; tein siitä kuvasarjan foorumilla) eivätkä ne näkyneet kunnolla räjäytyskuvista.

Oletin, että vilsken räjäytyskuvan no 62 (Пробка магнитная 1,1/4") olisi puoliakselin lukitustappi, joka lukitsee akselin isoon hammaspyörään. Hyvä kun näin ei ole. Petrille menestystä korjaushommissa!
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Viesti Kirjoittaja ukki »

Sen verran tarkennusta, että 50:i ja 500;taa sarjassa, jossa on polkimella oleva tasauspyörästön lukko, on taka-akselia irroittaessa ensin otettava tasauspyörästö lukon vipu irti peräkopan kannesta ja sitten samasta reijästä otettava käsin lukon puolikas samalla kun vetää akselia ulospäin (tai sitten yksin ollessa laitettava puolikas narulla kiinni), muuten putoaa puolikas pohjalle. Toisessa akselissa on lukon puolikas lukittu pultilla akselin päähän kiinni, joten ensin on löysättävä lukkopulttia, irti sitä ei tarvitse ottaa. Kun akseli työnnetään takasin on lukon puolikas laitettava akselin huullelle (tietenkin vielä oikein päin) ennen kun työntää akselin perille.

Joskus saattaa olla akselin ulostulo tiukka, silloin on käänneltävä akselia sopivalle hollille ja sitten vain kova vetäisy. Olen yhden kerran joutunut hieman hiomaan (n.1 mm) pooritusta kahtapuolen, että olen saanut akselin paikoilleen.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Petri
Viestit: 160
Liittynyt: 09 Syys 2007, 21:16
Paikkakunta: Tornio

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Viesti Kirjoittaja Petri »

Kyllä se akseli lopulta lähti aika lailla itsestään, tosin banjon irrotin ensin. Muu menee varmasti uusiksi, tänään käytän akselin sorvarilla tarkistuksessa. Ja olen tosi tyytyväinen, että entinen kenttähuoltomies Matti Ramlin (terveisiä vaan pienviljelijälle!) kävi auttamassa, navan kiinnityspultit vaativat sekä lämpöä että 'kertoja-avaimen' irrotakseen.

Petri
Belkku825
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Marras 2015, 21:32

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Viesti Kirjoittaja Belkku825 »

Luin ketjun pariin otteeseen, käytin hakua ja korjaamokäsikirjakin löytyy, mutta ihan varmaa kuvaa en ole saanut että onnistuuko tuo puoliakselin sisemmän laakerin vaihto kun banjokotelo on irroitettu vai pitääkö purkaa jotain muuta? Meni tuo ulompi laakeri viite nro 47 (varaosa nro 217) ja sitten akseli ja kotelo menivät rikkoontuivat sen seurauksena. Sisempi laakeri vaikuttaa käsikopelolla vähän rouhealta mutta tähän hätään ei joutaisi enempää purkamaan, joten jos sen vaihto on isompi urakka mennään vanhalla ainakin tovi. Jos taas saa samoilla purkutöillä vaihdettua niin pitää sekin hommata ja vaihtaa.

Pitäisi huomenna lähteä osia hakemaan, joten vinkit olisivat tervetulleita.
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Antakoon videon selittää https://youtu.be/Vlsypy8UUZo
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Pienviljelijä
Viestit: 907
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

Hyvä video, mutta aivan erityisesti sen loppuosa :wink:
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Belkku825
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Marras 2015, 21:32

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Viesti Kirjoittaja Belkku825 »

Kiitoksia, asia tuli harvinaisen selväksi! Mennään kevytremontilla riskillä ja sitten ryhdytään grillaamaan...
rpelarus
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Elo 2015, 10:23

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Viesti Kirjoittaja rpelarus »

Moro. Huomasin 825 taka akselin latva laakerin menneen rikki(kuulahäkki sökö, haulit jonossa.) Kysymys; oletteko asentaneet tilalle samanlaisen kuulalaakerin vai vaihtaneet tilalle rullalaakerin? Kun näkyy olevan myynnissä kumpaakin vaihtoehtoa..
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 825 takasillan kotelo murtui...

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Vironmiehet on asennelleet metsäbelkkuihin rullalaakereita taka-akseleille ja on varmaan parempi kuin kuulalaakeri.
Esim. täältä löydät 217A kuulalaakerin tilalle rullalaakerin NJ217M
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Vastaa Viestiin