Etu- ja takarenkaat sopivaksi pariksi?

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Etu- ja takarenkaat sopivaksi pariksi?

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Sattui tulemaan tänään omistukseen Belaruksen nelivetotekniikka ja ajattelin jossain vaiheessa asennella omaan traktoriin paikalleen.

Uudella etuakselilla on käytännössä uudet 11.2-20 -renkaat. Taka-akselilla taasen käytännössä kulumattomat Firestonen 16.9-38 -kummit. Vaikka nuo jälkimmäiset ovat käytännössä muovia ja pitävät pakkasella huonosti, en haluaisi niistä luopua kun ne ovat mukavat tiellä. Ruusut menevät vähän lomittain eikä traktori tärise, kuten monesti peltorenkailla pakkaa tekemään. Ja turhaa maksavatkin uudet kumit.

Mikä koko etuakselille sopii parhaiten 16.9:n pariksi? Jos 11.2 ja 15.5 muodostavat parin niin eteen pitäis löytää isompaa rengasta. Onko 12.4 sopiva vai pitääkö ottaa joku millikoko? Entä mikä on maksimikoko minkä saa sopimaan vanteille, jotka nyt ovat 11.2:n sisällä? Kyseessä ovat belkun orkkisvanteet.

Kuinka paljon suurempi on etupyörän kehänopeus takapyörään verrattuna silloin, kun neliveto vetää? Eikö turmiollisempaa ole laittaa eteen liian isot kumit kuin liian pienet? Tuolloinhan automaatillakin veto olisi koko ajan päällä, myös asvaltilla, ja sitä tuo nelivetosysteemi tuskin kestää.
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: Etu- ja takarenkaat sopivaksi pariksi?

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

11,2 ja 15,5 ei ollut mitenkään optimi. Vanhan 52 sen etu pyörä pyöri 1,559031 kierrosta yhtä takapyörän kierrosta kohden noin suunnilleen.. :mrgreen:
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: Etu- ja takarenkaat sopivaksi pariksi?

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Etu- ja takarenkaat sopivaksi pariksi?

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Katsoin taulukkoa ja myöskin netistä löytynyttä vetoluistolaskuria.

Muilla merkeillä näytti olevan erittäin turmiollista mikäli etupyörän kehänopeus on hitaampi kuin takapyörän. Onko belkussa asia toisinpäin? Vakiokumeilla näyttää olevan aina niin että etupyörän kehänopeus < takapyörän vastaava. Muilla merkeillä suositeltavaa oli etupyörille 3-5% suurempi kehänopeus kuin takapyörille. Eikö tämä hajota nelivedon?
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Etu- ja takarenkaat sopivaksi pariksi?

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Firestonen 16.9 näyttää olevan korkeampi kuin belshinan, mutta täytyy mitata vielä kotona sillä renkaani ovat niin vanhaa mallia, ettei niitä ole enää tulikiven luetteloissa. Tulikiven 16.9:n kanssa laskurilla pitäisi olla jopa 16.0-20. Mahtuuko nämä millaiselle vanteelle?
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: Etu- ja takarenkaat sopivaksi pariksi?

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

kimmoa kirjoitti:Katsoin taulukkoa ja myöskin netistä löytynyttä vetoluistolaskuria.

Muilla merkeillä näytti olevan erittäin turmiollista mikäli etupyörän kehänopeus on hitaampi kuin takapyörän. Onko belkussa asia toisinpäin? Vakiokumeilla näyttää olevan aina niin että etupyörän kehänopeus < takapyörän vastaava. Muilla merkeillä suositeltavaa oli etupyörille 3-5% suurempi kehänopeus kuin takapyörille. Eikö tämä hajota nelivedon?
Jos käyttää sitä pakko nelivetoa niin on se turmiollista myös belaruksessa jarrutella jatkuvasti etusilla.. On nuo ohjeet ilmeisesti vanhemmista joissa oli vain autom. Ja neliveto.
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Etu- ja takarenkaat sopivaksi pariksi?

Viesti Kirjoittaja Vilske »

suonsyrjä kirjoitti:18.4x34 takasten kanssa on noita millikokoisia yleensä laitettu eteen, vaan eivät minusta toimineet yhtä hyvin kuin 13.6.. jälkimäisten kanssa nelivedon päälle ja pois kytkentä sulavaa, milli kokoisilla etusilla vaati monasti pakituksen
Agross-hytillisessä nelivedon kytkentä suoritetaan kuulalukitteisella vivustolla jossa se kuula jumiutuu pölyn ja kuran avustuksella olotilaan jolloin kiinteetä nelivetoa ei saa irroitettua ilman vivuston vaurioita tai pakittelulla mutta kun tippakannulla tai vaseliinipraylla voitelee hytin puolelta suojakumin alta vivun vartta herkistyy kytkentä että alkaa ihan hymyilyttää :)
051.jpg
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: Etu- ja takarenkaat sopivaksi pariksi?

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Oon vähän tyhmä tuon matematiikan kans mutta, eikös vakio rengastuksella (11,2x20 ja 15,5x38) ero -4,58% tarkota sitä että etupyörät jättää 1,5 kierrosta väliin joka sadallemetrille? Jos mikään ei luista nii varmasti kuuluu valmetin ääntä voimansiirrosta.
tkyngas
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:01

Re: Etu- ja takarenkaat sopivaksi pariksi?

Viesti Kirjoittaja tkyngas »

Mulla on seuraavanlainen kokemus tuosta rengaskoosta: Kun aikoinaan ostin 826:n se jäi rekasta 100 km:n etäisyydelle määränpäästä. :| No ajelinpa sen sitten kotiin, en vaan saanut selvää milloin neliveto on kytketty milloin ei, no päättelin että kun vipu on ylhäällä se on neliveto on varmaan vapaalla. No kotona sitten totesin että oli väärä arvaus, oikeanpuoleisesta eturenkaansta oli kadonnut melkoinen määrä kulutuspintaa. Että semmosta. :D
TapsaK

Belarus 820 -84
Belarus 826 -94
Belarus 952.3 -08
Liebherr 911
Ford 6600
Kulakki
Viestit: 187
Liittynyt: 21 Marras 2015, 18:58
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Etu- ja takarenkaat sopivaksi pariksi?

Viesti Kirjoittaja Kulakki »

Elikkäkös tuo 15.5-38 ja 11.2-20 -4,58% ero tarkottaa sitä, että etupyörä pyörii suhteessa sen verran tiuhemmin, ja sitten kun takarengas lyö tyhjää suhteessa saman verran tai vähän enemmän, niin silloin nelivedon vapaakytkin ottaa kiinni. Eikös se ollut 6% luisto, missä nelikon mainostettiin kytkeytyvän? Eli pakkoasennossa pitävällä alustalla etupyöriä pusketaan väkisin samassa suhteessa? Vai olenko taas ihan pihalla?
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: Etu- ja takarenkaat sopivaksi pariksi?

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Kulakki kirjoitti:Elikkäkös tuo 15.5-38 ja 11.2-20 -4,58% ero tarkottaa sitä, että etupyörä pyörii suhteessa sen verran tiuhemmin, ja sitten kun takarengas lyö tyhjää suhteessa saman verran tai vähän enemmän, niin silloin nelivedon vapaakytkin ottaa kiinni. Eikös se ollut 6% luisto, missä nelikon mainostettiin kytkeytyvän? Eli pakkoasennossa pitävällä alustalla etupyöriä pusketaan väkisin samassa suhteessa? Vai olenko taas ihan pihalla?
Juuri näin ja toimii kuin ajatus vanhemmissa missä aina automaatti ja jalalla painaen jatkuva neliveto.. Mutta uudemmissa missä nelivedon voi kytkeä irti, automaatille tai unohtaa kokonaan päälle vois olla parempi jos suhde olisi lähempänä nollaa tai jopa positiivinen.
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: Etu- ja takarenkaat sopivaksi pariksi?

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

suonsyrjä kirjoitti:mutta mitäs see automaatti asento sitten tykkää jos veivaa suhteen uusi puihin...?

mutta jännä juttu kyllä, itsellä tuo rengas kierros oli alkuun 425,sessa jossa ainustaan automaatti neliveto ja se jälkeen nastoitettuna 920pissä.. kilometrejäkin lie tullut jo usiampaan vuoteen jonnin verran.
tosin talvella tuloo nuo kilomeetrit noille renkaille nykyste, vaan välillä see sula loistaa sielläkin ja etu ja takapäässä painon määrä kyllä on taanut pidon

ja olen kyllä ajanut belkulla missä takana matalemmat eurokummit, ja edessä venakko renkaat, voi jummi sitä parkunan määrää jo hiekkatiellä

muttA sitten putkahti mieleen että minkääs rattori olis sellaanen että pitemästä kruisimisesta neliveto piäl kuivalla asfaltilla ei jostain kohti ottais ihteesä? viimeistään hukaa sitten molempien eturenkaitten kulutus pinnat, pelkän yhten kulumise pistäsin pyörän kulmien piikkiin
Eipä se autom. Siitä varmaan pidä.. Ookko koskaan lykänny kottikärryjä joissa rengas jumissa.. Eikö tuukki tunne että ois kivenpi vetää kö työntää?
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: Etu- ja takarenkaat sopivaksi pariksi?

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

No siinähän se näkyy.. Etuset ei sorra lainkaan vaan kuinkas takaset? Kovalla pientareen puolellaki takasen ruusunjäläki näkyy muttei etusen eli traktori kulkee etuakselin nopeutta.
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: Etu- ja takarenkaat sopivaksi pariksi?

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Ok. Mulla kun on tuo keskustanpuoluekirja taskussa nii tulle joskus vaan aateltua asioita, eikä vain usko mitä viisaammat sanoo. Ite oon aatellu ettei niillä oo ollu lähemmäks oikeita kumeja nii siihen kirijaan lätkässeet +1,2/-4,6%. 11,2/20 -15,5/38 se erohan on 4,58 ja muistelisin että ainakin 825 progresissa nuo riiteli nii saatanasti jos neliveto oli päällä.
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: Etu- ja takarenkaat sopivaksi pariksi?

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

suonsyrjä kirjoitti:en mie kottikärryjä kun on ollu see rutsi mihi ees takakuuppa... mutta noin kyllä see pointtisa on ollut insinöörillä tuo noin suunnitella ja pitää sellaisenaan näihin päiviin asti kun kaikkea muuta on kovasti koetettu kehittää..(eikä välttämäti niin hyvällä menestyksellä) en tiedä sitten kuinka tarkka tuo taulukko on rosentti osuuksineen, vaan välitys suhteen kanssa ei ole vielä tullut vastaan ongelmaa muuta kuin sotkemalla eri korkuisia renkaita vaikka koko oliskin kupeessa sama.



ja tänäpä kun montulla rutsilla santaa mätin niin ei kyllä hetkeen tule mieleen toista rattoria missä automaatti nelivetoa, ainakaan mekaanisesti totetuttenua saati see että sen kärsii vetää vauhdista päälle.

mutta jos tuo ero noin radikaali että kaikki renkaita myöten hajoaa niin eikö pitäsi sitten sortaa kuviota renkaan jälessä neliveto päällä ajaessa ? putkahti vain tuosta kuvasta mieleen

Kuva
Oha se nelivedon valintaki koitettu parannella ja kehittää ja sen vahan systeemin peruahan tuo rengastuski on. Kuten aikaisemmin kirjoitin toimii se erittäin hyvin ko. Rengastuksella. Vaan ku siihen on lisätty se päällä pysyvä neliveto ja vapautus en oikeen näe mitään järkeä lähes 5% kehänopeus erolle.
Vastaa Viestiin