525 murheita
Valvoja: pelarusmaisteri
Re: 525 murheita
Minulla ei ole mitään tietoa koneen historiasta. Traktoria oli käyetty ehken voimakoneena ja hydrauliikassa oli paluu lisätty huohotin tulpaan. Sähköt muutettu, jonkun idiootin toimesta järjettömäksi. Starttimoottori oli sellainen kuin ennen autoissa solenoidia voi polkea kengallä. Avasin moottorin ja vaihdoin sylinterin putket ja männät, kannentiivisten, uudet hehkut, uudet suuttimet holkkeineen, kokonaan uusi ilmapuhdistimen järviheinineen ja öljyineen, säädin venttiilit vaihdoin lisäsin 12/24V akkureleen ja tietenkin 24V käynnistysmoottorin. Kannen tasohiontaa ei tehty, koska oli mielestäni suora teräsviivaimella tutkiessa. Rakentelin siihen lisäksi etukuormaajan. Muutin vipotus ohjauksen suoralle tuubille. Kone käynnistyys kohtuullisen hyvin, kun lämmitän nestekaasutermillä noin 20min -10 asteen pakkasilla. Etukuormaajan kanssa työskentelyssä ei mitään erikoista, ei juuri savuta. Ihmettelin tuota lumen lingouksen vaikeutta tuohon Zetoriin verrattuna, mutta pidin sitä ominaisuutena kuten piikkinokka Gatsin tai Uats cabrioletin hengettömyyttä. Traktoria ei olleet aikaisemmat omistajat paljon säälineet -varmaankin vielä ryssitelleet.
Re: 525 murheita
Kimmoalle unohdin sanoa: Zetoriin kun saisi tuolta Puolasta power steering kitin, mutta tilauksen tekoon pitäsi osata varmaan puolaa. Zetorin vaihdekeppissä ei ole mitään vikaa, kun kaksoiskytkin on oikein säädetty. Kyllä Zetka hakkaa Belkun luotettavuudessa mennen tullen. Kyllä ottaisin Zetor Crystalin tai Ursus 385/vast, jos niitä olisi kohtuuhintaa saatavana -menevät sutki joppareille kuten MTZ 800 sarja.
Re: 525 murheita
Oliko kansipahvin mukana valkoiset u-renkaat liekkirenkaisiin sovitettavaksi? Olen myös nähnyt liian ohkaisen tiivisteen. Oli jo uutena 0.1mm ohuempi kuin vanha puristunut. (tästä puuttui ne teflon renkaatkin). 30 vuodessa (mitä itsellä koneesta tietoa) tarvittu 2 tiivstettä. 1. venttiilien vaihdon takia. 2. mahdollisesti niitten teflonien puuttumisen tai halvan tiivisteen takia.
Suoralta näytti omatkin kannet teräsviivaimella (joka tarvitsee aina suorakulman avukseen), joten tuo 0.2 paljastui vasta plaanatessa. Pääty sylinterit kantoivat molemmissa. Koska molemmissa avaamissani kammiokoneissa sama vaiva epäilen sen johtuvan rakenteellisesta jännityksestä ja dieselissä tuo ero on aika merkittävä. Oma käynnistyy ilman lämmitintä ainakin -15 asteessa hyvin. (12 volttinen) Pakkasen ylittäessä 20 olen säälinyt lohkolämmittimellä. Pumpun ajoitus voi myös jäädä perään rattaiden kulumisen ja nykyisien "juoksevien" polttoaineiden seurauksena. Monissa vanhoissa koneissa 2 asteen aikaistus auttaa ja itsekin olen samaa harrastanut useamman kerran.
Jos kuplii syyläriin heti rasittaessa, niin menee varmaan tiivisteestä paineita karkuun.
Tuohon zetoriin pakko kommentoida, kun on tullut niihinkin joskus koskettua. (yksi tälläkin hetkellä firman pihakoneena) Tuntuu että ne tarvii kolmanneksen enemmän kierroksia, jotta vääntöä löytyisi saman verran. Esimerkiksi firman pihaa auratessa jos pääsee kierrokset tippumaan zetka puutuu, kun samassa tilanteessa belkku tuntuu sisuuntuvan ja menevän väkisin. Itse tykkään belkun väännöstä ja ylivoimaisesta hydrauliikasta. Ei tarvi huudattaa, kun kuormaajat ja hiabit toimii vauhdilla, eikä "kuole" vaikka kenttäsirkelissa tulisi lyly puu vastaan. Metsätöissä 1200 kierrosta piisaa nostimelle ja hydrauli ryöminnälle. Belkun vääntö on hyvin samanlainen kun sedän 385 ursuksen (70-luvun lopulta). Vikoja kaikissa traktoreissa on, mutta ainakaan vielä ei zetka eikä belkku ole näyttänyt mitään kallista/hankalaa vikaa.
Missäpäin belkku muuten kulkee. Tekisi melkein mieli käydä kurkkaamassa konetta. Tarvitään nimittäin 10-15hp tehokkaampi zetka, jotta sieltä löytyy sama vääntö kuin belkusta.
Suoralta näytti omatkin kannet teräsviivaimella (joka tarvitsee aina suorakulman avukseen), joten tuo 0.2 paljastui vasta plaanatessa. Pääty sylinterit kantoivat molemmissa. Koska molemmissa avaamissani kammiokoneissa sama vaiva epäilen sen johtuvan rakenteellisesta jännityksestä ja dieselissä tuo ero on aika merkittävä. Oma käynnistyy ilman lämmitintä ainakin -15 asteessa hyvin. (12 volttinen) Pakkasen ylittäessä 20 olen säälinyt lohkolämmittimellä. Pumpun ajoitus voi myös jäädä perään rattaiden kulumisen ja nykyisien "juoksevien" polttoaineiden seurauksena. Monissa vanhoissa koneissa 2 asteen aikaistus auttaa ja itsekin olen samaa harrastanut useamman kerran.
Jos kuplii syyläriin heti rasittaessa, niin menee varmaan tiivisteestä paineita karkuun.
Tuohon zetoriin pakko kommentoida, kun on tullut niihinkin joskus koskettua. (yksi tälläkin hetkellä firman pihakoneena) Tuntuu että ne tarvii kolmanneksen enemmän kierroksia, jotta vääntöä löytyisi saman verran. Esimerkiksi firman pihaa auratessa jos pääsee kierrokset tippumaan zetka puutuu, kun samassa tilanteessa belkku tuntuu sisuuntuvan ja menevän väkisin. Itse tykkään belkun väännöstä ja ylivoimaisesta hydrauliikasta. Ei tarvi huudattaa, kun kuormaajat ja hiabit toimii vauhdilla, eikä "kuole" vaikka kenttäsirkelissa tulisi lyly puu vastaan. Metsätöissä 1200 kierrosta piisaa nostimelle ja hydrauli ryöminnälle. Belkun vääntö on hyvin samanlainen kun sedän 385 ursuksen (70-luvun lopulta). Vikoja kaikissa traktoreissa on, mutta ainakaan vielä ei zetka eikä belkku ole näyttänyt mitään kallista/hankalaa vikaa.
Missäpäin belkku muuten kulkee. Tekisi melkein mieli käydä kurkkaamassa konetta. Tarvitään nimittäin 10-15hp tehokkaampi zetka, jotta sieltä löytyy sama vääntö kuin belkusta.
Re: 525 murheita
Laitoin ne paikoilleen valkoiset liekkirenkulat, kun kasasin moottorin. Pitänee alkaa uskoa tuhon kannaen kierouteen, koska kannentiivisteen palamiset ja fuskaamiset tuntuvat olevan suhteellisen yleinen vaiva. Rakenne on tosiaankin erilainen suoraruskussa, jossa kuumin kohta männässä, ei tuolla kannessa jossa tuo palotila etukammiokoneessa.
Millaiset on kokemukset lumen linkouksesta 500 sarjan koneella, normi pakkaslumella, millä vaihteella?? Toki linko ja lumi ja sen paksuus vaikuttavat melkoisesti. Näillä korkeuksilla lunta on reilut 80cm.
Millaiset on kokemukset lumen linkouksesta 500 sarjan koneella, normi pakkaslumella, millä vaihteella?? Toki linko ja lumi ja sen paksuus vaikuttavat melkoisesti. Näillä korkeuksilla lunta on reilut 80cm.
Re: 525 murheita
Tutkitko yhtään putkien korkeutta lohkon tasosta vaikkapa teräsviivaimella ja rakotulkilla? Itselläni yksi putki oli epäsosialistisesti liian ylhäällä eikä putkien vaihto auttanut, sillä vika oli lohkossa. Oli koneistettu tehtaalla vituksi. Siitä huolimatta moottori oli jotenkin tehtaalla saatu toimimaan ja kansipahvi kesti, mutta kun moottori hajos muuten joku vuosi takaperin niin remontin jälkeen teflonrenkaatonta pahvia ei saanut enää kestämään vaan se meni paskaksi muutaman käyttötunnin jälkeen. Vika korjattiin koneistamalla putkea. Putken huulen täytyy olla kansitason yläpuolella muutaman sadasosan mutta 0.1mm on jo liikaa. Nyt kyllä remontti onnistui noilta osin ja ekaa kertaa tuo ei suitsuta öljyä tai vettä jostain raosta ulos, mutta paikalle laitetussa uudessa kannessa oli sitten jo valmiiksi venttiilivika, jota ei edes meinattu löytää ensin, joten saa taas kohta repiä auki. Jaan täysin näkemyksesi belkun laadusta. Se tuntui hyvältä vehkeeltä siihen saakka kun se vain seisoi tallissa mutta heti, kun piti ruveta jotain tekemään on remontti loputonta, vaikkei työ ole lumen aurausta ja klapikoneen pyöritystä kummempaa. Zetorista minulla ei ole kokemusta kuin sen, mitä oon naapurien koneilla ajanut ja se tuntui kyllä paljon käteenkäyvämmältä. Tosin tuostakin on jo aikaa.
Noihin osiin sen verran että suuri ongelma varaosia ostaessa on tosiaan se, ettei ikinä tiedä mitä saa. Kyseessä on täysin onnenkauppa eikä siinä pahemmin enää 1/10 länsiosien hinnasta lohduta, jos vastaavasti menekki on se 10x länsiosien menekki. Kulutettu rahamäärä on silloin sama. Lisäksi hillitön vitutus kun osia saa päntiönään vaihtaa. Kuten aiemmin totesin, ainakin itse keksin miellyttävämpiäkin tapoja kuluttaa aikaa. Jokainen toki arvottaa aikansa ja fiiliksensä oman mittapuunsa mukaan.
Noihin osiin sen verran että suuri ongelma varaosia ostaessa on tosiaan se, ettei ikinä tiedä mitä saa. Kyseessä on täysin onnenkauppa eikä siinä pahemmin enää 1/10 länsiosien hinnasta lohduta, jos vastaavasti menekki on se 10x länsiosien menekki. Kulutettu rahamäärä on silloin sama. Lisäksi hillitön vitutus kun osia saa päntiönään vaihtaa. Kuten aiemmin totesin, ainakin itse keksin miellyttävämpiäkin tapoja kuluttaa aikaa. Jokainen toki arvottaa aikansa ja fiiliksensä oman mittapuunsa mukaan.
Re: 525 murheita
Hiihtelin päivällä Belkku paran luo. Viikolla oli satanut 30cm uutta lunta ja huonosti luistivat mehtäsukset. Vilskeen olettamus lienee ainakin osittain totta: ulosoton vipu ei liikkunut kylmä eikä lämpimänä mihinkään suuntaan. Linkoa pyörittäessä vähän pitempään tuntuu kitkerä öljyn katku. Tuota katkua esiintyy vain, kun ulosottoakseli pyörii.
Varaosien valmistusmaan mukainen luokittelu hyviin tai huonoihin on mielestäni täyttä paskaa. Kiinassa taidetaan tehdä valtaosa teollisuus- ja kulutustavaroista. Tuskin siellä tehtaalla bossi ilmoittaa nyt tehdään Belkkuun osia laittakaa meltorautaa ja koneistakaa miten sattuu. Laadunvalvonta, kun pettää niin silloin tulee mitä sattuu oli maa mikä tahansa. Englannissa oli pitkiä ja vaikeita lakkoja 70 ja 80 luvulla, silloin työnlaatu kärsi kovasti heidän tuotteisaan.
Korjaukset, jotka tehdään mututuntumalla ilman asianmukaisia korjausohjeita tahtovat mennä persielleen, vaikka muuten ehken ammattitaitoa olisikin.
Ennen oli yleistä ettei korjausohjeita luettu, vaikka niitä oli ollut saatavillakin. Syynä oli lukemisen ymmärtäminen.
Zetori ei ole jättänyt pulaan kuin yhden kerran. kun tankkii oli jäänyt kesälaatu ja lasimalja oli jäätynyt. Korjaus ei kestänyt kuin puolituntia. Mutta Belaruksen heikko tulos johtuu itsestäni - olisi pitänyt purkaa ja korjata vielä enemmän. Ohjaus, sähköt, hydrauliikan lisäkäytöölaite, kannentiiviste, männät putkineen, suuttimet, vetokoukun nostolaite nämä tuli vain tehtyä.
Varaosien valmistusmaan mukainen luokittelu hyviin tai huonoihin on mielestäni täyttä paskaa. Kiinassa taidetaan tehdä valtaosa teollisuus- ja kulutustavaroista. Tuskin siellä tehtaalla bossi ilmoittaa nyt tehdään Belkkuun osia laittakaa meltorautaa ja koneistakaa miten sattuu. Laadunvalvonta, kun pettää niin silloin tulee mitä sattuu oli maa mikä tahansa. Englannissa oli pitkiä ja vaikeita lakkoja 70 ja 80 luvulla, silloin työnlaatu kärsi kovasti heidän tuotteisaan.
Korjaukset, jotka tehdään mututuntumalla ilman asianmukaisia korjausohjeita tahtovat mennä persielleen, vaikka muuten ehken ammattitaitoa olisikin.
Ennen oli yleistä ettei korjausohjeita luettu, vaikka niitä oli ollut saatavillakin. Syynä oli lukemisen ymmärtäminen.
Zetori ei ole jättänyt pulaan kuin yhden kerran. kun tankkii oli jäänyt kesälaatu ja lasimalja oli jäätynyt. Korjaus ei kestänyt kuin puolituntia. Mutta Belaruksen heikko tulos johtuu itsestäni - olisi pitänyt purkaa ja korjata vielä enemmän. Ohjaus, sähköt, hydrauliikan lisäkäytöölaite, kannentiiviste, männät putkineen, suuttimet, vetokoukun nostolaite nämä tuli vain tehtyä.
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: 27 Syys 2017, 21:15
Re: 525 murheita
Olen samaa mieltä asova: n kanssa osien laadusta. Esim suurin osa SKF- laatulaakereista valmistetaan kiinassa. Varaosien hinnassa on kyse vain siitä, kuinka paljon eri tahot vetävät välistä. Ei sen laatuosan koneistaminen tai materiaali ole sen kalliimpaa, kuin niiden, joiden hinnat on realistisia.
Belaruksella mennään sinne, minne ei traktorilla pääse.
Beast from the east -Belarus
-Belarus 525 '82
-"rytö" Valmet 700 '69
Beast from the east -Belarus
-Belarus 525 '82
-"rytö" Valmet 700 '69
Re: 525 murheita
Mitäpä mahtaa olla syynä, ettei tuo moottori-, vapaa tai ajovoimanotto vipu liiku. Liittyykö ollenkaan varsinaiseen vaivaan. Käyttääkö enää kukakaan 500 sarjalaista varsinaissa lumihommissa? Tehdäänkö hommat tosiasiassa jollain toisella traktorilla, vanhat Belkut "koristeena".
Re: 525 murheita
Kyllä käyttää ja moneen muuhunkin hommaan.501 yleensä koko talven linko perässä.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Re: 525 murheita
Onko MTZ:llä etukammiokoneella oleva turbokone. Näilläkin sivuilla on todisteltu, ettei se kestä turbotusta? Vaikuttaanuo todistelut perin nationalistiselta ja nurkkakuntaiselta, ei lainkaan ylesiliittolaiselta. Eikö joku oikeistopolitiikko varoitellut EU Suomessa nationalismilta.
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: 27 Syys 2017, 21:15
Re: 525 murheita
525 Aktiivsena lumikoneena, osittain siksi, että kotimaan tuotanto ei lähde pakkasella käymään. Lisäksi, myös neliveto auttaa asiaa. Myös kyntö ja äeshommissa vakituinen, kun ei valtion metallissa riitä enää voima.
Turboasiasta en tiedä sen paremmin.
Tältä illalta riittää. Hyvät yöt ja huomenna jatkuu.
Turboasiasta en tiedä sen paremmin.
Tältä illalta riittää. Hyvät yöt ja huomenna jatkuu.
Belaruksella mennään sinne, minne ei traktorilla pääse.
Beast from the east -Belarus
-Belarus 525 '82
-"rytö" Valmet 700 '69
Beast from the east -Belarus
-Belarus 525 '82
-"rytö" Valmet 700 '69
Re: 525 murheita
On ollut 15 vuotta turbolla ja on ajettu kovilla paineilla mutta nyt paremmin hönkivä ahdin,paineet putosi mutta menee paremmin.asova kirjoitti: ↑17 Maalis 2018, 21:27 Onko MTZ:llä etukammiokoneella oleva turbokone. Näilläkin sivuilla on todisteltu, ettei se kestä turbotusta? Vaikuttaanuo todistelut perin nationalistiselta ja nurkkakuntaiselta, ei lainkaan ylesiliittolaiselta. Eikö joku oikeistopolitiikko varoitellut EU Suomessa nationalismilta.
En tiedä koska kajahtaa mutta hyvin toimii ja tehoakon on riittävästi.
Ennakkoja joutui säätäämään jotta toimii hyvin tuolla nykyisellä ahtimella.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Re: 525 murheita
Vipu osaa olla jäykän sorttinen kun ei varmaan ole kovin usein liikuteltu ja joissain yksilöissä on joutunut käyttämään kantapäätä avustamaan vivun liikkumista kytkentätapahtumassa just moottorin sammuessa tyhjäkäynniltä.asova kirjoitti: ↑17 Maalis 2018, 20:50 Mitäpä mahtaa olla syynä, ettei tuo moottori-, vapaa tai ajovoimanotto vipu liiku. Liittyykö ollenkaan varsinaiseen vaivaan. Käyttääkö enää kukakaan 500 sarjalaista varsinaissa lumihommissa? Tehdäänkö hommat tosiasiassa jollain toisella traktorilla, vanhat Belkut "koristeena".
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: 525 murheita
Yritin vääntää 80cm varrella, ei liikkunut.
Re: 525 murheita
Täällä kaksi 500-sarjalaista lumihommissa...501(muutettu suorasuihkuksi ja turbotettu)linkohommissa ja 526 perälevyn ja lumikauhan kanssa.
Viimeksi muokannut pihlavan, 26 Maalis 2018, 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Belarus 526 Agross Turbo -89 + Inter Tech IT 1600- etukuormain, ZTS 14245 -97.