Starttiongelma
Valvoja: pelarusmaisteri
Starttiongelma
Tere! Mikähän lie rivaa belkun starttia, kun avaimesta kääntämällä ei tapahdu mitään, mutta startin päästä lähtee pyörittää normaalisti? Kyseessä 505..
Re: Starttiongelma
Tuleeko virtalukolta ohjausvirta, napa on merkitty kyyrillisellä C kirjaimella eli starter. Jos ei, virtalukko on finaalissa. Virtalukko on kovilla , koska hehkunvirta kiertää virtalukon kautta. Minä kyllästyin virtalukon temppuiluihin ja panin hekuvirrat tehoreleiden kautta. Virtalukon kautta kulkeva virta vain ohjausvirtaa eli muutamia kymmeniä milliampeereja. Varmaan käyttämäni virtalukot ei orginaali kamaa, kun maksavat noin 3,5 euroa. Samalla vaihdoin laturin volkkarin 95A:een, ja latauksen merkkivalon kuten "lansimaissa" Bosch tapaan. Alkuperäisessä lienee veturi tyyppinen ohjaus eli starttaus ei ole mahdollista, kun kone on käynnissä ja lataa. Minulla on 525 rutsin, joten voin puhua palturia tai hienommin täyttä paskaa 50 rutsin osalta.
PS. Varsinaiset MTZ osaajat ovat joko.... Kunnia ja kumarrus heidän muistolleen.
PS. Varsinaiset MTZ osaajat ovat joko.... Kunnia ja kumarrus heidän muistolleen.
Re: Starttiongelma
Vaihdekepin juuressa olevassa maadoituskatkaisijassa voi olla häikkää. Hydrauliikka säiliön täytön vieressä olevissa korin sähköliittimissä vikaa. Samoilla paikkeilla oleva pieni käynnistyksen esto rele voi juonitella. Kepille menevä johto maadoittaa releen. Voi maadoittaa suoraan mutta sitten käynnistyy vaihdepäällä.