Akkujen kytkentäkaavio

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

vk526
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Loka 2018, 19:52

Akkujen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja vk526 »

Kertokaa nyt hyvät veljet miten tuo belaruksen 12/24 voltin systeemi oikein toimii, lähinnä se kiinnostaa että kun ylläpitolaturin kytken lohko- ja sisätilalämppärin kanssa toimimaan niin riittääkö se että vedän ne piuhat vain toiseen akkuun, onko ne yhteydessä toisiinsa ne akut kun päävirtakytkin on off asennossa eli latautuuko molemmat akut vaikka piuhat on vain toisessa kiinni.? Tein tuossa aiemmin sellasen virityksen että vedin kumpaankin akkuun erikseen johdot ulkopuolisesta laturista joka siis toimi aina kun lämmitysjohto oli kytkettynä, niin siinä kävi niin että huomasin jossain vaiheessa että johtojen eristeet oli sulanut eli vetääkö se tuolla kytkennällä jotenkin oikosulkuun sen kytkennän kautta ne akut siinä vaiheessa kun käynnistää moottoria, sillonhan se jotenkin kytkee ne akut 24 volttiseksi startille, valaiskaa nyt joku viisaampi mulle tämä asia..
asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: Akkujen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja asova »

Akunvaihtorele (salamarauta) on tarkoitettu tuolle 24V käynnistysmoottorille, muutoin sähköt ovat 12V. Yhteen akkuun rittää latauspiuhat ovat akunvaihtoreleen kautta kytketty rinnakkain. Toki voi vaihtaa akkuja, jos tuntuu että vain toinen akku on täysi. Minä uusin viime kesänä 525:een johdotuksia, postin tuon ampeerimittarin ja korvasin "teknisesti laadukkaan" laturin läntiseen Bosch tyyppiseen 95A laturiin. Latausvirta menee suoraan akunvaihtoreleelle 16mm2 johtoa pitkin eikä kiertele konsolipaneelin takana ampeerimittarissa. Rinnakkain kytkettyjen akkujen ongelmana on useinmiten akkujen erilaisuus. Lataus tapahtuu aina huonomman akun ehdoilla. Minulla oli 525 12V järjestelmällä, joka mielestäni oli melko heikko, vaikka käynnistysmoottori oli ihkauusi orginelli. En ole nähnyt Belaruksen 12/24 akunvaihtorelettä enkä sen todellista kykentää. Nykyisin starttina 24V Kauppamajan vehje hinta, jotain 110€. Se pyörii vimmatusti. Jännitemittari on parempi kuin tuo ampeerimittari(virta), koska kertoo latausjänniteen esim. tyhjäkäynnillä, täysillä kierroksilla ja erilaisilla kuormilla. Eikä muodostu "pullokaulaksi" kuten virtamittari, jossoin oloissa.
PS. "Teknisesti laadukas" = hiiliharjaton generaattori
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Akkujen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja Vilske »

vk526 kirjoitti: 14 Tammi 2019, 22:37 Kertokaa nyt hyvät veljet miten tuo belaruksen 12/24 voltin systeemi oikein toimii, lähinnä se kiinnostaa että kun ylläpitolaturin kytken lohko- ja sisätilalämppärin kanssa toimimaan niin riittääkö se että vedän ne piuhat vain toiseen akkuun, onko ne yhteydessä toisiinsa ne akut kun päävirtakytkin on off asennossa eli latautuuko molemmat akut vaikka piuhat on vain toisessa kiinni.? Tein tuossa aiemmin sellasen virityksen että vedin kumpaankin akkuun erikseen johdot ulkopuolisesta laturista joka siis toimi aina kun lämmitysjohto oli kytkettynä, niin siinä kävi niin että huomasin jossain vaiheessa että johtojen eristeet oli sulanut eli vetääkö se tuolla kytkennällä jotenkin oikosulkuun sen kytkennän kautta ne akut siinä vaiheessa kun käynnistää moottoria, sillonhan se jotenkin kytkee ne akut 24 volttiseksi startille, valaiskaa nyt joku viisaampi mulle tämä asia..
Reilu pari vuotta sitten EJH10 teki hienon kaavion pdf-tiedostona ja on ladattavissa kommenteissa täältä.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
vk526
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Loka 2018, 19:52

Re: Akkujen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja vk526 »

Kiitoksia paljon, tämä asia selvisi nyt aika pitkälti. Vaihan amperimittarin volttimittariin, akut on mulla molemmat yhtä uusia tai yhtä vanhoja? mutta samassa kunnossa kuitenkin suunnilleen, haluisin vain varmistaa sen käynnistyksen ulkoisella laturilla aina kun lohko- ja sisälämppärikin on kytketty. Aika heikko tuntuu olevan tuo belkun oma laturi, pitää miettiä senkin vaihtoa, kaikki työvalot vaihdoin heti alkuun ledeiksi, ja ajovaloja en käytä juuri laisinkaan, parkit vain päällä. Ei tuo nyt ole kertaakaan jättäny lähtemättä käyntiin mutta lähellä on ollut jos ei ole ehtiny kunnolla lämmittää lohkolla ensin. siksi haluisin jonkun laturin kytkeä siihen siten että lataa aina akkuja samalla kun moottorikin lämpiää, siitä ekasta kytkennästäni vain huonoja muistoja kun oli sulanu ne laturin johdot (8 ampeerin 12 voltin Matti- merkkinen automaattilaturi kytketty (haaroitettu) erikseen molempiin akkuihin johdoilla)
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Akkujen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Mitä muistan belkusta varsinkin 24V:n ajalta vuosia sitten niin salamarauta kytkee akut tosiaan rinnan muulloin kuin starttitilanteessa, joten pelkkä toisen akun lataaminen riittää.

Mikäli vaikuttaa siltä, ettei traktorin laturi lataa akkuja niin vika ei ole välttämättä laturissa (vaikkakin minunkin kokemukseni belkun latureista on että niissä on runsaasti haamuwatteja), vaan myös salamarauta voi olla mytevyny niin ettei lataussähkö mene sen läpi akkuun. Minulle kävi niin.
vk526
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Loka 2018, 19:52

Re: Akkujen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja vk526 »

Se originaali ampeerimittari näyttelee sellasta, että jonkin aikaa käynnistyksen jälkeen ilman valoja tms. lataa akkuja n. 10-15 a virralla mikä on mielestäni aika vähän. Sitten kun jonkun aikaa ajelee, niin se näyttämä menee lähes nollaan, ehkä n. puoli viisarin mittaa plussan puolella on kun on ledi työvalot ja parkit päällä ja tietysti lämmityslaite, mutta jos laskee kierrokset tyhjäkäynnille niin sillon mennään jo miinuksen puolelle. Kierroksilla kun linkoaa n. tunnin lenkki mulla yleensä on niin kyllä se juuri ja juuri lataa akut starttikuntoon, mutta se ulkoinen laturi moottorin lämmityksen yhteydessä olis hyvä olla, kai kokeilen nyt seuraavaksi kytkeä sen vain toiseen akkuun, jos siinä kuitenkin tuli joku ongelma kun olin kytkeny sen molempiin akkuihin eli haaroitin + ja - johdot kumpaankin akkuun, selitystä sille että nuo johdot suli en ole vielä keksinyt mutta jatketaan tutkimuksia.. Onneksi ei kuitenkaan palanut koko kone siinä hommassa :) :) Siinäkö siis tosiaan kulkee koko latausvirta sen mittarin läpi? Sehän pitää välittömästi eliminoida eli tinata johdot yhteen ja laittaa volttimittari tilalle. Henkilöautopuolella olen törmännyt ampeerimittareissa sellaseen ns "shuntti" systeemiin milloin ei tarvi paksuja johtoja kierrättää mittarin kautta. Tuo volttimittari ostoslistalle välittömästi heti kun käyn Motonetissa seuraavan kerran..
asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: Akkujen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja asova »

Ulkolämpötila vaikuttaa merkittävästi akkujen latautumiseen, kylmää akkua ei tahdo saada latautumaan olipa laturina mikä tahansa. Ikääntynyt akku on muutenkin oma lukunsa. kun lyijysulfaatti on tukkinut kennostoa. Akun napajännitteen ollessa 12,4V tai aivan vähän alle. Pitäsi akku tai akut saada lämpimään. Kun akku on lämmennyt, voidaan akku ladata. Akkuja ei tulisi ladata henkilötiloissa kaasujen ja palovaaran takia. Minulla Belkussa akut ovat pitkillä johdoilla ja tosi kylmässä paikassa kopin takaosassa. 12V järjestelmässä noilla johto pituuksilla jännitteen alenema käynnistymoottorin virralla on merkittävä verrattaessa 24V järjestelmään. Huonot akut alkavat oireilemaan siellä -15 pakkasasteessa. Yleensä omistaja ihmettelee, kun Pelastus lähti ennen niin nätisti käymään. Mikähän lie tullut....
vk526
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Loka 2018, 19:52

Re: Akkujen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja vk526 »

Mulla myös sama juttu eli akut on penkin takana kotelossa, olen suunnitellut että sais sellasen sydeemin tehtyä että akkujen päällä oleva kansi olisi auki mutta että samalla pysyisi takaikkuna kiinni, koska sen takalasin kahvan vastakappale on siinä akkujen kannessa kiinni, niin silloin sisätilan lämmitin lämmittäisi edes vähän akkujakin mutta nyt on tilanne se että jos jättää sen akkukannen auki ei saa takalasia kiinni...
asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: Akkujen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja asova »

Minulla on vanttiruuvilla takaikkuna.
vk526
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Loka 2018, 19:52

Re: Akkujen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja vk526 »

Pitänee alkaa kehitellä siihen joku vastaavanlainen systeemi, niin sais akkuihin vähän lämpöä samalla kun lataa.
7120
Viestit: 10
Liittynyt: 02 Elo 2022, 08:21

Re: Akkujen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja 7120 »

Löytyiskö täältä apuja ton belaruksen salamaraudan pois kytkentään?

Ostin projekti kuntoisen belaruksen, missä näkyy olevan 12v startti. Akkuja ei ole paikoillaan ollenkaan ja salamarauta näkyy olevan akkukotelossa ilman kantta ja siihen menee johdot paikoilleen.

Ilmeisesti keltaiset johdot on startin heräte? Ne varmaankin pitää ainakin irroittaa salamaraudasta ja yhdistää toisiinsa?
Sitten vaan perinteisesti miinus tuon päävirta katkaisijan kautta runkoon ja plussa akulta startille? Meneekö kutakuinkin näin?

Mitkä ovat nämä harmaat johdot salamaraudalla?
Ja tuleeko tämän kautta lataus vai miten se on toteutettu ja miten tulee jatkossa toteuttaa, että saa kokonaan tuon purettua pois sieltä?
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Akkujen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Näyttääkin korruptoituneen nuo Pdf-tiedostot aikaisimmissa viesteissä :(
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
7120
Viestit: 10
Liittynyt: 02 Elo 2022, 08:21

Re: Akkujen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja 7120 »

Hitto kun ei oikein tuo sähkö vahvinta osaamis aluetta.

Toinen keltainen siis tulee suoraan startille ja toinen startin releelle.
Toinen harmaa tulee myös releelle ja toinen on ilmeisesti ollu kytkettynä akkuun?
Mihin tämä musta johto on ollut menossa? Se ei johda mulla mitenkään.

Lähinnä kiinnostaa, että sais ton koko salamaraudan pois tuolta ja vähän nämä sähköt selkeämmäksi. En tiedä vaikka toimeis näinkin, kun tätä joskus jo taidettu alotella.
7120
Viestit: 10
Liittynyt: 02 Elo 2022, 08:21

Re: Akkujen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja 7120 »

Yksin puheluksi menee, mutta menkööt.

Luovuin ideasta tehdä tästä täysin 12 volttinen ja päätin kuitenkin rakentaa tuon salamaraudan takaisin, minkä joku oli jo aloittanut purkamaan.

Ostin uudet akut 2kpl ja uuden salamaraudan ja kytkin sen ohjeiden mukaan paikoilleen, hyvinkin simppeli homma, ja nyt naksahtaa startatessa ja startille tulee 24v.

Eivät kuitenkaan kysymykset siihen loppuneet. Mitä kautta näissä menee tuo lataus? Laturin joku jo aikanaan vaihtanut ja siinä onkin aika epämääräsiä ranetuksia.

Laturin heräte varmaankin virtalukolta latauksen merkkivalon kautta, mites siitä eteenpäin?
flysurfer
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Marras 2022, 09:23

Re: Akkujen kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja flysurfer »

Minulla on ollut tarvikevaihtovirtalaturi 825:ssa, joka jossain välissä jo uusittukin. Muistaakseni laturilta tulee piuha vasemman akun +napaan. Näissähän on säätimet laturissa, että alkuperäisen säätimen on voinut ohittaa. Muutaman vuoden takaisen kojetaulupalon jäljiltä sähköt on mitä sattuu.Heräte täytyi laittaa sen jäjiltä painonappi käskyllä.
Vastaa Viestiin