Belaruksen öljynpaine

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

TB825
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 00:34
Paikkakunta: Loppi

Belaruksen öljynpaine

Viesti Kirjoittaja TB825 »

Morjensta!

825:sessa Progressissa öljynpaineet laskee kovilla kierroksilla LIIAN matalalle koneen lämmetessä. Eli kylmänä paineet on lähellä kolmea baaria mutta kun kone lämpiää sinne 60 asteeseen niin paineet putoo 1 baariin ja jopa vähä allekkin. Mikä aiheuttaa sen? kertokoon joku jos tietää...rupeaa pikkuhiljaa nyppimään tuo öljynpaine-mittarin tarkkailu. Paineen nosto ei tuottanut tulosta, kun tuossa taannoin kokeilin. Ja paineet ei nouse kylmänäkään kun polkee kaasua vaan pysyy siinä 2,8 - 3 baarin tieppeillä. Tää paineen lasku alko heti kun koneeseen vaihto öljyt, eli nyt siinä on Shellin Harvella öljyt ja se tuntuu olevan aivan kusta se öljy lämmetessään.....olisko vika siinä vaiko sitten öljypumpussa? Viisaita neuvoja/tietoja jään kuuntelemaan kiitos nam! :D
Progress 825 Turbo, Vilske 1405 ek. -87
Progress 825 -87
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Tuollaisia arvoja näyttää 920S belkun ohjekirja missä on samaan moottoriperheeseen kuuluva D-243 moottori.

Moottorin öljynpaine (jäähdytysnesteen lämpötila yli 60 astetta)
1500-2200 r/min 2,0-3,5 kp/cm2
700-800 r/min 0,5- 0,7 kp/cm2

Jos öljyjen vaihtaminen vaikka 15W/40 öljyyn tuota parannusta paineisiin niin öljypumppua täytyy seuraavaksi epäillä tai moottorin laakereita.
Paljos on tunteja koneessa?

http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic. ... 6ljynpaine
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
TB825
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 00:34
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TB825 »

No eihän siinä ole kuin (vasta) 3500 tuntia. Muuten pelaa kuin enkeli mutta toi öljynpaine pistää harmittamaan. Aika pienet paineet tyhjäkäynnillä, jos kerran 0,5-0,7 on ohjekirjan kertomana, tossakin on sentään tyhjäkäynnillä vähintään 1,5 kiloa... Täytynee syssymmällä ottaa öljypohja irti ja tutkailla että mikä siellä kämpyrähuoneessa on tilanne, ellei muuta syytä/keinoa löydy :)
Progress 825 Turbo, Vilske 1405 ek. -87
Progress 825 -87
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Nouseeko paineet lämpimänä kierrosten noustessa, vai pysyykö koko kierrosalueella siinä 1 kilon tuntumassa?

Monesti sanotaan, että jos tyhjäkäynnillä lämpimänä paineet huonot, mutta kierroksilla nousee, niin olis öljypumppu harvenemassa. Mutta jos paineet ei muutu juuri kierrosten muuttuessa, niin sitten olis vikaa laakereissa.
Minski traktor paras traktor!
TB825
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 00:34
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TB825 »

paineet laskee lämpimänä heti sinne 1 kiloon, kun kierroksia nostaa esim. 2200 kier/min. mutta siitä kun kierroksia laskee johonkin 1800, niin paineet nousee vähintään 1,5 kiloon.

Eli jotain jännää on jossain vialla :D aattelin katsastaa tuon öljynputsarin, että oliskos siellä jotain mätää...
Progress 825 Turbo, Vilske 1405 ek. -87
Progress 825 -87
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Kummassa noi paineet heittelee turbossa vai vapaastihengittävässä?
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
TB825
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 00:34
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TB825 »

Tuossa turbokoneisessa. Sitä me käytetään yleensä aina siirtoajossa ja kaikessa muussa raskaammassa hommassa (äestys, kyntö) Ilkeetä on vaan viedä nyt viljakuormia 20 kilometrin päähän kun täytyy tarkkailla painemittaria melkein koko ajan...ettei pääse käymään mitään vahinkoa... muuten se kyllä "räyhää" niinkun turbopelaruksen pitääkin :twisted: :D
Progress 825 Turbo, Vilske 1405 ek. -87
Progress 825 -87
Vastaa Viestiin