825:sen pikavaihteen korjaus?

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

TB825
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 00:34
Paikkakunta: Loppi

825:sen pikavaihteen korjaus?

Viesti Kirjoittaja TB825 »

Kävi viime perjantaina maantiellä hassusti kun ei mennyt enää pikavaihde päälle, vaan pikavaihdevipu meni miten sattu....noh sitten pitikin körötellä kotiin pelkällä vitosella(tuntu että ite juoksis kovempaa:D). Eli jotain siihen liittyvää meni rikki lootassa, ja asiaan liittyen onko kellään tietoutta siitä että mitä mahdollisesti on käyny ja miten sen voi korjata? eli pitääkö traktori ekaks katkasta ennenku ollaan viisaampia? rakentavia vastauksia odotellessa siis! :D
Progress 825 Turbo, Vilske 1405 ek. -87
Progress 825 -87
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Jaaha. Elikkä jos tarkotat tosiaankin sitä ratin alla olevaan pikavaihetta, ja varmaankin tarkotat, niin sehän on sellanen että sen kautta kulkee kaikki voima vaihteistoon. Eli jos se olis totaalisesti korkannu, niin koneen ei pitäisi liikkua mihinkään :? Siellä nyt ilmeisesti on jompi kumpi alue päällä, ei vain saa vaihdettua toiselle alueelle? Jos näin, niin kannattaapi varmaan alottaa ensin hytin lattian purkamisella, että pääsee näkemään sen pikavaihdevivun tilan. Että onko se nyrjähtäny jostain, ja sitten tietysti sen kertojan/pikavaihteen siirtäjän näkösälle.

Mutta sitä en ymmärrä että mitenkä tuo vitonen tähän liittyy? Tottahan siellä pitäis samat vaihteet edelleen löytyä vaikka alue olisikin jumissa jommassa kummassa asennossa.
Minski traktor paras traktor!
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Viesti Kirjoittaja ukki »

Joko katsoit kopin alle, onko sieltä kepin jatkon sokka poikki. Silloin kepin yläpää liikkuu laidasta laitaan.

Tai haarukka on päässyt kytkinkopan sisältä irti, silloin on katkaistava laatikon edestä.

t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Samaa komppii vedetään ukin kanssa :D

Kuva
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
TB825
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 00:34
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TB825 »

Torsti kirjoitti:
Mutta sitä en ymmärrä että mitenkä tuo vitonen tähän liittyy? Tottahan siellä pitäis samat vaihteet edelleen löytyä vaikka alue olisikin jumissa jommassa kummassa asennossa.
Ei tuo vitonen liity millään muulla lailla että sillä vitos-vaihteella(belaruksen vaihdekaavassa 9) tulin loppumatkan kotio :D älkää siihen kiinnittäkö huomiota :D Joo, eli se pikavaihde ei vaihda nopeammalle ollenkaan, vaan keppi liikkuu edestakasin ku hullun lisääntymis-elin.

Mitään en oo vielä purkannu, mutta lattiaa on tarkotus vähän purkaa että näkee mitä se on syöny :)
Progress 825 Turbo, Vilske 1405 ek. -87
Progress 825 -87
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Kato nyt ensin se ukin mainitsema sokka, mikäli se kerran näkyy ilman purkamisia kopin alta.
Minski traktor paras traktor!
TB825
Viestit: 66
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 00:34
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja TB825 »

Sokkahan sieltä poikki oli lopullisesti menny, viikonloppuna korjailin :) olis ollu mahdoton tehtävä ilman lattian purkamista, kaikki kuormaajan letkut sopivasti tiellä :D Sokka oli katkennu jo aikoja sitten kun vipu liikku laidasta laitaan, mut pikavaihde meni vielä silti päälle. nyt kun sokan laitto niin eipähän vipu liiku enää heilu kuin hullun...kröhöm elin :D
Progress 825 Turbo, Vilske 1405 ek. -87
Progress 825 -87
Vastaa Viestiin