Kyllä mutta jos hydraulinen työntövarsi on varustettu lukkoventtiilillä niin eipä onnistu tuobelarus agros kirjoitti:hydraulinen työntövarsi ja lohko kellunnalle ni menee paremmin töyssyis mitä jäykällä työntövarrella.
Linkoa hankkimassa
Valvoja: pelarusmaisteri
Re: Linkoa hankkimassa
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Linkoa hankkimassa
Kyllä oon nähnyt omin silmin ihan paksua avoketjua käytettävän lingon ja traktorin välissä ettei se mahdotonta ole, sulan maan aikana voi lingon kulmat kyllä haukata maata mutta jäätyneen maan aikana tuon ketjun käyttö on kyllä mahdollista.
Joskus on kyllä kieltämättä itselläkin ärsyyntymiskynnys aika alhaalla elämäntilanteesta tai ihan muuten yleisen vi.....sen takii ja silloin ei paljoo tarvii kun keihahtaa.
Tuota tuota, foorumin tarkoitus ei kyllä ole loukata ketäänkronos kirjoitti: Taitaa huomenna olla belkku kerhossa 1 jäsen vähemmän
Joskus on kyllä kieltämättä itselläkin ärsyyntymiskynnys aika alhaalla elämäntilanteesta tai ihan muuten yleisen vi.....sen takii ja silloin ei paljoo tarvii kun keihahtaa.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Linkoa hankkimassa
Juu, kyllä minä olen sillä kannalla kans, että työntövarsi kellunta-asentoon, niin linko myötäilee mukavasti. Itse otan kaksoislukkoventtiilin välistä pois banjoineen päivineen ja kulmat tilalle - letkut takas. Ei oo iso vaiva. Masinitien puolella joku oli tehnyt pienen linkkunivelen, jolla myötäilyliike onnistuu myös. Kannattaa kokeilla mikä ero on jäykällä ja ei-jäykälllä työntövarrella. Toisella tavalla tulee epätasaiset pihat ja mäet puhtaiksi - toisella ei yhtä.. Tasaista tietä auratessa aivan sama kumpi on.
Lingon etusukset olen kanssa tarkoituksella alkutalveksi säätänyt enempi kantaviksi, niin ei tule vedettyä perässä sepelisinkoa - nyt vois käydä säätää nolliin kun on tienpohjat jäiset ja polanteiset
Lingon etusukset olen kanssa tarkoituksella alkutalveksi säätänyt enempi kantaviksi, niin ei tule vedettyä perässä sepelisinkoa - nyt vois käydä säätää nolliin kun on tienpohjat jäiset ja polanteiset
Re: Linkoa hankkimassa
vapenz kirjoitti:http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic. ... 8&start=15
Olisit vaan tuo yo. tänne laittanutvapenz kirjoitti:Olen kyllä nyt niin hemmetin ihmeissäni miks mun kirjoitukset tulkitaan loukkaaviksi
kaipa mun sit pitää nostaa kädet pystyyn ja luovuttaa kun en osaa tulkita muiden
kirjoituksista koska kenelläkin on ns: vit...s siinä pisteessä että kiehahtaa, mua itseäni kun
tuollainen olotila ei kovinkaan usein vaivaa ja täällä Bittiviidakossa ei varsinkaan, mutta
tais nyt iskeä oikeen rankemman päälle mutta hoidan sen tääl kotona ketään uhkailematta
yön nukkuen ja aamulla varovasti foorumia raoittaen todetakseni tuomion toteutuneen.
Tämän kuitenkin vielä kirjoitan vaikka olisi sitten viimeinen Huom: (ilman hymiöitä kaikki).
Siitä lingon ja työntövarren korvikkeena käytettävästä ketingistä pitää kuitenkin
vielä kirjoittaa josta Vilske mainitsi vieläpä jonkun varoittavan sanan kera .
Erälle kesämökille oli paikallinen isäntä linkoamassa tietä ajoimme henkilöautolla jäljestä
(kiirehtien saunanlämmitykseen ja pilkille ensin pallelluttamaan itseään .)
työntövarren tilalla oli kettinki kun tie oli kallioisessa merenrannassa ja monen kumpareen
ja törmän takana. Vauhti ei ollut päätähuimaava mutta kun tien reunassa sattuikin olemaan
kanto ja sen juuri poikki tien haukkasi siivenkulma kannon juuren tyveen ja kippasi sen lingon
silmänräpäyksessä pystyyn siinä lenteli ilmassa hetken nivelakselin kappaleita ja traktorin
takalasi kun luukut sopivasti ylettyivät isännän istuimeen asti onneksi renkaat ja takakurakaaret
estivät niiden ylettymisen pidemmälle muuten olisimme joutuneet todistamaan vaikkapa ajurin kuolema .
Tuo kaikki tapahtui niin nopeasti ettei ajuri ehtinyt sitä huomaamaan kuin vasta siitä ryminästä ja
tuollaisen kolme metriä veti vielä linko pystyssä eikä edes tyhjää pääsyt sutasemaan kun jää kettingit oli pyörissä .
Ja vielä pieni kommentti lisää.
Vaikka minua kuinka paljon vit.....s en alkaisi eroittamaan ketään sillä perusteella varsinkaan
Foorumiin rekisteröitynyttä saatikka sitten Varsinaista Kerhon jäsentä.
Ei kait me belkkukuskit herkkänahkaisia olla ja välillä pitää osata käyttää voimasanoja, jotta värkit tottelee - ja viimeistään "jos ei muuten niin väkisin" .
Mutta tuo on täyttä totta, jos pelkän ketjun laittaa työntövarren tilalle; vahinkoa sattuu, jos linko kiinni nappaa. Mutta tuossa Kronoksen kyssärissä olikin putki
+ketju, jolla siis estetään (ehkä) ko. tilanne
Re: Linkoa hankkimassa
Ei tässä olla ketään erottamassa foorumista eikä kerhosta.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Linkoa hankkimassa
Oon kans nimin. DslCat:n kanssa samaa mieltä että olisi vaan selvästi kannan selvittänyt ja tuon varoittavan esimerkin kertonut
Ja sehän on kans totta että kun putki on siinä välissä niin eipäs se linko sieltä kapiiniin varmaankaan tule, vaikkakin kaikkihan on mahdollista
jos vauhtia on liikaa... mutta jäitä hattuun ja hyvällä mielellä eteenpäin
Ja sehän on kans totta että kun putki on siinä välissä niin eipäs se linko sieltä kapiiniin varmaankaan tule, vaikkakin kaikkihan on mahdollista
jos vauhtia on liikaa... mutta jäitä hattuun ja hyvällä mielellä eteenpäin
mtz-50 501 & 526 HX
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 22:04
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Linkoa hankkimassa
Mitenkähän meikäläisen ensimmäinen linkous mahtaa onnistua ennekuin pääsee sinuiksi traktorin ja lingon kanssa. On meinaan pari sataa metriä keskeneräistä, epätasiasta tietä ja tietysti karkeata soraa missä on ihan kunnon kiviäkin mukana. Onneksi ei ole naapureita ihan vieressä
Toimisikohan työntövarren joustona tukevasta öljy-iskunvaimentimesta tehty työntövarsi jonka joustoliike olisi rajattu muutamaan senttiin?
Toimisikohan työntövarren joustona tukevasta öljy-iskunvaimentimesta tehty työntövarsi jonka joustoliike olisi rajattu muutamaan senttiin?
Viimeksi muokannut Rasvanäppi, 24 Tammi 2010, 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Belarus Progress 825 -85
Volvo BM GM 616 -74
Volvo BM GM 616 -74
Re: Linkoa hankkimassa
Jos on oikein epätasainen tienpohja, niin lykkää ensin muutaman kerran tie auki peruuttamalla linko maassa. Linko toimii vähänkuin kärkiaurana tampaten lunta tienpintaan tasoittavaksi polannekerrokseksi. Siirtää samalla isommat irtokivetkin tiensivuun. Kannattaa puskea tie aluksi mahdollisimman leveäksi. Kun pieni kantava polannekerros on muodostunut, niin voit sitten alkaa lingota tietä aivan normaalisti.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Re: Linkoa hankkimassa
Kevättalvella 2009 ostin käytetyn Esko 240 lingon, luukut yhdellä hydrauli sylunterillä. Syöttöruuvi oli ajetu huonoon kuntoon, purin oikoin ja kasasin uudelleen. Ensimmäisellä linkousreissulla naapurin kesämökin pihassa kivi pysäytti lingon.
Toisella reissulla nuoskalumi tukki lingon. Piti käydä kotona putsaamassa.
Kesän aikan rakensin linkoon uuden 6 lapasen heittosiiven 4 senttiä leveämmät kuin alkuperäiset. Pituutta sen verran enemmän että vain sentti jää väliä rummu vaippaan. Nyt lentää limi kevyesti eikä kuulu läpsytystä perästä ja luulenpa että ei kivet jumita enää. Työntövarren kiinnitykseen rakensin noin 10 sentin liikevaran. Tämä siksi kun huomasin että ei tarvi olla isokaan heitto tiessä kun jäykkärakenteinen linko ei seuraa tasaiseti tienpintaa. Ensi kesän aikan on suunnitelmissa muuttaa luukkurakenteen erilaiseksi.
Toisella reissulla nuoskalumi tukki lingon. Piti käydä kotona putsaamassa.
Kesän aikan rakensin linkoon uuden 6 lapasen heittosiiven 4 senttiä leveämmät kuin alkuperäiset. Pituutta sen verran enemmän että vain sentti jää väliä rummu vaippaan. Nyt lentää limi kevyesti eikä kuulu läpsytystä perästä ja luulenpa että ei kivet jumita enää. Työntövarren kiinnitykseen rakensin noin 10 sentin liikevaran. Tämä siksi kun huomasin että ei tarvi olla isokaan heitto tiessä kun jäykkärakenteinen linko ei seuraa tasaiseti tienpintaa. Ensi kesän aikan on suunnitelmissa muuttaa luukkurakenteen erilaiseksi.
Re: Linkoa hankkimassa
Noniin
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
"Belarus peloton, varma ja valoton"
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 22:04
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Linkoa hankkimassa
Joskohan tänään viimein pääsisi kokeilemaan "uutta" linkoa. Tähän mennessä tie linkoamaan on ollut pitkä:
- moottoritilan johtosarja piti tehdä uusiksi, kun alkuperäinen johtosarja oli aikalailla sulanut
- laturin vaihdoin Boschilaiseen, kun Belaruksen oma oli "kuollut"
- uudet ajovalot keulalle
- maskin korjaus
- uudet työvalot eteen ja taakse
- ulosoton korjaus
- mittariston fixaus
- keulaosan maalaus
Viime viikonloppuna sitten viimen kokeilin rattoria käyntiin ison sähkörupeaman jälkeen mutta ei inahtanutkaan... Aloin jo epäilemään omia sähköasennus taitoja mutta aikani vikaa etsittyäni syykin selvisi. Salamarauta oli umpijäässä. Raktori on nimittäin ollut viimeksi käynnissä plussakelillä jolloin onkelmaa ei huomannut. Salamaraudan kotelo oli puolillaan vettä, tai tässä tapauksessa jäätä. Ilmeisesti rikkinäisestä takalasista on syksyn aikana satanut vettä sen verran sisään, että vettä on pääsyyt myös em. paikkaan ja näin pakkasilla se on tietysti jäässä:) Tulipahan tuokin nyt opittua. Eilen illalla virittelin lingon raktorin perään mutta yksi tappi täytyy käydä vielä hakemassa IKH:lta ja laittaa nivelakseli paikalleen.
Saakos Belkun ulosoton pyörimään vapaasti jollain opilla? Linko on nimittäin jumissa lumesta ja nivelakselin paikalleen saaminen vaatisi hieman hallittua pyörittelyä...
- moottoritilan johtosarja piti tehdä uusiksi, kun alkuperäinen johtosarja oli aikalailla sulanut
- laturin vaihdoin Boschilaiseen, kun Belaruksen oma oli "kuollut"
- uudet ajovalot keulalle
- maskin korjaus
- uudet työvalot eteen ja taakse
- ulosoton korjaus
- mittariston fixaus
- keulaosan maalaus
Viime viikonloppuna sitten viimen kokeilin rattoria käyntiin ison sähkörupeaman jälkeen mutta ei inahtanutkaan... Aloin jo epäilemään omia sähköasennus taitoja mutta aikani vikaa etsittyäni syykin selvisi. Salamarauta oli umpijäässä. Raktori on nimittäin ollut viimeksi käynnissä plussakelillä jolloin onkelmaa ei huomannut. Salamaraudan kotelo oli puolillaan vettä, tai tässä tapauksessa jäätä. Ilmeisesti rikkinäisestä takalasista on syksyn aikana satanut vettä sen verran sisään, että vettä on pääsyyt myös em. paikkaan ja näin pakkasilla se on tietysti jäässä:) Tulipahan tuokin nyt opittua. Eilen illalla virittelin lingon raktorin perään mutta yksi tappi täytyy käydä vielä hakemassa IKH:lta ja laittaa nivelakseli paikalleen.
Saakos Belkun ulosoton pyörimään vapaasti jollain opilla? Linko on nimittäin jumissa lumesta ja nivelakselin paikalleen saaminen vaatisi hieman hallittua pyörittelyä...
Belarus Progress 825 -85
Volvo BM GM 616 -74
Volvo BM GM 616 -74
Re: Linkoa hankkimassa
Siinä ei ole muita kuin yksi moottorivoimannotto joka muuttuu moottorin kierrosten mukaan ja yksi ajovoimanotto joka pelittää ajonopeuden mukaan.Kytkin on kaksoiskytkin omalla polkimella.Voimanoton kytkin voi luistaa jos ei pidä kierroksiaan?
Harasoo
Re: Linkoa hankkimassa
Saakos Belkun ulosoton pyörimään vapaasti jollain opilla? Linko on nimittäin jumissa lumesta ja nivelakselin paikalleen saaminen vaatisi hieman hallittua pyörittelyä...
Kääntää sen voimanoton käsikytkimen puoliväliin. Etsii kohdan jossa vipu pysyy eikä lonksahda puoleen tai toiseen. Toinen vaihtoehto löytyy istuimen alta. Kääntää sen ulosoton/ajovoimanoton valintavivun väliasentoon, niin pitäisi pyöriä ulosoton ihan käsipelillä.
Kääntää sen voimanoton käsikytkimen puoliväliin. Etsii kohdan jossa vipu pysyy eikä lonksahda puoleen tai toiseen. Toinen vaihtoehto löytyy istuimen alta. Kääntää sen ulosoton/ajovoimanoton valintavivun väliasentoon, niin pitäisi pyöriä ulosoton ihan käsipelillä.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 22:04
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Linkoa hankkimassa
Kiitokset vinkistä. En ole talonrakennukselta ehtinyt uppoutumaan 825:n salaisuuksiin mutta onneksi täältä löytyy apu
Nyt on linko koestettu ja hyvinhän lumi lensi. Muutaman kipinäsuihkunkin sain aikaiseksi, kun linko haukkasi soraa sisäänsä. Tämä Esa-linko ei näyttäisi olevan kovin ronkeli sille mitä sisään menee tai sitten siivet ja ruuvi on jo kulunut niin väljäksi, että kivetkin mahtuvat välistä
Nyt on linko koestettu ja hyvinhän lumi lensi. Muutaman kipinäsuihkunkin sain aikaiseksi, kun linko haukkasi soraa sisäänsä. Tämä Esa-linko ei näyttäisi olevan kovin ronkeli sille mitä sisään menee tai sitten siivet ja ruuvi on jo kulunut niin väljäksi, että kivetkin mahtuvat välistä
Belarus Progress 825 -85
Volvo BM GM 616 -74
Volvo BM GM 616 -74
Re: Linkoa hankkimassa
Millaista linkoa kannattaisi katsella Mtz-52 belkun perään? Tien pätkää 300m tuolla täytyisi auki pitää, joten mitään kauhean erikoistalinkoa ei sen puolesta tarvisi hommata.
Belarus MTZ 52 -69