Porilaisen käynnistys

täällä saavat belkkumiehet ja -naiset turista kaikista asioista

Valvoja: pelarusmaisteri

er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Porilaisen käynnistys

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Sain vaimon sukulaisilta syntymäpäivälahjaksi 1939 mallisen Porinkonepajan tekemän BMV kuulasytytysmoottorin.
Se on viimeksi ollut käytössä 50 luvun loppupuolella. Paikat oli jumissa, mutta pienen lämpökäsittelyn jälkeen alkoi
liikkua. Kokeilin eilen laittaa sitä käymään, olisi varmaan onnistunut paremmin jos olisin kunnolla ilmannut öljysäiliön paikkauksen
jälkeen, mutta kävihän se näinkin.

http://www.youtube.com/watch?v=oEn-CkKJwR4
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Porilaisen käynnistys

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Kiitos hyvästä videosta.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: Porilaisen käynnistys

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Komeasti kävi! Taisi olla aika helppo projekti, pientä ilma vaivaa näytti olevan loppupuolella tai sitten pumpun paineventtiili vuotaa vähän.
Miksi pidit tuota "hiki" hanaa auki käynnistyksen aikana?
Tuo kone on omasta mielestäni sen verran hieno tuollaisessa asussa että en ainakaan itse maalaisi sitä. Itselläni on 5hv malli mikä on "alkuperäisessä" asussaan ja 8hv kone minkä maalasin, näistä koneista tuo pienempi on paljon hienompi ja muutenkin paremmassa kunnossa teknisesti.
Belarus MTZ 52 -69
anglia67
Viestit: 55
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:29
Paikkakunta: Elimäki

Re: Porilaisen käynnistys

Viesti Kirjoittaja anglia67 »

Hienoja laitteita nuo vanhat maamoottorit 8)
Vua jo on korkee tuo pilvi jonka pommi tekköö
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: Porilaisen käynnistys

Viesti Kirjoittaja er3004 »

tapsa 86 kirjoitti:Komeasti kävi! Taisi olla aika helppo projekti, pientä ilma vaivaa näytti olevan loppupuolella tai sitten pumpun paineventtiili vuotaa vähän.
Miksi pidit tuota "hiki" hanaa auki käynnistyksen aikana?
Tuo kone on omasta mielestäni sen verran hieno tuollaisessa asussa että en ainakaan itse maalaisi sitä. Itselläni on 5hv malli mikä on "alkuperäisessä" asussaan ja 8hv kone minkä maalasin, näistä koneista tuo pienempi on paljon hienompi ja muutenkin paremmassa kunnossa teknisesti.
Ei mitään järjellistä syytä pitää hanaa auki, jäi kai sen tähden, kun ensimmäisellä käynnistysyrityksellä sattui käynnistyyn hana
vähän auki niin oletin sen auttavan käynnistymistä. Ensikäynnistyksen jälkeen jouduin paikkaan polttoainesäiliön, enkä ilmannut järjestelmää, siihen nähden pelasi hyvin.
On kulunut 52 vuotta siitä kun olin käyttämässä tätä konetta, niin taidot on päässeet vähän ruostuun.
Tämä kone on lähtöisin minun kotipaikkani naapurista, olin siellä koneenkäyttäjänä ja säkkimiehenä syksyisin.
Tämä kone ei jotunut oleen taivasalla kuin kaksivuotta. edellisen omistajan piti laittaa se käymään, mutta ei saanut muuta aikaiseksi
kuin kulmahiomakoneella katkaissut yhden vesisäiliön neljästa tukiraudasta, piti kai tyhjentää säiliönpojalta 10 sentin koivunlehti
ja kurakerros, se ei ollutkaan ihan helppo homma, vaati ihan omat työkalut.
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: Porilaisen käynnistys

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Pikkuporilainen ja klapisirkkeli http://www.youtube.com/user/tapsaah#p/a/u/2/FRJp_J-P4TY

Pääsiäisenä virittelen taas tuon yhdistelmän, olis vähän puita pätkittävänä ja mukavampi tuolla on niitä tehdä kuin moposahalla:D
Belarus MTZ 52 -69
Velu
Viestit: 47
Liittynyt: 29 Loka 2007, 18:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Porilaisen käynnistys

Viesti Kirjoittaja Velu »

Jostain olen saanut päähäni, että männän pitäisi olla lämmityksen aikana yläkuolokohdassa. Kaipa se männän pääkin sillä tavalla vähän lämpenee.
Valmet 361 II
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: Porilaisen käynnistys

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Velu kirjoitti:Jostain olen saanut päähäni, että männän pitäisi olla lämmityksen aikana yläkuolokohdassa. Kaipa se männän pääkin sillä tavalla vähän lämpenee.
Näin olen itse tehnyt ja siinä on hyvä samalla sitten kokeilla onko kuula riittävän kuuma kun käsikahvalla painaa naftaa koneeseen, tulee se kaikki nafta höyry siitä puhallus hanasta.

Mr er3004 tiedoksi ja muillekkin että Koneistus Alho myynyt myös sitä suuttimen neulaa, kärkiähän on jo pitkään sieltä saanut.
Belarus MTZ 52 -69
Vastaa Viestiin