Porilaisen käynnistys
Valvoja: pelarusmaisteri
Porilaisen käynnistys
Sain vaimon sukulaisilta syntymäpäivälahjaksi 1939 mallisen Porinkonepajan tekemän BMV kuulasytytysmoottorin.
Se on viimeksi ollut käytössä 50 luvun loppupuolella. Paikat oli jumissa, mutta pienen lämpökäsittelyn jälkeen alkoi
liikkua. Kokeilin eilen laittaa sitä käymään, olisi varmaan onnistunut paremmin jos olisin kunnolla ilmannut öljysäiliön paikkauksen
jälkeen, mutta kävihän se näinkin.
http://www.youtube.com/watch?v=oEn-CkKJwR4
Se on viimeksi ollut käytössä 50 luvun loppupuolella. Paikat oli jumissa, mutta pienen lämpökäsittelyn jälkeen alkoi
liikkua. Kokeilin eilen laittaa sitä käymään, olisi varmaan onnistunut paremmin jos olisin kunnolla ilmannut öljysäiliön paikkauksen
jälkeen, mutta kävihän se näinkin.
http://www.youtube.com/watch?v=oEn-CkKJwR4
Re: Porilaisen käynnistys
Kiitos hyvästä videosta.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Re: Porilaisen käynnistys
Komeasti kävi! Taisi olla aika helppo projekti, pientä ilma vaivaa näytti olevan loppupuolella tai sitten pumpun paineventtiili vuotaa vähän.
Miksi pidit tuota "hiki" hanaa auki käynnistyksen aikana?
Tuo kone on omasta mielestäni sen verran hieno tuollaisessa asussa että en ainakaan itse maalaisi sitä. Itselläni on 5hv malli mikä on "alkuperäisessä" asussaan ja 8hv kone minkä maalasin, näistä koneista tuo pienempi on paljon hienompi ja muutenkin paremmassa kunnossa teknisesti.
Miksi pidit tuota "hiki" hanaa auki käynnistyksen aikana?
Tuo kone on omasta mielestäni sen verran hieno tuollaisessa asussa että en ainakaan itse maalaisi sitä. Itselläni on 5hv malli mikä on "alkuperäisessä" asussaan ja 8hv kone minkä maalasin, näistä koneista tuo pienempi on paljon hienompi ja muutenkin paremmassa kunnossa teknisesti.
Belarus MTZ 52 -69
Re: Porilaisen käynnistys
Hienoja laitteita nuo vanhat maamoottorit
Vua jo on korkee tuo pilvi jonka pommi tekköö
Re: Porilaisen käynnistys
Ei mitään järjellistä syytä pitää hanaa auki, jäi kai sen tähden, kun ensimmäisellä käynnistysyrityksellä sattui käynnistyyn hanatapsa 86 kirjoitti:Komeasti kävi! Taisi olla aika helppo projekti, pientä ilma vaivaa näytti olevan loppupuolella tai sitten pumpun paineventtiili vuotaa vähän.
Miksi pidit tuota "hiki" hanaa auki käynnistyksen aikana?
Tuo kone on omasta mielestäni sen verran hieno tuollaisessa asussa että en ainakaan itse maalaisi sitä. Itselläni on 5hv malli mikä on "alkuperäisessä" asussaan ja 8hv kone minkä maalasin, näistä koneista tuo pienempi on paljon hienompi ja muutenkin paremmassa kunnossa teknisesti.
vähän auki niin oletin sen auttavan käynnistymistä. Ensikäynnistyksen jälkeen jouduin paikkaan polttoainesäiliön, enkä ilmannut järjestelmää, siihen nähden pelasi hyvin.
On kulunut 52 vuotta siitä kun olin käyttämässä tätä konetta, niin taidot on päässeet vähän ruostuun.
Tämä kone on lähtöisin minun kotipaikkani naapurista, olin siellä koneenkäyttäjänä ja säkkimiehenä syksyisin.
Tämä kone ei jotunut oleen taivasalla kuin kaksivuotta. edellisen omistajan piti laittaa se käymään, mutta ei saanut muuta aikaiseksi
kuin kulmahiomakoneella katkaissut yhden vesisäiliön neljästa tukiraudasta, piti kai tyhjentää säiliönpojalta 10 sentin koivunlehti
ja kurakerros, se ei ollutkaan ihan helppo homma, vaati ihan omat työkalut.
Re: Porilaisen käynnistys
Pikkuporilainen ja klapisirkkeli http://www.youtube.com/user/tapsaah#p/a/u/2/FRJp_J-P4TY
Pääsiäisenä virittelen taas tuon yhdistelmän, olis vähän puita pätkittävänä ja mukavampi tuolla on niitä tehdä kuin moposahalla:D
Pääsiäisenä virittelen taas tuon yhdistelmän, olis vähän puita pätkittävänä ja mukavampi tuolla on niitä tehdä kuin moposahalla:D
Belarus MTZ 52 -69
Re: Porilaisen käynnistys
Jostain olen saanut päähäni, että männän pitäisi olla lämmityksen aikana yläkuolokohdassa. Kaipa se männän pääkin sillä tavalla vähän lämpenee.
Valmet 361 II
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
Valmet 465-4
Valtra C1112-4
Re: Porilaisen käynnistys
Näin olen itse tehnyt ja siinä on hyvä samalla sitten kokeilla onko kuula riittävän kuuma kun käsikahvalla painaa naftaa koneeseen, tulee se kaikki nafta höyry siitä puhallus hanasta.Velu kirjoitti:Jostain olen saanut päähäni, että männän pitäisi olla lämmityksen aikana yläkuolokohdassa. Kaipa se männän pääkin sillä tavalla vähän lämpenee.
Mr er3004 tiedoksi ja muillekkin että Koneistus Alho myynyt myös sitä suuttimen neulaa, kärkiähän on jo pitkään sieltä saanut.
Belarus MTZ 52 -69