Köyhän miehen metsäkone
Valvoja: pelarusmaisteri
Re: Köyhän miehen metsäkone
Hyvä rojekti Markuksella, kuormainkin näyttäisi olevan kooltaan vähintäänkin riittävä
Tuleeko muuten kärryyn teli? Oma "metsäkonerojekti" on nyt jäissä toistaiseksi, kun innostuin taas koittamaan, josko vaihtuisi tuo kutosnatikka tuoreempaan kuormainbelkkuun. Huomenna pitäisi tulla kuvat -99 mallisesta 920 belaruksesta. Tuntejahan tuossa on jo yli 3000h, mutta kytkin on vasta laitettu ja vaihtuis päikseen
. Josko tästä taasen Belkkumieheksi, niin ilkeää tääläkin paremmin turista 
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Teli on ollut harkinnassa ja tarjouksia valmiista teleistä on kyselty, mutta koitetaan nyt aluksi mennä yhdellä akselilla & isoilla pyörillä (sisun etuakseli näkyy taustalla) kun ei tuo meidän maasto kovin kummoista ole
Toisaalta mielessä on ollut tehdä myös oikein kunnolliset tukkikärryt telillä ja vaikka kahdella runkopalkilla. Aisan kääntö täytyy tehdä jokatapauksessa.
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
Punkalaitumelta löytyy valmiiksi taivutettuja karikoita Penttilän rautavarastolta. Ainevahvuus on 6,3mm. ja pituus 180cm. Ite hain sieltä kesällä , niistä saa helposti pyörivät ja siistin näköiset. Rungon tein vanhasta metsäkoneen taittopuomista. Yksi akseli joka on tehty kuorma-auton navoista ja ainesputkesta. Renkaat on 9x20".Ne karikat on 49€ kpl. ei kantsi alkaa ite taivutteleen tai hitsaileen. Onko siinä raktorissa se litteä hyd.pumppu ? Kantsii vaihtaa se isompi (32)jos ei jo ole. Näyttää olevan senverran isot sylinterit että siinä lätyskässä ei taida riittää öljy?Markus kirjoitti:Teli on ollut harkinnassa ja tarjouksia valmiista teleistä on kyselty, mutta koitetaan nyt aluksi mennä yhdellä akselilla & isoilla pyörillä (sisun etuakseli näkyy taustalla) kun ei tuo meidän maasto kovin kummoista oleToisaalta mielessä on ollut tehdä myös oikein kunnolliset tukkikärryt telillä ja vaikka kahdella runkopalkilla. Aisan kääntö täytyy tehdä jokatapauksessa.
Harasoo
Hyvin tuo muuten toimii, mutta tuo "päänostosylinteri" on vähän hidas ellei käytä kierroksia. Pumpun mallista en tarkemmin tiedä sanoa 
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
Eipä tullut Belarusta vaihdettuaRokressi kirjoitti: Huomenna pitäisi tulla kuvat -99 mallisesta 920 belaruksesta. Tuntejahan tuossa on jo yli 3000h, mutta kytkin on vasta laitettu ja vaihtuis päikseen. Josko tästä taasen Belkkumieheksi, niin ilkeää tääläkin paremmin turista
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Samaa olen ihmetelly monet kerrat, miten ihmeessä hytit saadaan niin törkeään kuntoon puoliuusissakin koneissa. Tietenkin se on käyttäjästä kiinni täysin mut en ymmärrä sitä välinpitämättömyyttä. Itse en viitsisi edes tehdä töitä traktorilla jonka hytti on kuin pommi ois räjähtäny parin viikon välein.. Ja tämähän koskee kaikenmerkkisiä traktoreita, ei vain Belaruksia.
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
DT-14 vm.-57
On meilläkin jo pieniä repeämiä verhouksissa, tutun lainan jäljiltä
Kerran käytiin kattomassa yhtä belkkua mistä oli jo uutena purttu verhoukset sisältä pois kun oli renkien ajokoneena ollut, olisi tullut kaikki mukaan, mutta oli koneessa "lievä" lisä-ääni. Männän tappi ilmeisesti väljä kolisti kuin kahdella lekalla olisi lohkoa pätkinyt sisältä.
Kerran käytiin kattomassa yhtä belkkua mistä oli jo uutena purttu verhoukset sisältä pois kun oli renkien ajokoneena ollut, olisi tullut kaikki mukaan, mutta oli koneessa "lievä" lisä-ääni. Männän tappi ilmeisesti väljä kolisti kuin kahdella lekalla olisi lohkoa pätkinyt sisältä.
952Gl isme 140L kuormain
-
pelarouskis
Tarkennuksena sanottava, että 800-sarjalaisessa on itseasiassa "jakaja", sillä tuo mainittu kertoja alentaa, eikä nopeuta. Eli kyllä siitäer3004 kirjoitti:826 Kertoja on nopeuttava, joten siinä mielessä vaihteiden lukumäärä ei auta.Jones kirjoitti:Eikös 826:ssa oo puolet enemmän pykäliä kun 521:ssä?er3004 kirjoitti:Alkuun oli 521 metsäkärryjen edessä, kun 826 oli muissa hommissa. 521 vaihteet samoin 826 on kiviseen metsään liian nopeita, mutta 826 tuntuu kuiten helpommalta peruuttaa kärryä kivikossa.
metsäkäyttöön oikeasti on apua. Kasisatasessa on hitaampi pakki kuin viissatasessa.
Pena
Vielä er3004:lle kysymys aiheeseen että kuis kovaa se 826:nen kulkee? jos yli 40km/h niin siinä on muutettu se nopeuttavaksi..er3004 kirjoitti:826 Kertoja on nopeuttava, joten siinä mielessä vaihteiden lukumäärä ei auta.Jones kirjoitti:Eikös 826:ssa oo puolet enemmän pykäliä kun 521:ssä?er3004 kirjoitti:Alkuun oli 521 metsäkärryjen edessä, kun 826 oli muissa hommissa. 521 vaihteet samoin 826 on kiviseen metsään liian nopeita, mutta 826 tuntuu kuiten helpommalta peruuttaa kärryä kivikossa.
Alunperinhän se on alentava, tarkoitan vaan että konetta metsätöihin hankkivalle se on omasta mielestäni tärkeä tieto
mtz-50 501 & 526 HX
Meillä oli 826 across ja muistaakseni kulki lähes 45km/h.Jones kirjoitti: kuis kovaa se 826:nen kulkee? jos yli 40km/h niin siinä on muutettu se nopeuttavaksi..![]()
Alunperinhän se on alentava, tarkoitan vaan että konetta metsätöihin hankkivalle se on omasta mielestäni tärkeä tieto
-
pelarouskis
Tuskin on muutettu, koska 800 kulkee, tai pitäisi kulkea 38,7 km/h, vielä jos vähän ruuvattu niin löytyyJones kirjoitti: jos yli 40km/h niin siinä on muutettu se nopeuttavaksi..![]()
tuo yli 40 myös todellisena nopeutena
Naapuri asensi omaan 520:een turbon ja ruuvasi hiukan pumpun säätöjä ja avot kyllä pärjäsi minun 800:lle.
800- sarjalaisia on ollu myös ylentävällä pikavaihteella, mikä on mahollistanu yli 40km/h nopeuden. Nykyään löytyy MTZ-892 mallista uutuudeltaan, mitä ei tosin oo tuotu suomeen. Sille tehas lupaa 38km/h nopeuden, vaikka moottori on D-245.5 mikä ottaa 1800 kierrosta. Aski on muuten sama 18+4, eli ei jää muuta selitystä tuolle nopeudelle kuin se ylentävä pikavaihde. Ainakin oma 920 menee semmoset vajaa 36 tappikierroksilla 18.4/34 renkailla, mikä on korkeudeltaan sama kuin 15.5/38. Jännä kyllä tosiaan, ku nuita synkronoimattomia 900- sarjalaisia ei oo voinu myydä suomessa alkuperäsellä mallillaan 820, koska se mallinimi on ollu jo aikasemmin. Oikea 920 on aina ollut 14+4 askilla.
Tässä vielä linkki tähän 892:n teknisiin tietoihin.
http://belarus-tractor.com/en/main.aspx ... e=fullinfo
Tässä vielä linkki tähän 892:n teknisiin tietoihin.
http://belarus-tractor.com/en/main.aspx ... e=fullinfo
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
-
pelarouskis
Uudemmista en kyllä mene mitään sanomaankaan, kun en niistä tiedä. Omat koneet olleet 70/80 lukuisia.
Mutta sitä yritin selventää, että ainakin minulla ollut 825 kulki pikavaihde nopealla samaa vauhtia kuin
520, tietysti samalla kierrosluvulla. Sitten pikavaihde hitaalla, 820 kulki hitaammin eli minulla ainakin
oli alentava kertoja. Mutta kun kasisatanen kierti reilut 400 kiekkaa kovempaa kulkihan se maantielläkin
joutusammin.
Mutta sitä yritin selventää, että ainakin minulla ollut 825 kulki pikavaihde nopealla samaa vauhtia kuin
520, tietysti samalla kierrosluvulla. Sitten pikavaihde hitaalla, 820 kulki hitaammin eli minulla ainakin
oli alentava kertoja. Mutta kun kasisatanen kierti reilut 400 kiekkaa kovempaa kulkihan se maantielläkin
joutusammin.
Minulla on ollut kaksi 800 sarjalaista, 82 vuotinen ja nykyinen 88 vuosimallinen ja kumpikin on nopeuttavalla
laatikolla, en tiennyt muita olevankaan. Siitä huolimatta, vaikka peruuttaessa välitykset hitaalla kummassakin
on samat niin 800 sarjalaista on metsässä helpompi peruuttaa.
400 sarjalainen on on vaihteistoltaan hyvä metsäkone. Kalvolassa oli oli yhdellä miehellä sellainen, ajoi ammatikseen
metsäajoa ja pahoista paikoista ja isoilla kuormilla. Hänellä oli samallainen patu kuin minulla ja hydraulipaineet
niin korkeat, että sai niin ison tukin kärryyn, jota minun kuormaajani ei pystynyt nostaan, minulla on 190 kilon
paineet. Kyllä se belarus remonttia tarvi, mutta itse hän ne pystyi tekeen, hän ajoi sillä kymmenkunta vuotta.
Nyt se belarus palvelee vaimon veljellä
laatikolla, en tiennyt muita olevankaan. Siitä huolimatta, vaikka peruuttaessa välitykset hitaalla kummassakin
on samat niin 800 sarjalaista on metsässä helpompi peruuttaa.
400 sarjalainen on on vaihteistoltaan hyvä metsäkone. Kalvolassa oli oli yhdellä miehellä sellainen, ajoi ammatikseen
metsäajoa ja pahoista paikoista ja isoilla kuormilla. Hänellä oli samallainen patu kuin minulla ja hydraulipaineet
niin korkeat, että sai niin ison tukin kärryyn, jota minun kuormaajani ei pystynyt nostaan, minulla on 190 kilon
paineet. Kyllä se belarus remonttia tarvi, mutta itse hän ne pystyi tekeen, hän ajoi sillä kymmenkunta vuotta.
Nyt se belarus palvelee vaimon veljellä
-
pelarouskis
Jos nyt puhutaan 70/80 lukuisista, jollaista Rokressi etsii, niin onko totta, että noita olisi ollut sekä=MTZ= kirjoitti:800- sarjalaisia on ollu myös ylentävällä pikavaihteella, mikä on mahollistanu yli 40km/h nopeuden.
nopeuttavalla että alentavalla pikavaihteella? Sehän tarkoittaa että niitä olisi ollut kahdella eri
peränvälityksellä, mikä tuntuu tosi oudolta.
Sitten palatakseni ketjussa aiemmin käytyyn keskusteluun ketjujen käytöstä etupyörissä, kannattaa
ottaa vanhempien mallien kohdalla huomioon, että onko etukardaanien välissä levykytkin vai ei.
Tuo levykytkinhän on lisätty sulakkeeksi etuvoimansiirtoon. Mikäli peruuttaessa pitävällä alustalla ottaa
vaikka vetokoukku kantoon kiinni ja edessä on kunnon piikkiketjut, joku paikka antaa periksi.
Pena