kimmoa kirjoitti:
Jos maalaatte vanteita niin voin tarkastaa tuolta jätemaaleista niiden sävyn. Ne sattui tuossa omassa projektissa aika lähelle alkuperäistä sävyä.
Joo tarkistappa tosiaan se vanteiden sävy. Jotain vaaleaa keltaista. Tuolta olemme ostaneet maalit ja tarvikkeet http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... ikartta001
Siellä olis RAL- värikartat joten se 2002 taidamme suihkauttaa.
Teemme viimeisen päälle ja pohjalle hiottava pohjamaali ja välihionta. Jos tulee appelsiinipinta ja vähän pölyä myllytämme sen pois kun on kunnolla kuivunut. Tosin ei sitä pölyä saa tulla
Viime kesänä maalasimme Bemarin ja kaikki tarvikkeet 300 e ja liikkeessä maalaus 2000 e. Kyllä siinä palkoille pääsee ja ei yhtään huonompi pinta kun malttaa laittaa kaikki säädöt kohilleen.
Jokainen eri maali tarvitsee omat säädöt ruiskuun.
Tulihan niitä aikoinaan maalattua mm. Fiat 600 Miranolilla ja Anttilan 50 mk:n sähköruiskuilla, mutta silloin ei ollut niin nuukaa.
Tuollaisen kartan kanssa on myös vaikea verrata värejä, koska värit ovat sekaisin ja viereiset värit hämäävät silmää... 3013 vois olla luonnossa ihan hyvä väri myös
Liitteet
färei.png (3.55 KiB) Katsottu 14538 kertaa
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
Runko, kopin alla, moskan peittämänä on saattanut hyvinkin säilyä alkuperäisessä sävyssään.
Näin oli ainakin vanhassa -55 mallin Zetorissa kun puhdistimme öljy moskan pois rungosta,
alta löytyi kaunis haalistumaton vihreä.
Tuota esitettä kun katsoo, näyttää ympäristön kohteet melko luonnollisen värisiltä, joten
Belaruskin saattaa näyttää todellisen väriseltä. Ainakin sen voisi päätellä, ettei tuo mikään
syvän punainen ole. Mitenkäs sitten eri vuosikymmeninä , onko sävy vaihdellut?
Tuo 825 on luonnossa aivan eri punainen kuin mitä 501 oli uutena. Kyllä tuo 2002 minusta muistuttaa 501:n orkkissävyä eniten. 3013 on kutakuinkin kuin 3000 ja sillä koneesta tuli liian punainen. Uskokaa nyt minua, kun oon tehny tuon mokan. Ei sitä kannata enää kenenkään muun tehdä.
Vanteitten värin tarkastus jää ens viikkoon kun oon reissussa. Tokkopa näitä pakkasilla kukaan maalaa.
Katoi, maalaatko mun autot? Ois 2kpl Turbo-Saabeja, toinen musta, toinen punainen. Molempiin pitäis saada värit pintaan joskus ens kesänä.
kimmoa kirjoitti:Tuo 825 on luonnossa aivan eri punainen kuin mitä 501 oli uutena. Kyllä tuo 2002 minusta muistuttaa 501:n orkkissävyä eniten. 3013 on kutakuinkin kuin 3000 ja sillä koneesta tuli liian punainen. Uskokaa nyt minua, kun oon tehny tuon mokan. Ei sitä kannata enää kenenkään muun tehdä.
Vanteitten värin tarkastus jää ens viikkoon kun oon reissussa. Tokkopa näitä pakkasilla kukaan maalaa.
Katoi, maalaatko mun autot? Ois 2kpl Turbo-Saabeja, toinen musta, toinen punainen. Molempiin pitäis saada värit pintaan joskus ens kesänä.
Sorry vaan ! Ei kerkiä maalailla kuin traktorin ja omakin auto pitäisi maalata ja polttopuusavottaa riittää useammalle vuodelle ja suunnitteilla uusi autotallin rakennusprojekti ym.
Saiskohan noita RAL värikarttoja jostain? Toimin tutkijana väritutkimusryhmässä, ja voisin mittailla meidän labrassa huvikseni värikoordinaatit värikartasta ja omasta 525:sta jostain haalistumattomasta osasta, ja laskea värierot. Pitäis nimittäin itsekin ensi kesänä maalailla Belarus ainakin osittain, konepellistä on jo hopea (Suomessa maalattu?) kulahtanut pois lähes kokonaan ja originelli punainen näkyy alta.
t. Joni
Näillä keskustelupalstoilla on hauskaa, kun ihmiset tulevat niin eri aloilta Melkein joka ongelmaan on olemassa jonkinsortin tietäjä tai alan ammattilainen!
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
orava kirjoitti:Saiskohan noita RAL värikarttoja jostain? Toimin tutkijana väritutkimusryhmässä, ja voisin mittailla meidän labrassa huvikseni värikoordinaatit värikartasta ja omasta 525:sta jostain haalistumattomasta osasta, ja laskea värierot. Pitäis nimittäin itsekin ensi kesänä maalailla Belarus ainakin osittain, konepellistä on jo hopea (Suomessa maalattu?) kulahtanut pois lähes kokonaan ja originelli punainen näkyy alta.
t. Joni
Sehän olisikin hyvä juttu ! Saataisiin tietoon alkuperäinen väri ja sitä voisi belkkumiehet käyttää. Tuolta kannattaisi kysyä http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... Categories.
On varmaankin niidenkin intressissä edesauttaa maalin myyntiä.
Tuo olisi kyllä loistava juttu jos oikean sävyn voisi oikein tieteellisesti selvittää!
Onko se isotöinen homma?
Meinaan, pitäisikö jonkun lähettää pala tuskanpunaista belarusta nim. oravalle, niin saataisiin sekin väri tietoon?
Tätä tummeman punaista on ollut vm. -64 ja -65 belkuissa: http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic. ... inen#p1915
Ymmärrän kyllä jos poristaan entisöityjen vehkeiden värisävystä mutta eikös työkoneeseen riitä että laite on siisti? Ainiin.. belaruksethan on harrastekoneita.
Nuo kuvat oli hyviä ja vahvisti arvailuni, että minun belaruksessa ei ole koppi alkuperäisessä värissä. Traktori on alkuperäisessä maalissa. Nuo kuvat edelleen vahvistaa käsitystä, että Konepajulan Belarus väri on ilmeisesti oikea 501:seen.
Työkoneenahan nämä on, mutta ei näillä leipää oteta. Koneiden ajankuluksi rassaaminen on jäänyt sinne 70- luvun nuoruuteen. Kun kerran alkaa maalaamaan, että ei ruostu pellit puhki niin samalla työllä ja vaivallahan sen tekee kunnolla ja alkuperäisellä maalilla kuin jos tekisi ei alkuperäisellä maalilla. Kyllä kai me ollaan samalla säilyttämässä Suomen traktorihistoriaa uusille sukupolville niin kuin tämäkin forumi sitä erittäin ansiokkaasti tekee. Itselläni on myös vm. -57 Major ja loistokunnossa ja aion myös sen säilyttää. Sillä on tehty kotitilan työt aina 2000- luvun alkuun asti 30 vuotta.
Onko majorilla kertaakaan petäjään tönitty? Ihmetyttää kun melkein kaikissa vanhoissa traktoreissa on keula kasassa ja ite en ole kertaakaan puita kolistellut paitti etukuormaajalla, mutta se on eriasia kuin keulanpellit suoraan.
Elikkäs mikä siinä on vai onko takana se, että Horsma heponen väisti itse, mutta traktori ei väistänytkään?
Nikuzai kirjoitti:Onko majorilla kertaakaan petäjään tönitty? Ihmetyttää kun melkein kaikissa vanhoissa traktoreissa on keula kasassa ja ite en ole kertaakaan puita kolistellut paitti etukuormaajalla, mutta se on eriasia kuin keulanpellit suoraan.
Elikkäs mikä siinä on vai onko takana se, että Horsma heponen väisti itse, mutta traktori ei väistänytkään?
Ei ole meidän aikana 30 v. kolisteltu mihinkään. Kuulopuheiden mukaan ensimm. omistaja olisi sillä ajanut soramontulta päälleen alas ja kun oli kopiton traktori niin huonostihan siinä oli käynyt. Traktorille oli pitänyt katella uusi isäntä.
En tiedä miten paljon sitä oli pitänyt korjata, mutta hyvin on korjattu kun ei huomaa mistään vikaa. Ei varmempaa traktoria ole keksitty kuin se on ollut. Saapi nähdä miten belkku kestää. Onneksi ei paljon maksanut niin riski tulla takkiin on pieni.