Ohi on minun metsätyöni!

täällä saavat belkkumiehet ja -naiset turista kaikista asioista

Valvoja: pelarusmaisteri

er3004

Ohi on minun metsätyöni!

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Metsätyöt on ohi minunkohdallani. Tein vielä pienen ensiharvennus puukaupan, että voin kertoa tehneeni vielä
metsätöitä yli kahdeksankymppisenä.
Ne on nyt tienvarressa tuli 62 mottia kuitupuuta ja kolmienkymmentä' pinomottia hakerankaa.
En enää viitsinyt siirtyä järeämpään metsään, vaikka se olisi ollut mukavampaa, mutta silloin on hyvä lopettaa,
kun vielä tuntuu hyvältä.

http://kuvablogi.com/blog/8835/53/
r18

Re: Ohi on minun metsätyöni!

Viesti Kirjoittaja r18 »

Onnitteluni ja osanottoni, niistä saa valita paremmin sopivan. Itseä aina harmittaa kun on sahoille ihan liian vähän käyttöä.
Siksi en tiedä voiko metsä töitä liiaksi ollakkaan, itse niistä vielä nautin täysin rinnoin monia vuosia etiä :D päin vaikka
enämpikin saisi olla. Niin kauan minä sahaani tankkaan ja käytän kunnes kannolle sammun.. Sokuritaudin takia :)
Rauta ei valita vaikka välillä pitäisi
Jones

Viesti Kirjoittaja Jones »

Otsikko sai jo säikähtämään että on sattunut savotalla jotain pahempaa...Huh ei onneks kuitenkaan. :D
Hienosti on asiat jos koneet ja mies jää pois metsätöistä kunnossa ja terveenä ilman sitä viimestä varoitusta
jota liian moni jää odottamaan, valitettavasti. ja kyllä jos on miehellä 80v mittarissa niin kyllä pitää jo
antaa nuoremmille vastuu harvennuksista.
Onneks sulla on niitä muita ajankuluja museo ja voimalaitos yms. ettei ihan rupea harmittamaan :wink:
mtz-50 501 & 526 HX
harasoo

Viesti Kirjoittaja harasoo »

Kyllä on kunnioitettava saavutus kun mittarissa on 80:tä ja jaksaa ahertaa tällaisen pöllimäärän tienvarteen. Mutta on sillä sinun näppärällä prosessorilla jonkinmoinen osuus siihen että ei tarvi kiskoa käsipelissä pöllejä ajouran varteen. Siltä videolta sitä katselin että että onko kerrasta tullut näin toimiva vai onko tarvinnut käyttää piirustuksissa paljon pyyhekumia? Ite on tullut nähtyä hakkuukoneiden kehitys alusta alkaen joita on ollut insinöörit kehittämässä eivätkä ole nekään niin erikoisia kehitelmiä aika-ajoin. Eipä muuta kuin intoa uusien keksintöjen parissa. :idea:
Harasoo
er3004

Viesti Kirjoittaja er3004 »

harasoo kirjoitti:Kyllä on kunnioitettava saavutus kun mittarissa on 80:tä ja jaksaa ahertaa tällaisen pöllimäärän tienvarteen. Mutta on sillä sinun näppärällä prosessorilla jonkinmoinen osuus siihen että ei tarvi kiskoa käsipelissä pöllejä ajouran varteen. Siltä videolta sitä katselin että että onko kerrasta tullut näin toimiva vai onko tarvinnut käyttää piirustuksissa paljon pyyhekumia? Ite on tullut nähtyä hakkuukoneiden kehitys alusta alkaen joita on ollut insinöörit kehittämässä eivätkä ole nekään niin erikoisia kehitelmiä aika-ajoin. Eipä muuta kuin intoa uusien keksintöjen parissa. :idea:
Koko laitteen teko johtui juuri siitä, että kyllästyin kantaan pöllejä. Meidän metsät on niin kivisiä, että maataloustraktorilla kantomatkat
oli pitkiä. Silti tein tämän vinssin runkoon, kun kuormaajan ulottovuus on pieni.
Kyllä siihen matkanvarrella tuli tehtyä monenlaisia muutoksi. Jos olisin raskinnut niin muutaman jutun olisin siihen tehnyt.
Listalla oli nokkapumppu, oikea terämoottori, esiohjatut venttiilit. Isompi pumppu että tarvitsisi huudattaa traktoria, Terämoottorina
on hammaspyörämoottri + 1 * 4 ketjuvälitys, letkuja on jumalattoman monta metriä ja ovat alttiina vaurioille.

Kuva

Tällaisessa maastossa ei ilman vinssiä pärjää
majer

Viesti Kirjoittaja majer »

Minäkin nostan hattua er3004:lle.Yli kahdeksankymppisenä metsätöissä,surffailu netissä onnistuu mainiosti ja ilmeisesti aina jotain uutta vireillä.Mitä muuta voielämältä enää toivoa?
Vinssailusta puheenollen olen vähän aikonut vaihtaa juontokouran vinssillä varustettuun kouraan.Onko kellään kokemusta sellaisesta?Vinssillähän saisi rungot ja tukinpätkät traktorin viereen ja kouralla sitten vaikka kärryihin yhtäpäätä.
Markus

Viesti Kirjoittaja Markus »

Onhan tuo tosiaan vähän rajumpaa maastoa kuin mitä meillä päin:
Kuva Kuva Kuva

:)
Tosin kyllä täältäkin pahoja paikkoja löytyy, mutta kaikkialta saa kyllä puut ajettua lihasvoiman ja juontokouran avulla. Tuohon juontokouraan pitäisi tosin hitsailla vielä paikat juontoketjuille, niin saisi ahtaistakin paikoista puut kätevästi...
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
jazzy78

Viesti Kirjoittaja jazzy78 »

täytyy laittaa kuvia myös omasta metsähommasta täälläkin mennään välillä aikamoisessa mutavellissä varsinkin noiden sateiden jälkeen mutta hyvin tuo takapotku selviää nelikon rinnalla takapotku pyörittää sirkkeliä metsässä ja nelikko vetää sitten klapikärryn aina pihaan :) ja hattua täytyy nostaa er3004.lle
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95

useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
nokiotta

Viesti Kirjoittaja nokiotta »

:D Tuli tuosta metsätyöhommasta mieleen kun Isän kanssa tehtiin metsätöitä ,ollessani tuollainen alle rippikouluikäinen. Tuo koulunkäynti ei silloin pahemmin kiinnostanut, niin tuli sitten oltua pois koulusta ja metsäänhän sitä piti mennä ettei aivan jouten, ei tuo isä kyllä pahemmin huonoa siitä tykännyt. Sellaista käsipelihommaa se oli meillä tuo puunkuormaus. Reki oli tuhonaikaan sellainen julma ja leveä . Kuormaa mahtui kyytiin niin että oikein oksetti. No kerran kun oli siellä päivä rymytty ja tullessa oli taas tarkoitus viedä tukkikuorma tienvarteen niin eiköhän se ferkupässi pudonnut raiteelta ja rupesi peputtaan niin perusteellisesti, aikansa siinä hangessa raiteen vieressä edettyään tuli sellainen männyn tärrikkä eturattaan eteen johonka se matka loppui. :mrgreen: Isä siitä ferkun jalkatilasta kaappas kirvesklonon ja sillä sitä mäntyä sitten nurin koposteli vaan eikö tuo terä sitten osunut siihen eturattaaseen, liekö jo johtunut pitkän päivän ja pimeän yhdistelmästä, ja ratas tyhjeni siinä samassa :mrgreen: :mrgreen: :evil: . Ei auttanut isän rattaan silittelyt kyllä se puhki oli ja pysyi. Siinä sitten rengasta pois ferkusta ja pyöriteltiin se parikilometriä ajouraa pitkin tienvarteen. Kyllä uni maittoi iltasella poikariepulle. Tämäntyylistä se homma oli eikä siitä loppujenlopuksi ole kuin n. kolmekymmentäviis vuotta.
BELARUS RULES
Vastaa Viestiin