Pieni sähkövika

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

R.Repomies

Pieni sähkövika

Viesti Kirjoittaja R.Repomies »

Minkälaista vikaa veikkaisitte kun huomasin belaruksessa pantaessa puhallin tai valot päälle niin vilkun merkkivalo rupeaa himmeästi palamaan just että sen huomaa? En ole sitä vielä tarkemmin ruvennut tutkimaan ja ajattelinkin ensin kysyä täältä oisko jollain kokemusta tälläisestä pikku propleemasta? mielessä käväisi että olisiko jokin maatoitus juttu?
belkulla perille
kimmoa

Re: Pieni sähkövika

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Terve.
Et maininnut, minkälainen belarus sulla on, mutta joson 24-volttinen kone jossa on ns. salamarauta akkukotelossa penkin takana niin minulle kävi juuri noin. Samoin lataus pätki, mutta tuo vilkun valo paloi joskus himmeänä, joskus kirkkaana.

Sen salamaraudan 12v-puolen kontaktit on todnäk hapettuneet. EN tiedä voiko sen korjata, muut osannee vastata paremmin tähän. Itse tein niin että heitin toisen akun pois, vaihdoin startin 12V magneton-versioon ja kytkin piuhat salamaraudan päällä siten että kytkentä on "suora", eikä sähkö kierrä salamaraudan kärkien kautta. Hyvin on sittemmin toiminut.
R.Repomies

kimmoa kirjoitti:Terve.
Et maininnut, minkälainen belarus sulla on, mutta joson 24-volttinen kone jossa on ns. salamarauta akkukotelossa penkin takana niin minulle kävi juuri noin. Samoin lataus pätki, mutta tuo vilkun valo paloi joskus himmeänä, joskus kirkkaana.

Sen salamaraudan 12v-puolen kontaktit on todnäk hapettuneet. EN tiedä voiko sen korjata, muut osannee vastata paremmin tähän. Itse tein niin että heitin toisen akun pois, vaihdoin startin 12V magneton-versioon ja kytkin piuhat salamaraudan päällä siten että kytkentä on "suora", eikä sähkö kierrä salamaraudan kärkien kautta. Hyvin on sittemmin toiminut.
Joo belarus on 825:n jossa on 24 volttiset tarttaus vermeet.Kiitos vihjeestä mistä voisi aloittaa alustavat tutkimukset.
belkulla perille
kimmoa

Jos poistat salamaraudan niin ota ne "ylimääräiset" akkukaapelit irti sieltä salamaraudan päästä ja laita vaikka kaappiin ne jemmaan. Oli mulla palaa koko vehje kun jätin ne kiepille ajatellen etteihän ne sieltä mihinkään karkaa, mutta niissä olikin koko ajan jännite. Siinä löi taivas tulta.
R.Repomies

kimmoa kirjoitti:Terve.

Paloiko vilkun valo ainoastaan traktorin ollessa käynnissä?
belkulla perille
kimmoa

Käydessä juu. Päävirtakytkimen ollessa pois päältä ei tietenkään pala mikään. Virran ollessa päällä ja moottorin sammuksissa paloi ainoastaan latauksen valo.
Torsti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Muistaakseni siinä on sellainen kytkentä, että jos päävirta on pois moottorin käydessä, palaa vilkun merkkivalo. Tuolla tiedolla voi lähteä tekemään päätelmiä eteenpäin.
Minski traktor paras traktor!
kimmoa

Juuri noin se minulla oireili. Valo paloi vaikka päävirtakytkin oli päällä. Vika ei ole päävirtakytkimessä koska silloin myöskään startti ei toimisi kunnolla. Vika löytyi salamaraudasta.
Harre

Viesti Kirjoittaja Harre »

Sähköaiheella voisin jatkaa.
oman 525:n valoja olen parantelemassa ja nyt vaihdoin vakio ajovalojen tilalle H4:t. ihmettelin kun valot ovat himmeähköt, josta sainkin idean mitata jännitteen ajovalojen päästä joka on 10V (akussa 12.4V), sulakkeilla oli sama 10V jännitettä ajovaloille...
onko ehdotuksia että mikä nyt ahdistaa virran kulkemisessa?
525 progress, 6-major
kronos

Viesti Kirjoittaja kronos »

:?: Oisko tuosta apua jos laittas kytkentäreleen niille valoille :D
Liitteet
Valokytkis.jpg
Valokytkis.jpg (100.8 KiB) Katsottu 11123 kertaa
Vilske

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Valoremontteihin ja vähän muuhunkin :wink:
http://www.autosahko.net/tuotteet.php?tyyppi=kaaviot
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
pelarouskis

Viesti Kirjoittaja pelarouskis »

[quote="kimmoa" Siinä löi taivas tulta.[/quote]

Työkaveri kertoi samanlaisesta elämyksestä, kun lasketteli menemään täysillä kierroksilla belaruksellaan, jossa on päävirtakytkin
siellä penkin takana oikealla puolen. Akkujen kannenpäältä putosi joku työkalu päävirtakytkimen päälle kääntäen sen auki asentoon.
Juuri asennettu uusi radio oli kuulemma lyönyt pisintä lieskaa :lol: :lol: .

Pena
Vastaa Viestiin